Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til rifle


Stian Aarr

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 13 år og lurer på våpen...

Er ny og lurte på hva aldersgrensa for å eie et luftgevær eller en rifle er.

Sitter å lurer på om jeg skal begynne med våpen...

Hvis noen har tips osv kom med det :-)

Noen som vet om skyte-klubber i nærheten av Sandnes (Rogaland)?

og hva slags våpen eg bør ha?

Har hørt at Sig Sauer/Sauer er bra, men finner ikke disse på nett.

 

Noen som har erfaring med denne?

HÄMMERLI HUNTER FORCE 900 COMBO

 

Mvh, Stian Årrestad :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, kan ikke våpen og kan ikke aldersgrenser, men NJFF har hjelpt sønnen min med noen spørsmål. NJFF = Norges Jeger- og FiskeForbund.

 

Prøv å lete på http://www.njff.no/portal/page/portal/rogaland/om_oss?%20p_o1=1&p_o2=11 og skriv direkte til en av disse kring spørsmål om lokale skyte-klubber.  De har å egne ungdomssider på http://www.njff.no/portal/page/portal/rogaland/ungdomssider

 

Det finns å en annen side, http://www.kammeret.no/forum/ som er mer tekniskt innriktet, så får du ikke svar her, så kan du prøve der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er rifleskyting du ønsker å prøve deg på; sjekk denne linken: http://www.dfs.no/Skytterlagssider/sorlandskretsen/rogaland/

Finn skytterlaget som er nærmest deg og ta kontakt. De har vanligvis klubbvåpen som du kan bruke under treninger og eventuelle konkurranser. Du får ikke kjøpt eget våpen før du er 18 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men vet om ei som er under 18 og eier eiget våpen, sikkert sammen med foreldrene...

 

Da er det en av foreldrene som har søkt om våpen tillatelse og eier våpenet, man kan ikke eie våpen så lenge man er under 18 år, og selv om man er fylt 18 år må man søke til politiet om og få eie våpen.

 

Du må også ta jegerprøven for og eie våpen eller være medlem av en våpenklubb så så lenge.

 

Har du spørsmål ang hvilket våpen (rifle) du bør starte med kan du spørre på forumet kammeret.no (våpenforum).

 

Skal du bruke våpen til jakt, vil jeg anbefale deg og ta kontakt med ditt lokale JFF og høre når de arrangerer jegerprøvekurs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må i utgangspunktet være 18 år for å eie våpen (21 for håndvåpen), men om du har jegerprøven eller har vært medlem av skytterlag i mer enn 6mnd kan det gjøres unntak. Våpenet må da oppbevares av verge/foresatte som fyller kravene for å eie våpen, men våpenet vil være registrert på deg. En må også få godkjent en våpensøknad der en må vise at en har behov for å eie våpen, feks jakt eller DFS-skyting. For kjøp av luftvåpen trenger en ikke søke politiet om tillatelse så lenge man er over 18 år.

Angående luftgeværet du linker til er det sikkert ok (har aldri prøvd dette merket), kikkertsiktet er sannsynligvis ikke brukbart. Mitt tips er å kjøpe et litt dyrere luftgevær med åpne sikter, feks en Gamo Whisper X.

Sauer lager veldig gode rifler, men de rimeligste koster gjerne over 15000kr..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg foreslår.

 

1. Ta kontakt med Gann skytterlag de holder til på skytebanen på ved Vatneleiren i Sandnes, eller om foreldrene dine er kjekke og kjører deg er Gjesdal skytterlag som ligger ved skurve et bedre valg i mine øyne. Uansett ta kontakt, på høsten er det åpent for ungdommer på Gjesdal hver tirsdag hvor de skyter med salongrifle på innendørsbane.

2. Vær med i laget og se hvordan du liker dette, du kan skyte så mye du bare vil med klubbvåpen

3. Finn ut hvilken rifle du bør kjøpe deg gjennom skytterlaget, du kan prøve ut hva som passer deg og ta et smart valg

4. Ja du kan kjøpe rifle før du er 18 gjennom skytterlaget, da blir den innelåst der når den ikke er i bruk

 

Luftgevær blir ikke brukt i skytterlagene, og du kan ikke møte opp for å skyte med et hos dem. Da må du på en privatbane hvor de synes dette er i orden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.