Gå til innhold
  • Bli medlem

Disse moderne fiskesnørene...


Kikut

Anbefalte innlegg

...er jeg skeptisk til. Jeg har brukt samme merke monofilament over flere år. De gangene jeg har kjøpt multifilament har jeg blitt skuffa. Enten så ryker snøret (mot en skarp stein etc..), eller så løper hele snørebunten rundt på spolen i stedet for at bremsen gjør jobben (har hørt at jeg kanskje burde ha monofilament i bunn samt i enden, men herre så mye jobb da gitt!).

 

Nå legger jeg merke til et "hybrid"-snøre som heter Nanofil har kommet på markedet. Er det noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt multifilament i minst ti år, og synes selv det fungerer helt strålende. Kastene mine er mye lengre, samt at det virker temmelig solid. Ryker sjelden, og har ikke byttet snøre på 5 år.

Legger til at jeg overhodet ikke er profesjonell, og at mitt bruksområde er saltvannsfiske fra båt eller skjær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler samme erfaringen som Vagvær. Har brukt multi siden det ble tilgjengelig i norske butikkhyller. Jeg for min del liker ikke Fireline. Har brukt PowerPro i mange år, og Nanofil de siste to sesongene.
Husk å legge isolasjonstape eller noen titalls meter med mono i bunn av spola. Multi'en er så glatt at den ofte ikke får feste dersom den ikke har et underlag. I tillegg må den legges hardt på spola så den ikke skjærer seg ned i underliggende snøre.

Bruker alltid minst en meter vanlig monofil i enden av multi'en. Dette fordi nylon fjærer litt ved bunn-napp, har høyere mekanisk slitestyrke, samt at jeg er overbevist om at fisken kan se multilina under optimale forhold.
Fisker jeg i strie, steinete storørretelver bruker jeg fremdeles mono.
Skitt fiske!!

9240785266_9535f7798e_c.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme opplevelse av multifilament-snørene som "Kikut". Holder meg til monofilament av flere grunner, selv om det sikkert er greit i litt grovere sammenheng som i sjøen. Men så skal det også nevnes at jeg stort sett fisker med flue.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

multi snører har sine fordeler og ulemper. det har også mono snører. en må nesten velge det som passer best til jobben. ikke det man helst "ønsker" en får ikke i pose og sekk her heller :mrgreen: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen moralens vokter, men det er verdt å merke seg at nedbrytingstiden for fireline o.l. er veeldig lang. Standardnscene brytes ned på relativt kort tid. Fisker man på steder hvor det er mye fiske, så kan det være greit å ikke etterlate seg line i naturen som kommer til å være igjen i generasjoner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til PowerPro og Nanofil. Nanofil hele denne tursesongen. Benytter 0,16 til fjellfiske og sjøørretfiske. Monofortom. Nanofilsnøret er glattere enn PP og noe stivere synes jeg. At Nanofil er stivere gjør at snøret sjelden vaser seg pga. for lett legg på spolen (tror ikke det har skjedd hos meg ennå). På PP er min erfaring at dette skjer oftere.

 

Store fordelen med multisnøre mener jeg er at det er dødt og du får kontant kontakt med fisken, nesten for god hvis man ikke benytter monofortom. Mindre vindfang også i snøret, sammenlignet med mono hvor man gjerne må ha noe tykkere dimensjon for samme knutestyrke/bruddstyrke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Berkley Trilene mono og ingenting annet. Multi har jeg forsøkt (Fireline), og falt ned på å ha det på saltvannssnella mi som jeg bruker på stor torsk, sei og annen større havfisk. Der funker det fint. Kun mono i ferskvann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også helt på mono, slik jeg sa i trådstarten. Men når jeg leser innleggene over blir jeg jo litt stressa for at jeg sier fra meg de ekstra meterne ut til storfisken, for ikke å snakke om de jeg kanskje har mista pga monosnøret? Jeg merker dog at jeg er litt for "lat" til å begynne å knyte fortommer etc når jeg fisker. Vi får sjå, kanskje prøver jeg nanofil neste sesong!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere år brukt fireline 0.10 og 0.12 og har egentlig vært fornøyd. Har mistet et par fisk mot stein, men aldri med direkte brudd eller i knuter. I år satte jeg på monofortom ble enda mere fornøyd:) Nanofil stoler jeg ikke helt på enda. Kaster langt gjør den, men fliser seg bra fort opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

jeg deler dine synspunkter der nordhauk:) jeg bruker 0.39 fireline til tungt sjøfiske. (større torsk, steinbit og den slags)

men monofil ellers, synes ettergivelsen til monofil er fin å ha på lettere fiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kun fisker med sluk noen få ganger om året bruker jeg multi siden den godt kan stå på snella i årevis uten å råtne i motsetning til mono. På sjøen (som jeg nesten aldri fisker i) med pilk og mye snøre ute er det fantastisk å kjenne små napp som om det var rett under båten - noe du gjør med multi.

