Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp! Valgets kvaler...Skalljakke.


Chris B.

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny (skall)jakke nå etter at Haglöfs jakka mi nå har tatt kvelden.

 

Har vurdert det slik at jeg nå har 3 valg iht kjøp av jakke.

 

Valg 1: Skalljakke i topsegmentet 4500-6000kr (Gore-Tex Pro Shell)

 

Valg 2: Skalljakke i mellomsegmentet 3000-4000kr (Gore-Tex Active, Dri3, Dermizax)

 

Valg 3: Bomulls jakke (Fjällräven Keb - 2600kr) og en rimelig/lett skall/regnjakke 1000-2000kr (Gore-Tex Active/Paclite)

 

Noen innspill..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal kjøpe ny (skall)jakke nå etter at Haglöfs jakka mi nå har tatt kvelden.

 

Har vurdert det slik at jeg nå har 3 valg iht kjøp av jakke.

 

Valg 1: Skalljakke i topsegmentet 4500-6000kr (Gore-Tex Pro Shell)

 

Valg 2: Skalljakke i mellomsegmentet 3000-4000kr (Gore-Tex Active, Dri3, Dermizax)

 

Valg 3: Bomulls jakke (Fjällräven Keb - 2600kr) og en rimelig/lett skall/regnjakke 1000-2000kr (Gore-Tex Active/Paclite)

 

Noen innspill..?

Heisann. Etter to jakker i pro-shell fikk jeg lys til å prøve noe nytt. Tenkte først på en RAB i event, men landet til slutt på en Westcomb i (Polartec) Neo-shell.

Husker ikke modell-navnet i farten, men jakken føles veldig bra, lett, ganske myk og støysvak. En smule stretch, fin lengde på ermene.

Westcomb er nytt merke for min del, Canadisk merke og produksjon, (Vancouver).

Reklamen sier at Neo-shell skal "puste" vesentlig bedre enn Pro Shell, vi får se...

Ble ca. 2500NOK fra Campsaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører med Gore tex selv. Fungerer for meg selv om jeg blir varm ganske fort og jakka blir klam innvendig. Hjelper noe med lufteglidelåsene.

Bruksområdet kan kanskje påvirke valget?

Ellers har Bergans mange gode jakker.

Å anbefale modell er ikke lett. Kommer an på preferanser i forhold til snitt..

 

Det er nettopp dette med og bli varm og klam inne i jakka når man går som gjør at jeg vurderer bomull.

 

Bruksområdet er fjellturer vår, sommer og høst og generell friluftsliv bruk. 

 

Har en Bergans jakke som jeg bruker litt vinterstid, men bruker mer og mer bomull på vinter og. 

 

Ser mot Haglöfs og Norrøna for øyeblikket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp dette med og bli varm og klam inne i jakka når man går som gjør at jeg vurderer bomull.

 

Bruksområdet er fjellturer vår, sommer og høst og generell friluftsliv bruk. 

 

Har en Bergans jakke som jeg bruker litt vinterstid, men bruker mer og mer bomull på vinter og. 

 

Ser mot Haglöfs og Norrøna for øyeblikket.

Bruker både softshell jakker og gore tex fra Norrøna, passer meg best til høstbruk.

Fikk en anorakk på vårparten, ikke noe brukserfaring enda av nevneverdig grad.

Kanskje en Norrøna Falketind eller Bitihorn jakke er noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på falketind og trollveggen i Dri3. Falketind er meget lett, men har dårligere slitestyrke enn Trollveggen. Falketind har hatt litt problemer med vanninntak via de lange glidlåslommene i front, men en helt ny versjon er kommet nå så mulig det er utbedret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag provade min nya RAB Spark nu i helgen i väldgt balndat väder. Av den helgen kan jag säga att den jackan sopar banan med alla mina GoreTEX jackor utom möjligen en urgamal marmothjacka som jag har, med nätfoder. GoreTEX-jackor med nätfoder finns idag vad jag vet inte att köpa eftersom det är billigare att göra en 3-lagers jacka som man dessutom kan ta mer betalt för.

