Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med nye helsport fjellheimen 3 camp?


Knut Magne

Anbefalte innlegg

Eg har vokst ut av mitt gamle telt....når teltduken no strammar seg om både hode og tær, så føler eg at det kunne vært på sin plass med eit nytt telt....eg har hatt mulighet for å låne eit femund 3 camp som eg syns er kjempebra, men har også sett litt på isfjell 3 camp og det nye fjellheimen 3 camp. Begge dei to første er litt tunge, men det siste virkar kanskje litt lite, dessuten har jo isfjell stormmatter og det kan jo vere kjekt å ha(ingenting er betre enn skikkeleg ruskevær....).

Er det nokon som har nokon gode tips, eventuellt har prøvd dette nye teltet??

I tillegg har eg behov for ny sekk, det blir enten Bergans alpinist 1 eller Lowe Alpine Contour IV. den siste er billigst men eg veit ikkje noko om den...det er vanskeleg for dei fleste av oss å få testa slike ting opp mot kvarandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg bruker Isfjell og er strålende fornøyd. Tåler det meste av regn og uvær, føler meg trygg og konfortabel. Meget god ventilering, lett å sette opp og lett å bære. Knallbra!!! Minuset er prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har vokst ut av mitt gamle telt....når teltduken no strammar seg om både hode og tær, så føler eg at det kunne vært på sin plass med eit nytt telt....eg har hatt mulighet for å låne eit femund 3 camp som eg syns er kjempebra, men har også sett litt på isfjell 3 camp og det nye fjellheimen 3 camp. Begge dei to første er litt tunge, men det siste virkar kanskje litt lite, dessuten har jo isfjell stormmatter og det kan jo vere kjekt å ha(ingenting er betre enn skikkeleg ruskevær....).

Er det nokon som har nokon gode tips, eventuellt har prøvd dette nye teltet??

I tillegg har eg behov for ny sekk, det blir enten Bergans alpinist 1 eller Lowe Alpine Contour IV. den siste er billigst men eg veit ikkje noko om den...det er vanskeleg for dei fleste av oss å få testa slike ting opp mot kvarandre...

Skal du ha noen å sammenligne mot Alpinist 1 må det jo være Lowe Alpine Special expedition....Ikke Contour, det er mer Trollhettasekk..

Special expedition kan anbefales....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg fjellheimen 3 camp for et par måneder siden, jeg har desverre ikke fått testet det ut noe særlig, kun testoppsatt det en gang med påfølgende overnatting. Førsteinntrykket var ihvertfall veldig bra, lett å sette opp, en del smarte detaljer og god plass. Har ikke så mye sammenligningsgrunnlag, men ligner ihvertfall mye på et Hilleberg telt som en kompis av meg har, men tror det er litt bedre plass i dette.

Jeg har også en alpinist ryggsekk, tror det er alpinist 2, ihvertfall på 130l. God sekk å bære, muligheter for å ta av sidelommer samt mange strammereimer er noen av fordelene. I tillegg så får en kjøpt jaktreim som gjør at en kan jakte med denne når en er på tur. Minuset er vekten, bare sekken veier en del kilo i seg selv, men bæresystemet krever en del. Har ikke hardtestet denne, men godt fornøyd så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Fjellheimen Camp 3 på et par turer i fjellet i sommer.

Er veldig godt fornøyd med det så langt.

Det er lett å bære, et romslig, har bra høyde inne, lett og sette opp og står stabilt

i sterk vind (fikk prøvd seg en natt med skikkelig vind ved Russvann i Jotunheimen).

For meg var vekt og høyde viktige faktorer.

Tidligere modeller fra Helsport har vært litt lave. Vurderte derfor et

Hilleberg Nallo GT, men da Helsport lanserte denne tidligere i år var valget enkelt.

Her er et par av teltleirene i sommer:

IMG_0616.jpg

Ved Russvann

IMG_0125.jpg

Ved foten av Glittertind

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også brukt "Fjellheimen" i sommer, og er storfornøyd. Har lånt både dette teltet og Helsports "Børgefjell", og er helt klart fornøyd med førstnevnte mht vekt, plass og små, fikse detaljer.

Har du sett "Nordmarka Artic 3 camp"? Vet ikke om det er nytt eller noe de har hatt lenge. Ligner på "Fjellheimen", men har stormmatter. Lurer på om jeg skal kjøpe det selv. Valget faller i hvertfall på et Helsport telt, det er helt sikkert.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett "Nordmarka Artic 3 camp"? Vet ikke om det er nytt eller noe de har hatt lenge. Ligner på "Fjellheimen", men har stormmatter. Lurer på om jeg skal kjøpe det selv. Valget faller i hvertfall på et Helsport telt, det er helt sikkert.

Lykke til!

Jeg har et Nordmarka Arctic 3 Camp. Dette er et telt som er laga for XXL. Jeg er godt fornøyd med teltet. Det har som du sier, stormatter pluss mange bardunfester (10 mener jeg og huske) så det kan brukes om vinteren. Det går under X-Trem segmentet til Helsport i følge XXL. Takhøyden i innerteltet er ikke så stor, så jeg ville vært forsiktig med å fyre inne i innerteltet (har ikke gjort det). Lage mat i forteltet går helt fint, mye plass og god takhøyde. Tror kanskje Fjellheimen har litt større takhøyde inne uten at jeg har målt. Minuset er at det er ganske tungt. Totalvekt inkl. plugger, barduner, rep.sett og kompresjonstrekk er 4 kg. Det er jo ganske prisgunstig da, kr. 2999,- på XXL.

Hilsen SRS

Tillegg: Var og kikka på Fjellheimen 3 Camp på XXL. Fjellheimen har nok litt større plass i innerteltet enn Nordmarka Arctic 3 Camp, men for meg synes det som om luftemulighetene ikke er så bra på Fjellheimen hvis man skal bruke det om vinteren. Det vil jo da være ganske tett rundt duken nede langs bakken. Hvis du skal ha større plass og samtidig bruke det om vinteren, tror jeg at jeg ville valgt Isfjell. Trollspiret ser ut som et knalltelt, men det er jo bare for to personer. Hilleberg har jo også bra telt, riktignok veldig dyre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hra brukt Basecamp Skarven 3 noen år. Teltet er utstyrt med stormmatter, men bare 4 barduner. Jeg knyttet på 4 ekstra barduner, og da syns jeg det ble et fint tre-sesongers telt for to personer. Rimelig telt (under kr. 2.000,-).

Det går fint an å bruke det om vinteren, men det er ikke veldig vindstabilt og jeg ville ikke bruke det på høyfjellet. Ellers et helt OK telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.