Gå til innhold
  • Bli medlem

3-dagars tur med barn


CNV

Anbefalte innlegg

Hej,

 

Jag ær ny hær och i tillægg svenskspråkig, så jag hoppas med lite øverseende hvis jag ær utydlig på något vis, :)

 

Vi har 3 barn och ær valdigt glada i att gå turer men har intill nu enbart gjort dagsturer sedan barnen inte varit helt stora (3,7 och 9 (snart 10) år). Nu har vi planlagt vår första hytte- til hyttetur och tänkte då vara på fot i 3 dagar, sova på DNT-hytter på natten och ta med äldste (som är väldigt glad i att gå langt och i tillägg väldigt stark och uthållig). Jag undrar på om någon har ett förslag på en runda vi kan göra?

 

Utgångspunkt:

Helst vill vi starta och sluta på samma ställe så vi enkelt kan bruke bilen vår dit och hem. Vi tänkte börja med övernattning och så bruke 3 dagar på att gå och i tillägg köra hem sista dagen (således 3 övernattningar). Vi bor rätt utanför Oslo och jag tänker att kanske 30 mil får vara max för vad vi kan köra en väg? Vi tänkte oss i början av september.

 

Enda rutten jag kan komma på (men vet inte om den verkar "vettig" med tanke på barnets ålder) är att ta utgångspunkt i Liomseter. Övernatta och så gå till hyttene Storkvelbu http://ut.no/hytte/storkvelvbu och vidare till Haldorbu http://ut.no/hytte/haldorbu och så tillbaka till Liomseter igen. Jag tror sträckorna är 20, 13, 20 km.

 

Någon som har andra turförslag kanske? Eller invändningar till turen vi funderar på?

 

:)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hej,

 

Jag ær ny hær och i tillægg svenskspråkig, så jag hoppas med lite øverseende hvis jag ær utydlig på något vis, :)

 

Vi har 3 barn och ær valdigt glada i att gå turer men har intill nu enbart gjort dagsturer sedan barnen inte varit helt stora (3,7 och 9 (snart 10) år). Nu har vi planlagt vår första hytte- til hyttetur och tänkte då vara på fot i 3 dagar, sova på DNT-hytter på natten och ta med äldste (som är väldigt glad i att gå langt och i tillägg väldigt stark och uthållig). Jag undrar på om någon har ett förslag på en runda vi kan göra?

 

Utgångspunkt:

Helst vill vi starta och sluta på samma ställe så vi enkelt kan bruke bilen vår dit och hem. Vi tänkte börja med övernattning och så bruke 3 dagar på att gå och i tillägg köra hem sista dagen (således 3 övernattningar). Vi bor rätt utanför Oslo och jag tänker att kanske 30 mil får vara max för vad vi kan köra en väg? Vi tänkte oss i början av september.

 

Enda rutten jag kan komma på (men vet inte om den verkar "vettig" med tanke på barnets ålder) är att ta utgångspunkt i Liomseter. Övernatta och så gå till hyttene Storkvelbu http://ut.no/hytte/storkvelvbu och vidare till Haldorbu http://ut.no/hytte/haldorbu och så tillbaka till Liomseter igen. Jag tror sträckorna är 20, 13, 20 km.

 

Någon som har andra turförslag kanske? Eller invändningar till turen vi funderar på?

 

:)

Det er en fin tur, men en noe lettere og etter min mening flottere variant er å starte nordfra ved Storhøliseter, gå til Skriurusten, derfra til Storkvelvbu og retur til Storhøliseter. Etappene blir en god del kortere: Første strekket er om lag 13 km, andre 7 km, tredje ca 15 km. Spesielt turen fra Storkvelvbu til Storhøliseter (via Svarttjønnholet og skaret mellom Storhøa/Storhøpiggen) er veldig fin, variert men lettgått terreng og fantastisk utsikt om været er riktig. Uansett hvilken variant dere velger, sjekk på forhånd at ingen av hyttene de selvbetjente er reservert for jegere eller sauesankere etc, DNT Oslo vet vel dette. God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fin tur, men en noe lettere og etter min mening flottere variant er å starte nordfra ved Storhøliseter, gå til Skriurusten, derfra til Storkvelvbu og retur til Storhøliseter. Etappene blir en god del kortere: Første strekket er om lag 13 km, andre 7 km, tredje ca 15 km. Spesielt turen fra Storkvelvbu til Storhøliseter (via Svarttjønnholet og skaret mellom Storhøa/Storhøpiggen) er veldig fin, variert men lettgått terreng og fantastisk utsikt om været er riktig. Uansett hvilken variant dere velger, sjekk på forhånd at ingen av hyttene de selvbetjente er reservert for jegere eller sauesankere etc, DNT Oslo vet vel dette. God tur!

