Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av telt, sovepose, liggeunderlag og ryggsekker


extratyggis

Anbefalte innlegg

Hei folkens! :)

 

Har lest opp og ned på forumet og diverse andre steder for å gjøre opp en mening om hva som skal kjøpes inn. Som tittelen sier trenger jeg litt hjelp til å velge rett utstyr da jeg helst vil unngå og måtte kjøpe nytt om kort tid pga det ikke dekker behovet eller at det rett og slett ikke er god nok kvalitet.

 

Det som skal kjøpes inn er altså alt som trengs til tur, bortsett fra klær. Budsjettet er fleksibelt, men jeg har lært meg opp igjennom tidene at det å kjøpe det billigste ofte blir det dyreste til slutt. Da man ofte ender opp med å kjøpe det dyre til slutt uansett :D Så, det jeg sier er at jeg heller vil legge litt penger i det nå med en gang.

 

Når det gjelder bruk så skal jeg nok ihvertfall til å begynne med kun på korte weekend turer. Vet ikke hvor mye det eventuelt vil bli brukt på vinteren, men hvis det er mulighet å kjøpe noe som holder både på sommer og vinter sier jeg ikke nei takk til det.

 

Av telt har jeg sett på følgende modeller: 

 

- Helsport Fjellheimen 3 camp til 4 499,- på XXL

- Fjallraven Akka Endurance 3 til 4 999,- på XXL

 

Soveposer:

 

- Helsport Huldreheimen til 1 099,- på XXL ( Til damen )

- Helsport Alta dark olive til 1 199,- på XXL ( Til meg )

 

Liggeunderlag:

 

- Artiach Standard Mat selvoppblåsbart underlag 185x50x3cm

 

Ryggsekker:

 

- Bergans Glittertind 55L til 1 399,- på XXL ( Til damen )

- Norrøna Svalbard Synkron 80L til 3 300,- på Fjellsport.no ( Til meg )

 

Dette er vel noe av det jeg har sett for meg til nå. Så da håper jeg at noen kan gjøre valgene mine litt lettere? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier du har erfaring med at det billigste ofte blir det dyreste tilslutt. Samtidig sier du at du vil du begynne med korte weekendturer. Dersom du ser for deg at du etterhvert kommer til å dra på lengre turer, vil du måtte bære mer mat etc. Da kommer ønsket om lettere utstyr. Det kan være lurt å ta dette i betraktning nå, når det gjelder valg av sovepose og liggeunderlag. Utstyret du nevner er tungt. Et komfortabelt 7cm oppblåsbart liggeunderlag bør veie under 500g. Sovepose i dun veier 1000g for 3-sesongs bruk. 

 

Skal du bruke samme utstyr hele året, så vil du ende med å bære betydelig tyngre i sommerhalvåret enn det du strengt tatt må.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg er blant de beste kjøpene du kan gjøre på en 3-sesongs dunpose

http://www.sunnysports.com/p-mrmbhel/marmot-helium-15f-850-down-sleeping-bag-long-size-left-zipper

Fantastisk pose synes jeg, bruker den selv. Ca 3000kr inkl. moms og gebyr. Finnes i flere størrelser og også med membran:

http://www.sunnysports.com/Catalog.aspx?op=gcsSearch&Term=marmot%20helium#!1

 

Jeg bruker et solid og lett men litt lite isolerende under fra Magasinet som heter Pacific Outdoor Ether Compact 6. Koster ca 500kr tror jeg om de har det ennå. Du får sikkert flere tips til pose og underlag i denne tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin sitt underlag ovenfor er et ypperlig valg. Selv har jeg brukt et Neoair Xlite fra Therm-A-Rest på alle overnattingsturene denne sommeren: http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2013/03/god-komfort.html Jeg er veldig fornøyd med dette og det veier under 500g.

 

thermarest.jpg

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mogleg du allereie har tenkt det, men "damen" bør få prøve ymse sekkar før kjøp vert utført :) Mogleg eg påpeikar det openbare, men har faktisk nokre kompisar som handlar til dama nærast utan og involvere henne, det kan verte dyrt i lengda :P .

