Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelig eller dyr tursekk?


Boudicca

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe meg en tursekk nå som jeg kan bruke til både fjellturer men ikke minst reiser som interrail ol. Jeg er ikke så høy og har derfor funnet ut at en sekk med 60-65 l er best. Har prøvd litt forskjellig i butikkene og står så langt i mellom en Berganssekk til 1900 (Rondane lady, 65 l), og Fjällrävens Kajkasekk til 3100 kr (damemodellen, 65 l).

Jeg er fryktelig usikker på hvilken jeg skal velge! Liker nok Fjällräven sin best, men den er jo betraktelig dyrere en Berganssekken. Moren min mener jeg bør gå for den billigste, ettersom jeg er skal studere nå og ikke kommer til å ha veldig god råd fremover. Men så; er det noe vits i å legge så mye ekstra penger i en ryggsekk? Og har noen av dere erfaringer med en av sekkene? smile.png 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke erfaring med noen av disse sekkene, men jevt over så får Fjellreven sekkene mye skryt, Bergans er vel mer opp og ned. Du må nesten prøve begge sekkene med litt vekt også finne ut hvem som er best for deg, spør i butikken som du kan låne med en hjem eller et par timer så du får gått litt med den og prøvd. Utifra det du skriver så virker det ikke som at du kommer til å bruke sekken veldig hardt, men sånn generelt så er det ikke sekken man bør spare penger på. Skal du gå en stund med litt vekt i den så vil en dårlig sekk utsette rygg, skulde og hofte for unødvendig slitasje, og blir du gående mye med sekken så vil en sekk som passer dårlig til ryggen din bla føre til at ryggsøylen kan få litt vridning. En halvtimes service og eu-kontroll hos fysio/osteopat koster vel fort 500kr, noe som også er greit å tenke på når man vurderer pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlet en North Face 65 liters sekk billig på ebay for noen år siden. Er knallfornøyd med den så lenge vekten er under 20 kg. Meeget regntett, vil nesten si vanntett. Ser det ligger flere i Tyskland til rundt en tusenlapp. Bakdelen er jo at du ikke får prøvd sekken først, men min er iallfall veldi fleksibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans har gode storsekker. Anbefaler deg å legge på noen kroner og se på Trollhetta lady. Da har du et bedre bæresystem.
I prissjiktet rundt 2500 kr bør det være enkelt å finne en god sekk som passer. Det sikreste er å velge blant de velkjente produsentene. Gå i butikken å prøv deg frem. Ha litt vekt i sekken.
Er du i tvil, er du egentlig ikke i tvil! I min verden er det viktigste turutstyret ( i kronologisk rekkefølge) sko, ryggsekk og sovepose (og underlag). Verker føttene eller skuldre/ rygg, eller du sliter med nattesøvnen blir gjerne ikke turopplevelsen det helt store.
Prøv deg frem. Den beste sekken er sekken som passer deg best.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ofte en sammenheng med pris og kvalitet på sekk. Både Bergans og Fjellreven lager bra sekker, er mer noen modeller som er bedre enn andre.

Ta gjerne en titt på Osprey Xena 70. Litt større enn du hadde tenkt men supre sekker som ikke er så dyre. Veier bare rett over 2 kilo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke din totale høyde som avgjør om sekken kan væer stor eller liten, men lengden på ryggen din (ca fra hoftekam til skuldertopp) og om den aktuelle sekken har et bæresystem som passer til denne lengden. I tillegg kommer din reaksjon på hvordan de forskjellige sekkene passer når du prøver med vekt.

Bruken du beskriver antar jeg tilsier at du ikke trenger det dyreste som er i markedet, men se deg rundt på hva som finnes før du bestemmer deg.

Hvis du er i Oslo eller omegn har sportslageret og sportsnett ansatte med peiling og godt utvalg, også i det lavere prissjiktet.

Det jeg er opptatt av når jeg går inn i en butikk for å se på sekker er om personalet kan stille inn rygglengden på sekken og snakke om den uten å lese på infolappen. Det avslører om de kjenner sine egne varer eller ikke. I tillegg tar jeg det som en selvfølge at sekker skal prøves med vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Bergans Trollhetta og var veldig fornøyd med den. Den har praktiske løsninger, mye justeringsmuligheter, behagelig hoftebelte o.s.v. Problemet med den var at jeg ikke fikk strammet hoftebeltet nok. Vet ikke hvorfor de ikke lager de så det er mer å gå på i strammingen, men det er et generelt problem syns jeg. Jeg kjøpte så en Norrøna Svalbard fordi det var den eneste sekken hvor jeg fikk strammet beltet nok. Sekken kan virke grei i butikken, men det blir helt anderledes når sekken blir tung og man er ute og går.  Norrøna-sekken viste seg å ikke være særlig behagelig når vekta gikk over 10-12 kg. Så selvom tester påstår den skal klare tunge bør kan jeg ikke si meg enig i det. Kjøpte så en Fjellreven Kajka. Skulle gjerne sett at det var litt mer å gå på på hoftebeltet der også, får ikke alltid strammet det så mye som jeg ønsker, men det er en utrolig behagelig sekk og den virker veldig solid. Om jeg var deg ville jeg definitivt gått for Kajka, men tror sekker er omtrent som sko, det er veldig induviduelt hva folk syns er komfortabelt og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) Skal til butikken for å prøve sekker igjen i morgen, så skal huske på det dere har skrevet her. Det er jo så utrolig mange å velge i mellom! Er litt "Vingle-Petter" så kan ikke si at dette var veldig lett! Men igjen: tusen takk! Og det er bare å komme med flere innspill om dere har det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skal kjøpe meg en tursekk nå som jeg kan bruke til både fjellturer men ikke minst reiser som interrail ol. Jeg er ikke så høy og har derfor funnet ut at en sekk med 60-65 l er best. Har prøvd litt forskjellig i butikkene og står så langt i mellom en Berganssekk til 1900 (Rondane lady, 65 l), og Fjällrävens Kajkasekk til 3100 kr (damemodellen, 65 l).

