Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva sover dere i av klær i posen?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg lurer litt på hva folk her på forumet bruker av klær i soveposen høst, vår og vinter.

 

Jeg sover som regel i 50/50 ull/syn undertøy med ullsokker samt lue når det begynner å bli litt minusgrader.

Min turkammerat har helt andre vaner og sover i t-shorte og boxer, blir det kaldt i posen sover han

i Snookpack jakke og bukse :shock:.

 

Hva bruker dere?

 

Noen som vet hva soveposeleverandørenes iso norm bruker som bekledning i posene når de tester en soveposes ekstrem,lim og conf temp?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minst mulig, som oftest kun t-shorte og boxer, men benytter alltid lakenpose.

Om vinteren har jeg faktiskt sovet med joggebukse på de kaldeste dagene, men i år tror jeg ikke det blir aktuelt.

Nettopp kjøpt meg en Western Mountaineering Bison GWS sovepose som antagelig er i varmeste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter også natten med minst mulig tøy på, men er det kaldt og jeg har min letteste sovepose så blir det ofte ullundertøy og ullsokker. Helst ikke bomuldstøy. Det synes jeg ofte blir litt klamt hvis jeg svetter litt mye.

Jeg bruker ofte en lakenpose i i soveposen. Ikke bare på grunn av varmen, men også for å spare posen. Da blir den ikke så fort svett og skitten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullundertøy og ullsokker, og lue. I fjor vinter lo jeg ute i 25 minus, i forbindelse med spark VM i Hurdal, litt i kaldeste laget, for en 3 sesongers soveposepose. men gik akkurat så lenge ovnen tok den verste kulla i lavoen.  :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en frossenpinn til de grader. I dunpose med t-lim på -9 har jeg i sommer sovet i røros ullundertøy og halvtykke ullsokker. I påska var det -9 i lavvoen og jeg hadde hjemmestrikket ullgenser og ullbukse. Lue bruker jeg året rundt i telt. Jeg fryser hjemme også på vinteren, under tykk dundyne, så ulltøyet slites godt;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommern er det bare boxer.

Vår og Høst er det noen ganger trøye og en liten lue, så lenge jeg bruker sommerposen. Med 3 sesongsposen blir det bare boxer frem til det nærmer seg null grader.

Etter det blir det headover og liten ullue.

Vinter er jeg ikke så ofte ute. Med vinterposengreier jeg meg som regel med boxer, headover og evt lue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det varmt brukes bare boxer. Langt ullundertøy og tykke ullsokker om det blir for kaldt. Er det riktig kaldt en tykk ullgenser utenpå der igjen og kanskje fjellbuksa i tillegg samt lue. Den siste kombinasjonen gjelder hovedsakelig vinter, men av og til på sommerturer når tempen er ned mot null og jeg har lett sommerpose.

 

Er det utsikter til temperaturdropp i løpet av natta, men litt for varmt for maks påkledning når jeg legger meg, har jeg dratt eksempelvis ulllongs ned rundt anklene og dratt trøyja oppunder armene. Da er det bare å trekke det ordentlig på når det blir kaldere. Da slipper jeg å bale med å tre bein og armer i halvørska i løpet av natta :???:.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge seg på stigende kroppsvarme, da holder du varmen i posen bedre.. jogg 10-15 min før du hopper i posen (spesielt på vintern) og ha et ekstra kleslag tilgjengelig inne i posen. Snør igjen i hals og ha noe på hodet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vinteren: ullundertøy ullsokker og ei finlandshette type forsvaret.

 

Om sommeren: bare nettoen.

 

Et lite tips. Ei nalgene eller stålflaske fylt med kokende vann, isolert av ullsokkene du hadde på deg på dagtid sørger for 3 ting:

 

1. Om du putter den sovepsoen før du legger deg, har du en varm sovepsose å krype nedi når det er leggetid.

 

2. Varmen fra flaska holder deg varm hele natta.

 

3. Når du våkner er sokkene du brukte som isolasjon tørre som knusk og klare for en ny dag.

 

4. vannet kommer fremdeles til å ha en god lunk om morran, så der har du vaskevann om du vil vaske søvnen ut av ansiketet :-)

 

Rune

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst mogleg. Vintertid har eg i alltid på meg sokkar og luve.

Dersom det vert i kaldaste laget i forhold til den soveposen som tilfeldigvis er med, er det sokkar, stilong og trøye i ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag brukar använda en lakanspåse, men den är besvärlig. Någon som vet var man köper en siden-pyamas eller motsvarande i det här landet*?

 

Syntet undertøy sitter för tight, dom jag har, och duger alltså inte.

 

Microfleece-undertøy skall inhandlas till vintern, med det blir då det. Nu har dom nog inget sådant i butikerna.

 

Edit: *= eller i andra länder. Jag kan köpa på postorder om det behövs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg bruker boxer og lakenpose. På kalde vinterdager tar jeg på langermet ulltrøye, ullsokker og lue.

Jeg produserer mye varme, nesten for mye av det gode.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte tanken på flasken med sokker utenpå. Dette må prøves.

Har just kjøpt meg en lett tresesongs dunpose som jeg enda ikke er helt er fortrolig med.

Har til nå våkna opp litt svett etter noen timer på øret så en forvarmet pose kan være grei

fremfor å starte med for mye klær på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.