Gå til innhold
  • Bli medlem

dorging etter laks og sjøørret


Sandhornøy

Anbefalte innlegg

Annonse

Tja min favoritt på Laks er jo 40gr gull møresild med sort stripe da, den har tatt mangen laks for meg. Jeg kjører i 900 omdreininger på påhengsen som er vel rundt 3 knop, du ser ikke den farten noe nøyaktig på min båt da den ikke viser noe før du holder omtrent 10 knop. Men en meget god måte er å slenge sluken over siden og studere møresilden, om den går ujevnt i vannet rett før den går jevnt da har du rett fart. Husk at dorging etter laks er kun en eneste ting tålmodighet, tror jeg dorger over 100 timer i året og på et meget godt år drar jeg 20, et dårlig drar jeg 2 - 3 men det er veldig mange timer på rett plass for å si det sånn.

 

Dra langs land, om du ser strømskiller gå frem og tilbake på hver side da laksen ofte står på en side av skillet. Men når du går å dorger ser du jo laks som hopper og det gir jo en god pekepinn på hvor de er.

 

Sjøørret er så nærmed land som du våger med lettere sluker 7 grams er fine, sølv med blå rygg eller de nye fine UV malte slukene til sølvkroken er gode. Legg sluken rett i propellvannet fra påhengsen og gå så fort at det er rett før sluken går jevnt da tar du sjøørret på dorg. Nå er det ulovlig å fiske sjøørret hvor jeg holder til nå så ikke noe i år, men i fjor tok jeg mange på denne måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I saltvann når vannet er varmt 15C-> dorger jeg sjøørret i ganske høy hastighet i overflaten. Vanskelig å angi farten men kanskje opptil joggefart. Holder båten så nær land som mulig uten å ga på grunn, helst bare noen få meter. Stangtuppen på innersiden nærmest land.

 

Flytewobler (feks abu tormentor leddet i sterke farger) hindrer bunn-napp når båten må bråstoppes. Ellers er blanke, (små) sluker bra når vannet er varmt.

 

file_2938_enl_enl.6bd651a.724.jpg

Abu Tormentor Jointed

 

I kaldt vann ned mot 5C lavere hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.