 

RAB-jackan kostade väl 60£ eller något sådant.

 

Skulle jag köpa en en skaljacka idag, i Norge skulle jag nog köpt en sådan där Jotunheim, med nätfoder. Den ligger dock långt under i pris än vad Chris B. hade tänkt sig så den är nog inte så intressant.

Bomull är ett bra material till kläder som skall användas inomhus. Ute också, så länge det är tort och man inte rör sig så man blir svettig.

 

Själv har jag haft problem med kvaliteten på GoreTex-produkter dom senaste åren och köper knappast något mer sådant förrän jag ser förbättringar i produkterna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på falketind og trollveggen i Dri3. Falketind er meget lett, men har dårligere slitestyrke enn Trollveggen. Falketind har hatt litt problemer med vanninntak via de lange glidlåslommene i front, men en helt ny versjon er kommet nå så mulig det er utbedret.

Har en trollveggenjakke selv, nest siste modell med lomme høyt på brystet. Suveren i vind, men litt for varm for sommerhalvåret.

Når det gjelder varme, svette og jakker er ikke jeg rette personen til å gi råd.

Bruker t-shirt hele året med jakke kun høst, vinter og tidlig vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Hvis du vurderer bomull, så bør du i høy grad også vurdere microfiber , gjerne med netting for. Lettere, smidigere, vinntett, tørker mye raskere.

Men det er selvsagt ikke vanntett, så du må ha noen lette regnklær eller kanskje poncho?

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde muligens ha formulert meg bedre, med bomull så tenker jeg på Fjellrevens G-1000 stoff som er en blanding mellom bomull og polyester.

Hei

Ja, det er jeg kjent med fra bukser. Mener stadig at microfiber/børstet microfiber - gjerne med netting for - er bedre. Mer hurtigtørkende, mykere, lunere med for.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag provade min nya RAB Spark nu i helgen i väldgt balndat väder. Av den helgen kan jag säga att den jackan sopar banan med alla mina GoreTEX jackor utom möjligen en urgamal marmothjacka som jag har, med nätfoder. GoreTEX-jackor med nätfoder finns idag vad jag vet inte att köpa eftersom det är billigare att göra en 3-lagers jacka som man dessutom kan ta mer betalt för.

 

RAB-jackan kostade väl 60£ eller något sådant.

Hvor fant du den så billig? Kunne tenkt meg en slik selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hej på er Norska friluftsvänner!

 

Jag måste slå ett slag för märket "MONTANE" för de blöta irländska /Brittiska bergen.

http://www.montane.co.uk/range

 

Jag och mina extremkompisar har använd deras kläder i många år nu och det började med att jag upptäckte att Gore-texen inte funkade under längre tid för mig. Deras kläder använder E-vent membranet och jag som svettas oerhört mkt vid aktiviteter fann med stor glädje deras funktion ihop med bra ventilation i fickorna väldigt positiv.Samt plånboken blev gladare och fler plagg för samma peng blev ett faktum.

 

Vet ej om ngt företag för detta i Norge men i Sverige har Northstar i Umeå och Malmberget det i butik samt hemsida www.northstar.se

 

Jag har använd deras Super-Fly jacka vikt 485gram och liten packyta senaste 3 åren http://www.northstar.se/se/produkter/klader/jackor/3-lagers-skal/montane-super-fly-jacket.html    

och jag kommer testa Super-Fly XT framöver http://www.northstar.se/se/produkter/klader/jackor/3-lagers-skal/montane-superfly-xt.html

 

Beträffande Super-Fly jackan har den verkligen testats under alla tuffa förhållanden av oss och vi är oerhört nöjda, kajak, fjäll, klättring, mountainbike etc. Alla Skaljackor tål ju inte att skava mot en tung ryggsäck men det gör Super-Fly i många många mil.

 

Super-Fly TEST - http://ymmvreviews.com/clothing/montane-superfly-jacket/

 

 

Jag rekommenderar även deras Sabretooth soft shell jacka http://www.livefortheoutdoors.com/Gear-Reviews/Search-Results/Warm-layers/Montane-New-Sabretooth--2010/  Denna jacka används mest under hela året, helt super.