Når det gjeld sovepose kan eg også legge til at oppgitt liggelengde på Huldreheimen er noko misvisande slik eg opplever det, både dotter mi og bonusdotter mi har Huldreheimen lt til sommarsbruk. Dei er 11 år og 155 og har passeleg med rom nedi. Eg har prøvd og ligge i den eine sjølv et par netter, etter at ei spysjuke hadde herja huset og vi var tome for dyner og puter, og eg ville gjerne hatt den 5 cm lenger. Eg er 167 cm og normalvektig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport har noen demotelt brukt ifm varemesser. Her er det mulig å gjøre et skikkelig scoop: http://www.helsportwebshop.no/category/57-telt-og-lavvo.aspx

Sjekk Helsport fjellheimen Light!
Helsport Huldreheimen pose er et bra valg til mor dersom ikke vekt er veldig avgjørende.
På underlag slår jeg et slag for Exped Synmat UL. 7cm, isolerer ned til -4 grader og veier under 500 gram i størrelse medium. Knirkefri, men er litt glatt. En bit slingerduk under fikser dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskellig å få utstyr som fungerer optimalt både sommer og vinter. Blir for tungt om sommern og for kaldt om vintern.

Siden du nevner at du vil jkøpe orntli ting med en gang så gjør det.

Teltene er det ingenting å si på. De fungerer fint vår/sommer/høst. Også vinter så lenge du ikke skal på polekspedisejon(ikke vinmonopolet altså).

Men du har en del å hente på poser og underlag.

Underlag så sjekk Exped Downmat UL serien. Dyre men supre og ligge på. Ul serien veier ike mer enn at du fint kan bruke de om sommern og de er varme nok om vintern.

Poser er litt verre. En god vinterpose veier mye, med mindre du kjøper dunposer og det koster en del. Blir og tunge og varme på sommern.

Selv har jeg en liten og lett dunpose til sommerhalvåret som veier 700gr. Går ned til -2 i komfort. Så har jeg en vinterpose i dun som går til - 30.

Nå er posene du har satt opp fine til 3 sesongs bruk men det er ikke noe vinterposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar og tilbakemeldinger :)

 

Da tenker jeg Helsport Fjellheimen Light 3 camp til 3 795,-

 

Liggeunderlag tenker jeg nå en av disse:

 

- Exped synmat UL til 1 199,-

- Ajungilak Light Pump Mat UL til 1 295,-

 

Så var det sovepose da.. Hvis det står -2 i komfort betyr det da at den holder seg varm ned til det er -2 grader ute?

Den Marmot soveposen du linker til virker jo knall. Vekt på 1077 gram å komfort temp på -9 grader? Denne kan man vel bruke hele året utenom de kaldeste vinterdagene?  

 

Noen som kjapt kan svare på hva "R-verdi" betyr? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R-verdi står for hvor mye varme som reflekteres tilbake fra underlaget, og tilbake i ryggen.

Jeg mener å huske at R-verdi på 5 blir brukt når soveposer blir målt mot EN standarden.

Dvs. at har du lavere verdi enn 5 på liggeunderlaget ditt så vil posen være "kaldere" enn oppgitt EN måling.

 

Du har forresten 15% rabatt hos Fjellsport, når du er medlem her :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sovepose ville jeg kjøpt en som var varmere enn det du ser for deg. Ofte kan man måtte legge seg uten å være optimalt klar for det og da kan selv den oppgitte komfort temperaturen være for snevert.

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er , men jo eldre man blir dess lettere fryser man. Et godt liggeunderlag er også alfa omega for hvor varm soveposen føles.

Du bør også tenke deg om når det gjelder dun vs fiber. Dun er komfortabelt og man sparer plass og vekt , men blir den våt eller for my sammenpresset er det ikke mye varme igjen. Personlig mener jeg en syntetpose er tryggere , men jeg vet at mange vil halshugge meg , særlig de som vil spare vekt. 

 

Et eksempel fra forrige uke. Jeg kjørte sykkel rundt i Norge og tenkte da at jeg skulle ha sommersoveposen med når jeg lå i telt. Denne har oppgitt komfort temp for menn på 2 grader.

Når jeg overnattet på Hardangervidda ble det tåke om natten og tempen falt til lave 1 grad. Jeg våknet flere ganger om natten at jeg frøs. Angret da på at jeg ikke tok med 3 sesongsposen i stedet. En lakenpose hjelper også et par tre grader om man har det.

 

Når det gjelder telt har jeg i alle år sverget til Helsport , gjennomgående god kvalitet med fine løsninger. Kjøpte i år for første gang et Fjellreven Akka Dome 2 på grunn av at Helsport ikke hadde noe lignende. Jeg må si at jeg angrer ikke. Er meget godt fornøyd med teltet. Veldig lett å slå opp , svært gode luftemuligheter , masse oppbevaring , to innganger med store åpninger , står av seg selv og har fin høyde inne. Kan fint sitte i teltet å lage mat i forteltene , samtidig som man nyter utsikten. Også veldig vindstabilt og har enkle bardunfester. En annen ting jeg likte var den blå fargen , dette vet jeg er individuelt , men etter å ha vært vant med gul/Orange innertelt var det en flott følelse med det lyseblåe lyset i teltet. Sov veldig godt og det var fint å våkne i det svake blå lyset. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

soveposen du linker til virker jo knall. Vekt på 1077 gram å komfort temp på -9 grader? Denne kan man vel bruke hele året utenom de kaldeste vinterdagene?

nå for noen dager siden (14aug.) i Skarvheimen hadde jeg kuldegrader og 3mm islag på vannet i kjelen om morgenen. Hva man tåler av kulde er individuelt, så det er en anbefaling. kuldegrader er ikke uvanlig på fjellet i august.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, jeg er 27 år hvis det skulle ha noen betydning. Men jeg er av typen som fryser lett.

