Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold nubuckskinn med Gore Tex membranfiltrene (Crispi Skarven)


Stigris

Anbefalte innlegg

Annonse

Nubuck er akkurat det samme læret som glatt lær - men her er den glatte overflaten rett og slett børstet opp. Dette for å gi læret enda bedre pusteegenskaper. I tillegg vil smårifter o.l. ikke synes like godt. Lærtypen har tradisjonelt sett vært vanlig i mellomeuropa og andre tørrere strøk, men har nå også blitt svært vanlig i Norge - spesielt i kombinasjon med Gore-Tex membran. Nubuck krever mer vedlikehold enn glatt lær dersom man ønsker å ta vare på skoens utseende og pusteegenskaper. Det finnes spesielle børster til å rufse opp læret med. Smøres dette læret med voks vil det med tiden se mer og mer ut som, og fungere som glatt lær.
 

Gore-Tex eller andre lignende membraner stopper vann som vil komme inn i skoen. Det transporterer også fuktighet fra foten din ut av skoen - ikke som vann, men som damp (vannmolekylene er for store). Når du går avgir føttene dine både svette og salter. Dette tetter Gore-Texen fra innsiden av skoen, og vanndampen i svetten hindres i å komme ut. Derfor vil du kunne føle at sokken din blir fuktig - dette er ikke fordi skoen lekker, men fordi dampen ikke slipper ut. For at Gore-Texen skal kunne fungere riktig, og puste godt er det derfor viktig å vaske skoen innvendig innimellom. Dette gjør du med litt lunket vann og en liten dråpe zalo. Gni med hendene eller forsiktig med en myk børste (tannbørste el.l.)
 

Spray/flytende impregnering brukes også på lærstøvler - mest brukt på nubuck, men også på støvler med glatt lær. Denne behandlingen bør brukes ganske ofte. Skal imidlertid læret få næring slik at det holder seg mykt og smidig, og ikke tørker ut og sprekker - da er det voks som gjelder. Voks er et must å bruke på reversert lær og glatt lær, men også å foretrekke på nubuck etter at skoen er brukt over en tid. Når du ser og kjenner at nubucklæret ikke er like smidig og "sunt" lenger kan du behandle skoen med voks.
Vi vil imidlertid fraråde deg å bruke voks til daglig, da denne mykner opp læret mer enn flytende impregnering. Passende voksbehandling kan være for eksempel før og etter langturer. Og eventuelt når læret ser tørt ut - om støvelen står over lengre tid uten å bli brukt tørker læret litt etter litt.

Både ved bruk av voks, spray eller flytende impregnering skal skoen normalt være tørr. Det finnes unntak, da skal skoen kun være litt fuktig i læret, ikke gjennomvåt - fukt det tørre læret litt med en våt klut før påføring. Det er viktig at skoen er renest mulig før den behandles - da trekker impregneringen best inn i læret. Nubucklær vaskes med litt lunket vann, og børstes opp med en nubuckbørste om du ønsker å beholde utseende og pusteegenskaper. Glatt lær vaskes med litt lunkent vann. Husk også å vaske skoene innvendig!
 

Ref. www.Oslosportslager.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har de samme skoene som deg.. Jeg valgte å vokse de fra dag en og angrer ikke på det. Det gjorde vondt i sjela å "ødelegge" den fine nubuck-overflaten som gir skoen en fin finish men jeg mente det var nødvendig da mine forrige sko som jeg bare sprayet med impregnering ikke virket tilfredsstillende. Kanskje det hadde blitt bedre med mer jevnlig impregnering. Som "Martin HJ" sier vil du til slutt ende med å vokse skoene.

 

Pusteegenskapene til skoen kan jeg ikke si så mye om knyttet til erfaring annet enn at det blir litt varmt og klamt når jeg bruker støvlene med ull på sommeren. Jeg ser det derimot som naturlig da det i hvilken som helst annen situasjon ville vært varmt, men kan være at det hadde vært mindre "ubehag" (ubehag er overdrivelse) med mer pustende nubuck.

 

Innsausing med voks kan gjøre læret for mykt og gjøre at skoen går opp i liminga/sømmene, men da tror jeg at du må overdrive voksingen og la den stå i vokssaus over lengre tid. Jeg har ikke sett antydning til problemer ennå...

 

TIPS: begynn med impregneringsspray til du ser at det ikke er tilfredsstillende og gå over til voks. Tror det skal gå ann å børste opp nubuckoverflaten etter bruk av voks, men tror det er vanskelig og sliter unødvendig på læret. I praksis er dette en "one-way-street".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.