Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag sykkeltur


Haakon

Anbefalte innlegg

Jeg har gjort årets beste innljøp; en elektrisk sykkel! Det er et fantastisk klatreredskap som drar deg opp svært ulendt terreng og utvider grensen for hva som kan sykles. Morro!

Derfor er jeg på jakt etter tips om sykkelruter av det mer tøffe slaget, stisykling altså, grusveger er ikke så morro lenger når stier er blitt lettere tigjengelig. 

Har for eksempel bl.a. syklet flere stier i Nordmarka og DnT-ruta Norefjell-Høgevarde.

 

Er det noen som kan anbefale meg andre tilsvarende (fine) fjell-stier? Altså gjerne lettere DnT-ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Kos deg med El-sykkelen din. 

Jeg bygget en gang en el-sykkel til min sønn. Børsteløs motor i fremhjulet og batteripakke under bagasjebrettet. 

Den var pop i ca. to år, men en dag han skulle sykle til skolen så var den punktert. Løsningen ble at han lånte min sykkel. En ca. 8 år gammel BROSS Sonic hybrid. 

Ved middagsbordet den kvelden var han litt uvanlig stille og jeg lurte på hva som var skjedd.

"Hvorfor kan ikke jeg også ha en slik sykkel som du har"?

Det hadde jeg ikke noe fornuftig svar på og et par uker senere ble el-sykkelen satt inn på finn.no.

Tre timer senere så var den solgt.

 

Du er klar over at det er ganske enkelt å koble ut den funksjonen som gjør at du må ha bevegelse på pedalene for at motoren skal virke, og på samme måte kan du koble bort effektsperren og hastighetsperren på motoren.

Da kan du montere en "trottel", et gasshåndtak, og øke effekten på motoren fra 250 W til ca. 500 W.

Men hvis du ikke har så god peiling på disse sakene så er det nok lurest å konsultere noen som har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 3 el-sykler det siste året. Byttet meg opp hele tien og nå har jeg vel en av de heftigtse el-syklene, en Giant Talon, terrengsykkel. Ufattelig morsomt til tur, dvs. i Marka og i fjellet. Og som erstatter for bilen, jeg ser klart at jeg nå sykler ofte til butikken i stedet for å ta bilen, så slik sett får jeg ekstra mossjon som bonus.

Men jeg har 2 andre sykler som jeg bruker mye også; bla. en Scott Scale Carbonsykkel på 9,7 kilo som jeg bruker som treningsverktøy. Fin den også, men de er til hvert sitt bruk. 

F.eks. syklet jeg opp til Høgevarde fra Norefjell forrige helg med el-sykkelen, noe jeg ikke ville ha drømt om engang med min Scott.

 

Pedalbevegelses-sensoren vil jeg ha, jeg vil ikke ha noen "motorsykkel", men hastighetssperren skulle jeg gjerne ha koblet ut. Hvordan gjør jeg det? Send meg gjerne en privat melding.... Er ikke sikker på at det er mulig på denne. De første elsykkelen jeg hadde var det bare å fjerne en sensor på eiket, men denne tror jeg ligger i software. Men fint om du kan gi meg tips om det.

Effektøkning tror jeg ikke at jeg ønsker, den er bra nok og tapper batteriet fortere, skulle jeg tro. Og batterikapasiteten er dårlig nok. På denne turen jeg planlegger nå (Solheimsstuen-Lågaros over Normannsslepa), har jeg med 2 fulladede batterier, ellers kunne jeg ha glemt halve turen, i allefall med elektrisitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.