Tar gjerne imot anbefalinger av forskjellige soveposer :) Tenker da og vente med sommerpose til neste år da det ikke er stort igjen av sommeren her i Norge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, jeg er 27 år hvis det skulle ha noen betydning. Men jeg er av typen som fryser lett.

Tar gjerne imot anbefalinger av forskjellige soveposer :) Tenker da og vente med sommerpose til neste år da det ikke er stort igjen av sommeren her i Norge :P

 

Vel da har du noen år igjen , mener å ha lest at når man nærmer seg 40 begynner kroppen å takle mindre kulde.

 

Her er en test av soveposer som er varme http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article653673.ece

 

Het er en test av soveposer som kanskje er varme nok http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article824400.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne (supervarm/superlett 3 sesongspose)   -12c (jeg har valgt den bredeste og lengste)  

http://www.zpacks.com/quilts/sleepingbag.shtml    (vekt 700 gram)

Link til test (-7 versjonen) http://www.outdoorgearlab.com/Ultralight-Sleeping-Bag-Reviews/ZPacks-20-Degree

 

thermarest xtherm liggeunderlag (R-verdi 5,7) http://www.fjellsport.no/therm-a-rest-neoair-xtherm-reg.html

 

total vekt om du velger Long/wide i sovepose og Regular liggeunderlag blir 1080gram totalt.

Det er en kombinasjon som er vanskelig å slå ift. vekt og komfort :)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 182 og har valgt 195, da får jeg hele posen rundt hodet. Strengt tatt så har jeg ikke hatt bruk for det. Denne soveposen er for 3 sesongs bruk. Ved vinterbruk ville jeg nok valgt en med hette. Dessuten fungerer det bedre når jeg skal bruke soveposen som dyne ved høyere temperaturer. Jeg kommer aldri til å velge en sovepose med hette for 3 sesongs bruk igjen. Mulig at det blir en ren quilt neste gang. Zpacks-posen er  en slags kryssing av sovepose/quilt.

Jeg valgte forresten glidelås som går hele veien ned, og klaff over glidelåsen slik at jeg kan åpne fra siden.

 

Helsport posene har jeg ingen erfaring med.

 

Fikk du leste hele testen forresten? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp .. De har enorm etterspørsel, men jeg fikk min på 2 uker. Jeg sa bare at jeg trengte den til en tur. Jeg tror min havnet på 2700 uten frakt (jeg bestilte andre ting også; ryggsekk 440 gram pluss diverse). De setter verdien på ordren langt lavere, så jeg endte opp med å betale et par hundrelapper i fortollingsgebyr. Denne har 900 kvalitet på dunen, noe du ikke finner i Norge (de beste posene fra Norge og store kommersielle aktører er 850).

 

Anbefaler sekken også forresten zpacks arc blast (der sparer du nesten 3 kg ekstra) ;) 

Vær obs på at denne egner seg for 10-14 kg. Ditt forslag egner seg for tyngre bører. 

Men nå er du jo allerede på vei til å lette sekken din :)

De har nå en 60L versjon som ikke var tilgjengelig når jeg bestilte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg liker utseende på den sekken :-P  Soveposen derimot, den skal jeg ikke utelukke helt enda. 

Ellers syntes jeg denne fra Feathered Friends virker som en god pose for ikke alt for mye penger ($389). Men så er jeg usikker på hvilken størrelse jeg skulle valgt. Den vanlige er 183 cm, som akkurat er min høyde. Den lengre utgaven er 198 cm. Dessverre ingen mulighet å prøveligge disse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R-verdi står for hvor mye varme som reflekteres tilbake fra underlaget, og tilbake i ryggen.

Jeg mener å huske at R-verdi på 5 blir brukt når soveposer blir målt mot EN standarden.

Dvs. at har du lavere verdi enn 5 på liggeunderlaget ditt så vil posen være "kaldere" enn oppgitt EN måling.

 

Du har forresten 15% rabatt hos Fjellsport, når du er medlem her :)

Hvordan får man den rabatten? Er det 15% på ukens tilbud også? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.