 

Vi brukar testa våra prylar  i extremväder och har en liten sjuklig passion för detta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Norrøna Trollveggen dri3, den er veldig slitesterk og tåler all slags vær. Har brukt den på fjellturer, i skogen, i bakken og i dårlig vær på byen i ett år nå, ingen problemer ennå, og jakka ser nesten ikke brukt ut, selv med hund som hopper opp. Gode lufteløsninger, og stretch i albuene og på ryggen, så den blir ikke så stiv som gore-tex jakker.

På kalde dager er det bare å ha en polartec-fleece under, og det holder deg varm under lav aktivitet, som heisen i bakken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for valg 1. Som ellers her i verden får man det man betaler for.

Har selv arcteryx alpha sv som jeg har hatt i 8 år. Den ble byttet ut for en mnd siden da den gamle var utslitt. 8 år er ikke så ille, den er brukt mye. Den koster ca 6000 i butikk, men ser oppoverbakke no selger den for 4999.

Du må prøve jakkene, bedre å kjøpe en til 5000 enn to til 3000.

Også skal man ikke undervurdere gleden av å ha noe skikkelig skikkelig bra. :) bedr jakke enn denne er det ikke mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Norrøna Trollveggen dri3...

Jeg har veldig dårlige erfaringer med dri3 materialet til norrøna. Har hatt 2 jakker, svalbard og trollveggen, hvor membranen har blitt helt ødelagt etter et års tid (ikke spesielt tøff bruk) og resultatet blir en jakke som lekker som en sil. På den siste trollveggen-jakken gikk membranen i oppløsning (på skuldre, ermer) og forsvant slik at kun ytterstoffet og innerstoffet gjenstod. På en tredje jakke, også en trollveggen dri3 var frontglidelåsen dårlig. Jeg har nå kjøpt en Arcteryx gore-tex jakke i stedet.

 

Jeg har også hatt andre jakker i "egenproduserte" materialer, og det virker som det er mye mer problemer med membraner og stoffet på disse enn med for eksempel gore-tex og dermizax.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En länk med lite "Membran-fakta"      http://ymmvreviews.com/knowledge/waterproofbreathable-jackets-the-deets/

 

Det är nu ganska välkänt i Högaktivitets kretsar att nackdelen med GORE-TEX® Pro Shell är att den inte andas fullgott vid Högaktivitet.

 

Utan något man måste ta med i beräkningarna med ALLA skaljackor är hur väl ventilationen fungerar - fickor på rätt plats och övrig ventilationsmöjligheter.

 

Sedan är ju varje persons kroppsfunktion lite olika gällande svettning etc.. Den som svettas mycket bör vara mer noga och jämföra resultat med liknande utgångskriterier och där kan det vara mer motiverat att betala i överkant om det visar sig verkligen fungera, än att bara köpa det senaste och för stunden mest begärligt, eller t.o.m dyrast.

 

Man kan absolut inte utgå ifrån att man får Vad man betalar idag, finns alltför många tillverkare som vill in på den "heta" membran marknaden och med mkt blandade resultat. Även jag var ett Gore-freak en gång men idag är jag inte lika säker men jag tillhör de som är högaktiva och svettas kopiöst och ofta i skitväder dessutom.

Vad är er erfarenhet av 2-lager alt 3-lagers skalplagg och funktion/transportera bort svett/kondens?

 

Ps har haft förmånen att få testat en stor del membran-material via mitt jobb genom åren. Men detta är enbart MIN egen erfarenhet och jag är bara en av alla användare med olika utgångslägen.....Eller som chefen säger - den ultimata provdockan utomhus av "skal".

 

Jag skulle tipsa Trådskaparen om att inte vara rädd för att testa Alt 2 - efter en del efterforskningar givetvis, av plagget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste masse om dette i fjor så veldig mye på Arcteryx Alpha SV og Theta SV. Landet på Theta SV da jeg ikke klatrer men går mere turer i fjell på vinterstid.