Jeg er fryktelig usikker på hvilken jeg skal velge! Liker nok Fjällräven sin best, men den er jo betraktelig dyrere en Berganssekken. Moren min mener jeg bør gå for den billigste, ettersom jeg er skal studere nå og ikke kommer til å ha veldig god råd fremover. Men så; er det noe vits i å legge så mye ekstra penger i en ryggsekk? Og har noen av dere erfaringer med en av sekkene? smile.png 

Jeg har den Rondane Lady. Det er i hvertfall 10 år siden jeg kjøpte den. Og jeg har brukt den mye, men det synes nesten ikke på den. Jeg er stort sett fornøyd med den, men om det er noe jeg skal sette fingeren på, så er den litt smal. Den bygger veldig i høyden, og lite i bredden. Men alt-i-alt, så er dette en god sekk! Men det kommer jo selvfølgelig an på hvilken type tur du skal på, og hva du har i sekken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Helsport sekk, tror det er den som heter Trolltind. Fantastisk god å bære, veldig fornøyd. Ikke er det upris på den heller.
Eneste jeg har å "utsette" er at stoffet ikke tåler godt at jeg aker meg litt ned på det bratteste enkelte plasser i fjellet- men nå er det riktignok en vandresekk som jeg kanskje ikke burde klyve i fjellet med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kajka sekken er 3,3Kg. Den er minst ett kilo for mye på en 60L sekk spør du meg. Er sikkert holdbar til din døyand dag, men det er mere trolig du kjøper ny sekk før den tid uansett. Og til den prisen ville jeg sett på Arcteryx Altra i stedet. http://www.fjellsport.no/arc-teryx-altra-62-lt-backpack-women-s-aquamarine-bla.html?utm_source=arcteryx&utm_medium=vendor

 

Gregory Cairn er en sekk du kanskje kunne vurdert også. http://ca.gregorypacks.com/products/womens/technical/329/cairn-68 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en sekk som sitter bra på ryggen. Ingenting er så ubehagelig som en full sekk som sitter dårlig. Men hvis du som student ikke kan betale det, har du ikke noe valg i å kjøpe billig. Se da evt. på bruktmarket. Det er ikke verdt å ta opp lån pga turutstyr.

 

Jeg har forresten en 65 liters lettvekt ryggsekk fra Northface som kostet kr. 1300 hos XXL for noen år tilbake. Den sitter bra med opptil 15 kg. Jeg har brukt den på flere turer og kvaliteten er god. Den har ikke noe fancy funksjonalitet. Kan hende at det er derfor prisen er så fornuftig. Dette betyr at pris ikke alltid sier noe om kvalitet eller komfort, men kanskje heller om funksjonalitet.

 

Jeg kom på at jeg også har en sekk fra Lillsport, også et rimelig merke, som sitter godt. Den er ikke så stor, men egner seg til en tur uten telt.

 

På Interrail må du vel passe på tingene dine uansett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltså, köper du en säck av bra kvalitet kan du ha den i 20 år utan vidare. Då är 3000 inte så dyrt. Köper du en säck i dålig kvalitet håller den några år bara. Det blir dyrt i längden.

 

3,3 kg för en 60 liters säck är som någon redan påpekat för tungt.

 

Jag gjorde en snabbkoll på Nätet och hittade då bara Gregory Savant (finns i 54, 58 och 62 liter beroende på storlek på person).

 

Allmänt väldigt tunnt på marknaden med bra säckar i det här storleksområdet. Det finns många bra i 25-40 liter och sedan en del bra över 70-liter. 

Men runt 50-65 liter så lämnar nästan alla säckar mycket att önska. Nonsensfunktioner, märkliga småfack och annat krafs kan man dock få mycket av.

 

GREGORY Jade 60 kan också vara värd att titta på, även om formen på den är ganska knäpp och mycket vikt hamnar långt ut från ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kajka sekken er 3,3Kg. Den er minst ett kilo for mye på en 60L sekk spør du meg.

 

Kajkasekken er 3,2 kg og 65L. Ikke at jeg tror det endrer din oppfatning av vekta, men fakta får være fakta ;)

 

Min oppfatning er at det gjerne er en grunn til at sekken har den vekta den har. Kajka er fullstendig fri for dilldall man ikke trenger, Men den er robust og har et meget velfungerende bæresystem som gjør turer med tung sekk langt mer behagelig enn det kunne ha vært. Sekkens stabilitet er viktig, om den "slenger" litt til sidene eller ikke sitter ordentlig inntil ryggen så kan den være så lett den bare vil, fyller du den med 15 kg føles det som 20. Jeg har merket at jeg lettere bærer tungt i Kajka enn i andre sekker jeg har prøvd. Men det er min mening og stemmer garantert ikke for alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.