Gå til innhold
  • Bli medlem

Pappa sitt hemmelige ørretvann.


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

17.08.2013 - 18.08.2013
"Jeg ser du enda ikke har fått dusse i sommer, jeg vet om et hemmelig ørretvann der det skal være fin fisk, men du får ikke lov til å røpe navnet i bloggen din"

Ja vel, jeg måtte bare gå med på det. Den litt beskjedene fiskesommeren så langt hadde gjort meg desperat. Siden turen i Femundsmarka hadde jeg ikke fått en eneste fisk, krise! Det var bare å pakke sekken, hente pappa og min søster Sara, og sette kursen mot det hemmelige vannet.
P1050108.JPG
Det har vært labert fiske for meg så langt denne sommeren.
Det var ikke lange kjøreturen før vi parkerte og kunne begynne å gå. I bratt oppoverbakke, slik de fleste turene her på Sunnmøre har startet i sommer. Vi brukte ca 1,5 time før vi var fremme. Et lite vann som så ut til å være dypt, bratt terreng så og si rundt hele vannet. Vi slo opp telta på ei høyde slik vi fikk utsikt over det vannet vi skulle fiske i og et vann som lå lenger nede i dalen som vi hadde gått forbi. Drikkevannet til innbyggerne i bygden her. På et skilt var det informert om at det var forbudt å fiske å telte ved selve drikkevannet, men også områdene i nærheten. Noen sjanser må man ta her i livet, kan ikke si at jeg fikk så dårlig samvittighet for det. 
P1050050.JPG
Pappa og Sara er klar for tur til "det hemmelige vannet".
P1050057.JPG
Som de fleste andre turene i sommer starter det med oppoverbakke.
P1050068.JPG
Vi brøt to av fire forbud. 
P1050069.JPG
Drikkevannet.
P1050074.JPG
Vi begynner å nærme oss.
P1050083.JPG
Utsikt mot drikkevannet. Sara og pappa er straks oppe.
P1050079.JPG
"Det hemmelige vannet"
Etter litt mat og kaffe var fiskestengene montert. Jeg hadde tatt med mark denne gangen og ei feit mark-klyse ble plassert et godt stykke ut i vannet, før jeg tok meg en runde med slukstangen. Da kvelden begynte å sige på hadde det enda ikke blitt noe fangst på noen av oss. Vi skulle til å lage oss middag da jeg tok meg en tur bort til mark-stangen for å se om det hadde bitt på noe. Da så jeg at duppen lå mistenkelig nært land, vindretningen skulle jo ha presset duppen vekk fra land? Jeg ante hva som hadde skjedd og røsket tak i stangen og kjente at der var fisk, fin fisk. Jeg fikk dratt den rolig inn til land og fant frem håven. Da ørreten lå på land ropte jeg på pappa og Sara som kom med vekten. Den viste 6 hekto, toppers! Selv om jeg ikke synes det er like stas så få fisk med mark og dupp, må jeg ærlig innrømme at denne ørreten gjorde meg svært glad, jublende glad. En sommer nesten uten ørretfangst kan gjøre det med deg.
Vi fikk ikke mer fisk denne kvelden, men både Sara og pappa kunne melde om at de hadde hatt napp, men fisken hadde dessverre kommet seg unna.
P1050090.JPG
Leir etabler på en liten høyde, vakker utsikt i alle retninger.
P1050093.JPG
Sara er ivrig etter å få fisk.
P1050095.JPG
Turglede.
P1050103.JPG
To generasjoner Eriksen ser spent etter tegn på liv i vannet.
P1050107.JPG
Pappa er en ivrig fisker som gjerne tar med fluestangen og haspelutstyret.
P1050111.JPG
Så satt den! Sommerens første fisk på Sunnmøre for min del. 6 hekto.
P1050116.JPG
Kveldsfiske.
P1050122.JPG
Avslappende å fiske med mark og dupp.
P1050124.JPG
Den var ikke rød i kjøttet, men smakte godt.
P1050137.JPG
Da de andre hadde lagt seg satt jeg ute og så på måneskinnet som speilet seg i vannet, magisk.
P1050146.JPG
God morgen!
P1050149.JPG
Ikke like god plass her som i Allak-teltet.
P1050151.JPG
Da jeg våknet på morgenen var allerede Sara og pappa i gang med fiskingen.
Dagen etter da vi var på veg ned igjen traff vi på en kar som var på molteplukking. Han fortalte at det vart satt ut 200 ørreter i dette vannet for 25 år siden som nå hadde vokst seg store og feite. Der skulle ikke være gode gyteforhold, så det var nok ikke mye fisk i dette vannet. Skal tro om den ørreten jeg fikk kunne ha vært 25 år? I så fall fikk jeg nesten litt dårlig samvittighet for at den ikke fikk leve videre, men heller endte i stekepannen.
P1050164.JPG
På veg hjem.
P1050168.JPG
Du får ikke lov til å røpe navnet det hemmelige vannet! Klar beskjed fra pappa.
Det hemmelige ørretvannet til Pappa innfridde, det vi jeg si. Å få ørret på den størrelsen er ikke hverdagskost i "nærfjellene" her, derfor blir det viktig å holde på hemmeligheten. Vil tro at dette er et lite og sårbart vann, og hvis fisken ikke gyter der skal det ikke mye til før dette vannet blir tomt. Jeg får håpe at noen setter ut 200 nye ørreter der, så kan jeg komme tilbake om 25 år og prøve lykken på nytt.
Takk for turen til papsen og Sara.