Jeg kjøpte nok LANGT mere en det jeg trengte. Ville jo ha det beste... :P

 

Det har skjedd mye den siste tiden og om vi ikke snakker polarekspedisjon eller særdeles teknisk klatring i kaldt vær så er disse 5 - 6 tusen kroners jakkene overkill.

Fungerer forsåvidt godt til Alpint / utforkjøring om man ikke trenger å være veldig aerodynamisk.

Gå for Active modellene. De puster bedre og er lettere en Pro Shell. De er muligens ikke like vanntette, men de er vanttette nok.

Siden Pro Shell er tykkere puster det også dårligere.

 

Bruker dessverre ikke Theta jakken så mye som jeg ønsker ute på tur nettopp fordi den blir for varm når man har på sekk og får litt tempo i kroppen,

Blir mest brukt som en litt for dyr regnfrakk og byjakke.

 

Min jakke for denne for denne sesongen blir en packlite / active shell. Så får jeg se om de lever opp til det som skrives om de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En test som utfördes av bl.a US Army men den har några år på nacken och det har tillkommit en del sedan dess.

Mycket viktigt att på peka i just detta testet är att det utförs vid absolut vindstilla förhållanden. Det är därför softshell tygerna verkar ha lika bra (el. dåliga) andningsegenskaper som membranmaterialen. Lägger man till vind ser resultaten rätt annorlunda ut.

 

http://www.verber.com/mark/outdoors/gear/breathability.pdf#search=%22Breathability%20Comparison%20of%20Commercial%20Outerwear%20Shell%20Layers%22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefalle Fjellreven Tur om du vil ha en jakke uten membran. Av membranjakker har jeg veldig god erfaring både med Norrøna og Klattermusen. Klattermusen bruker ikke gtx, men en annen type membran. Den jeg har (Froste) har veldig gode luftemuligheteter og det er helt klart en fordel for uansett så er membran mye tekkere og mer klamt enn G-1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig dårlige erfaringer med dri3 materialet til norrøna. Har hatt 2 jakker, svalbard og trollveggen, hvor membranen har blitt helt ødelagt etter et års tid (ikke spesielt tøff bruk) og resultatet blir en jakke som lekker som en sil. På den siste trollveggen-jakken gikk membranen i oppløsning (på skuldre, ermer) og forsvant slik at kun ytterstoffet og innerstoffet gjenstod. På en tredje jakke, også en trollveggen dri3 var frontglidelåsen dårlig. Jeg har nå kjøpt en Arcteryx gore-tex jakke i stedet.

 

Jeg har også hatt andre jakker i "egenproduserte" materialer, og det virker som det er mye mer problemer med membraner og stoffet på disse enn med for eksempel gore-tex og dermizax.

Har du tatt kontakt med Norrøna kundesørvis da? Hvis det er produksjonsfeil/problemer med jakka fikser de dette, eller du får ny jakke. (hvis det ikke er selforskyldte feil, bruk av skyllemiddel osv..) Det er en annen ting som er bra med Norrøna, god kundesørvis.

Jeg har ikke hatt noe problemer med jakka hittil hvertfall.. Testa den seinest i går, i høljregn.. Etter 5 timer ute i skogen, og i går kom stormen til Sør-Østlandet.. ingen tegn til lekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt den billige delen av skalaen selv, nemlig Stormberg. Bukse til 299 og jakke til 599 på XXL. KJøpt 2011 og fungerer fint enda. Er jo sikkert ikke like bra(kule) detaljer på de som mye dyrere merker.

Men jakker som er vanntette har en tendens til  bli for klamme uansett hva membranen heter. Fordel er så klart at jakke i seg selv ikke blir så veldig våt og er kjapp og tørke.

Skulle jeg handlet en ny jakke nå selv hadde jeg muligens endt opp med en ny Stormberg. De har en 3 in 1 jakke som er skalljakke med avtagbar dunjakke som for. Kan man bruke de samlet eller hver for seg.

Er ikke så mange dager i året det er varmt på fjellet så klart et pluss med en lett dunjakke i sekken.

Så evt skaffet en god bommulsanorakk i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.