På fluesnøret har jeg byttet ut vanlig mono fortom med fluorcarbon forøvrig, på grunn av styrke vs tykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker fireline og tilsvarende til fiske fra steinene i Australia av og til...men du må få til en ganske komplisert knute for å feste mono leader til snoret (bimini twist).  Fordelen er at den flyter (live-bait med balong etter tunfisk/kingfish osv) og du kan og kaste mye lengre enn med mono (hvis du bruker f.eks. en Daiwa sealine eller tilsvarende for slenge svære sluk ut i havet). Den har og mindre minne.  Ulempen er at hvis noe skulle sette seg fast...da er det nesten bare å kutte snoret.  Ditto hvis du får en såkalt 'overspool' eller kråkereid.  

 

Kan se at den kan funke ganske bra med multiplikator sneller fra båt i norge.  Synes det blir noe overkill til fiske her til lands, og mens jeg har aldri prøvd den på haspel, kan ikke se at det kommer til og gå særlig bra (bortsett fra mangel på minne gjør at den sitter bedre på snellen).  I norge ville jeg forholdt meg til stortsett veldig myke mono...

 

my 2c igjen..tight lines! cookie out :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble overrasket over at så mange bruker mono eller multi/mono til ferskvannsfiske :?: Jeg trodde at den mye høyere bruddstyrken til multisnøre var avgjørende for valg av line. Tenker spesielt på hvor mye sluk og spinnere jeg mistet da jeg fisket med .20 mono før i tiden.

 

Har lagt merke til at endel småørret glipper når den hugger på multilinen, kanskje mer enn med mono... . Blir mothugget for hardt? Hvor lang monofortom, og hvilken knute? Bruker idag .15 multi helt ut til sluken ved lett ørrettfiske. Skremmer multisnøret fisken mer enn mono?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker iallfall veldi stor forskjell på sjørørret dersom man har en meter med mono foran sluken. Da tenker jeg at dette har stor betydning også i klare fjellvann. Jeg bruker liten svivel og maks en halvmeter mono på fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mister sjelden sluker, og jeg bruker mono. De gangene jeg mister sluker, sitter de så bjønn fast i en stein/trestamme etc at det ikke hadde hjulpet om jeg så hadde fisket med stålvaier :). Det viktige med mono er å bite (hah! Du kan nemlig bruke tenna på monofilament! Og de har man alltid med seg!) av 10-20 cm etter 100 kast eller så, da det oppstår slitasje akkurat der snøret går ut av siste stangvirvel.

 

Edit: Det er forøvrig STOR forskjell på monofilamentene. Jeg har elendig erfaring med flere som ryker. Sverger til Abulon Top. Pålitelig, og en nydelig blåfarge som står godt til snella, for oss som er opptatt av slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir diskusjonen om senevalg litt merkelig.Før i tiden dro man fisk i bøtter og spann på"tau". Har,er fisken blitt mer inteligent med åra? Hvorfor biter den i det hele tatt på det kunstige agnet i enden på snøret? Hva er grunnen til at den skal bli skremt av det som fører agnet gjennom vannet? Jeg er selv påvirket av senevalget. Har ikke allerdens erfaring,men har vel ikke mistet en sluk under bruk av multi. Fisk har jeg fått på begge alternativene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir diskusjonen om senevalg litt merkelig.Før i tiden dro man fisk i bøtter og spann på"tau". Har,er fisken blitt mer inteligent med åra? Hvorfor biter den i det hele tatt på det kunstige agnet i enden på snøret? Hva er grunnen til at den skal bli skremt av det som fører agnet gjennom vannet? Jeg er selv påvirket av senevalget. Har ikke allerdens erfaring,men har vel ikke mistet en sluk under bruk av multi. Fisk har jeg fått på begge alternativene.

 

Blir litt som når man skjuler enden på markkroken med marken, så ikke fisken skal se at kroken er skarp. Akkurat som om en ørret vet hva skarpt er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

berkley trilene, det snøret er konge :D har prøvd det meste av multi-liner men jeg ender opp med mono etter relativt kort tid gang på gang (nå bruker jeg fordet meste kun mono/fluor carbon som fortom på fluestanga)

 

Mvh en elev som går på sportsfiskelandslinja

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...er jeg skeptisk til. Jeg har brukt samme merke monofilament over flere år. De gangene jeg har kjøpt multifilament har jeg blitt skuffa. Enten så ryker snøret (mot en skarp stein etc..), eller så løper hele snørebunten rundt på spolen i stedet for at bremsen gjør jobben (har hørt at jeg kanskje burde ha monofilament i bunn samt i enden, men herre så mye jobb da gitt!).

 

 

Hei!

 

Det finnes enkle løsninger på problemene dine her. Jeg har opplevd akkurat det samme sjøl. Jeg sverger til fireline når det gjelder stangfiske fra land i fjellvatn fordi du kan gå ned i snøretykkelse for å maksimere kastelengde. Fireline er også så godt som uelastisk, noe som sørger for mye bedre føling med sluken og fisken. 

 

Løsning på ditt problem nr 1:

Benytt deg av en fortom av mono mellom sluken og fireline. 0,30 - 0,35 er fin tykkelse dersom du fisker med sluker på ca 18 - 25 gram. Da slipper du unna problemet med at fireline sliter mot stein.

 

Problem nr 2:

Fest snøret til spolen med sportstape. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.