Vis artikkelen på bloggen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)
Han fortalte at det vart satt ut 200 ørreter i dette vannet for 25 år siden som nå hadde vokst seg store og feite. Der skulle ikke være gode gyteforhold, så det var nok ikke mye fisk i dette vannet. Skal tro om den ørreten jeg fikk kunne ha vært 25 år? I så fall fikk jeg nesten litt dårlig samvittighet for at den ikke fikk leve videre, men heller endte i stekepannen.

   

En ørret på 15-20 år regnes som gammel.

Har hørt om ørreter på over 30 år men da skal det være gode forhold i vannet (også kaldt).

 

Veldig gammel fisk er ofte "returfisk". Dårlig kondisjon, stort hode. Den fisken du fikk er neppe 25 år gammel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ørret på 15-20 år regnes som gammel.

Har hørt om ørreter på over 30 år men da skal det være gode forhold i vannet (også kaldt).

 

Veldig gammel fisk er ofte "returfisk". Dårlig kondisjon, stort hode. Den fisken du fikk er neppe 25 år gammel.

Du har sikkert rett i det. Men den fisken jeg fikk var veldig prikkete og mørk, kan det være tegn på at den er gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kundene til drikkevannskilden er glade for at du fjerner fisken fra drikkevannet deres?

Men vi bør ikke oppfordre til fisking og telting ved drikkevann. Det blir fort mye forsøpling hvis flere gjør slikt. Tenk bl.a. på toalettbesøk i området som kan skylle bort i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kundene til drikkevannskilden er glade for at du fjerner fisken fra drikkevannet deres?

Men vi bør ikke oppfordre til fisking og telting ved drikkevann. Det blir fort mye forsøpling hvis flere gjør slikt. Tenk bl.a. på toalettbesøk i området som kan skylle bort i vannet.

Hei og takk for at du este turrapporten min:)

Viktig å presisere at vi ikke fisket i selve drikkevannet, men et vann som lå i nærheten. På skiltet som det er bilde av sto det at det ikke var lov å fiske i selve drikkevannet eller noen vann i nærheten. Uten at jeg er noe ekspert så mener jeg at det kanskje er litt strengt. Men oppfordrer ingen til å forsøpple eller gå på do i nærheten av drikkevann. Bruk sunn fornuft så går det nok bra:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Du har sikkert rett i det. Men den fisken jeg fikk var veldig prikkete og mørk, kan det være tegn på at den er gammel?

Ørreten er en kamelon og tar farge etter bunnen i vannet. Mørk fisk, mørk bunn, gjerne myrbunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.