Gå til innhold
  • Bli medlem

Titanium goat


Anbefalte innlegg

Noen som kjenner til merket "titanium goat"? http://www.titaniumgoat.com/products.html

 

Jeg såg det på NRK programmet "enklere liv", de som var fra Alaska. Snedig sak det der. Lavo og ovn på totalvekt 2,6kg!? 

Det virker jo ganske så trivielt må jeg si. Artig, artig. Fikk litt havesykja som det heiter på vestlandet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett på denne før og ser veldig grei ut.  Er riktignok forholdsvis kostbar.  Er ihvertfall en inne her som har en slik sammenleggbar ovn ovn så om du søker litt kan det hende du finner han.  Ikke sikker på om det var Titanium Goat.    Mulig det var fra www.kifaru.net    

 

Men kikk litt på videoer av montering av ovnene. Noen av de virker veldig fiklete å få satt i sammen. Ikke noe man gidder å holde med på om man er på fottur og rigger leir litt seint for så å starte tidlig dagen etter.   Gå opp til fiskevannet og være der noen dager derimot... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg har også kigget meget på den. Jeg har et varanger-telt (lavvo) og det ville være en perfekt kombination til de køligere årstider. Men den er desværre ret dyr at få ind i landet. Så vidt jeg kan se, så sælges både kifaru og titanium goat kun i USA. Titanium goat sælger dog selve skorstenspiben, så er byg selv projekt burde være muligt. Det er et hav af youtube-videoer om netop det emne søg fx. på homemade tent stove eller foldable tent stove - der er mange muligheder :smile: fx. med to stålbakker   

 

- der er vist også et andet mærke der laver dem "seek outside" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En TiGoat til 320 usd pluss 40 usd frakt blir vel rundt 3000nok importert. Da får man en sammenleggbar ovn på to kilo.

En tentipiovn koster > 5000 og veier 16 kilo.

Får se hva julenissen kommer med i år. Jeg vet i hvert fall hva jeg ønsker meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er til basecamping det vil bli brukt. Men jeg gjør gjerne det. Fin om høsten og våren vil jeg tro.

16" sylinder ovn med pipe = 820gr.  

                               Lavou = 1,840kg. Mål i lengde bredd og høgd: 4,21m x 3,35m x 2,28

                                  Sum = 2,66kg

 

...must ...have!

 

Jo jeg kikket på en monteringsvideo, og noe plunder kan det sikkert være. Det er ikke sikkert det er for alle, men jeg plundrer gjerne i 15-20min for å sette opp en slik. 

Min største bekymring er vel om man skulle skumple borti den med noe. Det er jo tross alt ikke verdens mest solide dings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en sånn ved ovn for et par år siden, helt genial! Bruker den sammen med en liten lavvo fra venor, så på skauen da, det blir luksus! Husker ikke i farta hvilket merke det jeg har, men sammen pakka, så er det ikke store greine, mest geniale med den er pipa, veeeldig tynt stål, så den ruller du sammen, og blir like stor som et A4 ark sammenrulla!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Titanium goat er svært snedig, men virker litt ømfintlig - lett og tunn. Er en hel del titaniumkaminer på markedet som Titanium goat, Seek outside og Kifaru. Jeg synes at TG WiFi stove virker interessant for den klarer ca 20 kg tyngde på toppen og kjelen har direkte kontakt med ovnen. Sylinderovnene fra TG klarer bare ca 2 kg og har ikke like god kontakt. Fint å kunne koke litt kjøtt under jakta.. og ikke minst å kunne få kokt morgenkaffen kjappt :-)

Hadde vært artig å få tips på passende lavuer til en slik ovn.. Seek outside Backcountry Shelter 2 eller Kifaru Sawtooth virker spennede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

fikk tak i litt syntetisk isolasjonsmateriale med alu på en side-beregnet på eksosanlegg. leter etter noe lettvekts og mer holdbart å pakke opp/ned mange ganger- har også "stovejack" fra tigoat men kvier meg litt for å sy den inn. pluss at sistnevnte løser ikke problemet om du også skal ha gjennomføring i innerteltet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.