Gå til innhold
  • Bli medlem

Villmarksknappen et ferdighetsmerke i friluftsliv for barn


Minituren

Anbefalte innlegg

Villmarksliv og Donald Duck & Co har lansert Villmarksknappen et ferdighetsmerke i friluftsliv for barn. Målet med Villmarksknappen er å få motivert barn og unge til å ferdes mer ute, samt gi dem en grunnleggende kunnskap i friluftsliv og trygghet i naturen. Barn og unge inntil 20 år kan ta Villmarksknappen, og når barnet har innfridd merkekravene kan merket bestilles http://minituren.blogspot.no/2013/08/villmarksliv-og-donald-duck-co-har.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Dette var litt gøy, skal høre med jentene mine om de liker dette. 5 åringen er klar for bronsemerket og 10 åringen klar for sølv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Men trolig vil mange voksne slite med gull også.

10 overnattinger, bål i regnvær med en fyrstikk.

5 fiskearter????

 

Da må vi her i vår region dra på havet og fiske.

 

Tror det er år og dag siden jeg fisket 5 fiskearter på ett år. Ikke sidn man var ivrig på sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et morsomt opplegg. Snuppa mi er veldig motivert og har tatt bronsje og sølvknappen. Hun har lyst på gull, men jeg tror båltenningen blir for vanskelig i år. Hun sliter fortsatt med å håndtere fyrstikker skikkelig, og da blir det vrient å få bål med en fyrstikk. Vi får se, kanskje løsner det i høst. Jeg er også overrasket over fokuset på fiske. Det går an å drive veldig utstrakt friluftsliv uten fiskestang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med @virrma om at fiskekravet er merkelig. Hva med håndtering av kniv? Eller å gå en viss distanse? Kjenne igjen dyrearter eller spor? Klatre et tre? Krysse en bekk/elv? Gå opp på en topp? Følge et kart?

 

Men fiske, den skjønner jeg ikke. Kanskje fordi jeg ikke er så særlig interessert i fiske selv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuset burde ha vært på å koke vann/lage mat, sette opp telt/lage teltplass selv og dyr i tillegg til fisk.

Ensidig fokus på bål kan skape flere uheldige situasjoner med brannfare, da er det bedre at barna lærer å bruke primus. Dessuten er det viktig å lære seg å finne teltplasser og sette opp teltet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super idé, godt initiativ! De som sitt på "sofaen" å klager kan jo bare la være å presentere det for ungen - eller bidra til friluftslivets fremme på en annen måte. Uansett ville det aldri bli merke på noen, hvis ALLE sine oppfatninger av friluftsliv skulle innfris - noen må ta en beslutning med de avgrensninger det så gir, ellers kan me snakke om det i evighet, uten der blir nået konkret ut av det (det er jo sett nok så mange gange...).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et supert opplegg!!

Dette skal jeg presentere for sønnen min på åtte år. Han har vært en friluftsgutt hele tiden, helt til han begynte på skolen. Da ble det så mange andre ting som tok over. Dette tror jeg må være en flott måte å motivere på. 

 

Litt enig i at fiske fikk litt stort fokus, ofte får det av en eller annen grunn det i slike sammenhenger med friluftsliv og barn. Kanskje er det fordi det er en veldig barnevennlig aktivitet? Ungene synes det er gøy og det er lett å organisere for de voksne. Friluftsliv er jo så mye mer enn det, men det kan jo komme etterhvert? 
 

Når det gjelder bålfyring og barn, så synes jeg det er viktig at barn lærer seg omgang med bål. De bør få være med på dette ofte. Nettopp for å unngå farlige situasjoner når de skal prøve seg på egenhånd, noe de på et eller annet tidspunkt kommer til å gjøre. Det må være bevisste voksne rundt, som lærer barna til å vise respekt for ilden, viser på en forståelig måte hva konsekvensen av å ikke utvise bålvett kan bli. Barn er utrolig kompetente på disse tingene her når de blir vist tillit og gitt ansvar. Når en voksen til enhver tid er tilstede, kan og må den voksne slå hardt ned på situasjoner som kan være farlige. Jeg har den samme holdningen til kniver. Sønnen min fikk spikkekniv da han var tre år, og mestret det perfekt. Han vet hva en kniv er, hvordan den skal brukes. Han har stor respekt for hvordan den kan skade, og jeg er helt trygg på at han ikke kommer til å drive med uvettig lek med kniver!! Spikkereglene er hugget i stein, de viser vi stor respekt for. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig konsept. Ungene våre vil ha litt problemer med den fiskebiten, 5 arter har vi ikke klart å få på kroken, tross mange mange fiskedager( jeg er dårlig på fisking og mannen vet kun hvordan en bytter sluk)... Men de på 8 og 10 år har begge tent bål, har 4 netter i lavvo i kaldere enn -10 i år, har tent bål selv.

 

Hadde kanskje vært greiere med krav som å sette opp telt, kunne noen knuter, sikkerhetsregler for kniv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om vi prøver å komme med et forslag til å oppdatere kravene? Hvis vi lager en ny tråd med forslag til emner og så når vi har fått inn nok forslag så kan vi starte en ny tråd med å stemme over dem?

Det var en god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.