Tusen tack for gott svar, :)

 

Det hade varit otroligt leit hvis turen med 20 km-stracka (ser att tredje sträckan på ursprungsplanen min är 17 km) blev allt för tungt för pojken vår så kanske vi hellre bör gå för lite kortare etapper som du föreslår? Jag ser att DNT har tex haldorbu stängd en period osv så vi må anpassa oss till det ja.

Hur ser det ut med vatten och myrar i området du föreslår? När vi har gott runt Liomseter tycker jag det ofta varit ganska vått... Men det kanske är det uavsett hvor i området där?

 

Andra som har tankar att dele med sig av? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, då skriver jag tillbaka på svenska :)

 

Våra tidiga turer (<7 år på barnen, ungefär) har alla vart i formen: Ta sig till en DNThytte eller tælt-basecamp. Bo dær, sen dagsturer till/från denna. Førdelen ær att man kan anpassa turlængden efter dagsformen och vædret. Sedan dere utgår från Oslo, så kan faktiskt Hovdehytte i Vestmarka vara ett alternativ. Då kan turen se ut så hær:

 

Dag 1: Kjør till Solli, gå til Hovdehytta (bara noen kilometer)

Dag 2: Tur til/fra Asdølsljuvet

Dag 3: Tur till en av Sandungesjøarna (fiska lite?), kanskje runda, tillbaka til Solli, bil hem.

 

 

Edit: Missade att det bara var før den äldsta av barnen. Ovan passar til hela familjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, då skriver jag tillbaka på svenska :)

 

Våra tidiga turer (<7 år på barnen, ungefär) har alla vart i formen: Ta sig till en DNThytte eller tælt-basecamp. Bo dær, sen dagsturer till/från denna. Førdelen ær att man kan anpassa turlængden efter dagsformen och vædret. Sedan dere utgår från Oslo, så kan faktiskt Hovdehytte i Vestmarka vara ett alternativ. Då kan turen se ut så hær:

 

Dag 1: Kjør till Solli, gå til Hovdehytta (bara noen kilometer)

Dag 2: Tur til/fra Asdølsljuvet

Dag 3: Tur till en av Sandungesjøarna (fiska lite?), kanskje runda, tillbaka til Solli, bil hem.

 

 

Edit: Missade att det bara var før den äldsta av barnen. Ovan passar til hela familjen.

Tack för svar -och på svenska också!, :)

 

Vi har intill nu bott på hytter (tält) och tagit dagsturer med hela familjen (sedan äldste varit liten, :) ) så det med att gå från hytte till hytte blir det nye här. Vi får fundera lite över längden... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tack for gott svar, :)

 

Det hade varit otroligt leit hvis turen med 20 km-stracka (ser att tredje sträckan på ursprungsplanen min är 17 km) blev allt för tungt för pojken vår så kanske vi hellre bör gå för lite kortare etapper som du föreslår? Jag ser att DNT har tex haldorbu stängd en period osv så vi må anpassa oss till det ja.

Hur ser det ut med vatten och myrar i området du föreslår? När vi har gott runt Liomseter tycker jag det ofta varit ganska vått... Men det kanske är det uavsett hvor i området där?

 

Andra som har tankar att dele med sig av? :)

Inntrykket mitt fra våre turer i Huldreheimen er at området rundt Storeskag (nå nedlagt) og Haldorbu, og Liumseter er noe myrete og fuktig, mens lengre nord er traseene tørrere. På stien mellom Storhøliseter og Skriurusten er det likevel noen myrete partier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så, :) Turen är färdig. Vi har blivit frälsta... Det var helt nydeligt och jag är nu overbevist om att om det finns ett himmelrike så ser det ut som Huldreheimen i höstskrud...

 

Vi gick fra Liomseter till Storkvelvbu. Vidare dag 2 mot Haldorbu men så stoppade vi vid åpne hytten Langsubua (var dubbla meninger om huruvida Haldorbu kanske var till hälften avstängt för sauesanking så vi vågade inte ta risken att stå utan ordentlig sängplats), overnattade där och så rätt ned mot Liomseter tredje dagen.

 

Första dagen var en del uppöver. Vi tog några ordentliga pauser, var slitna då vi var framme, men det gick ändå overraskande enkelt. 9-åringen bar mellan 6 och 7 kilo (drickan varierte, :) ), vi vuxna runt 12 kg och det tog oss 6.5 timmar (5 timmars gångtur enligt ut.no). Dag 2 var turen en god del kortare. Heldigvis hade vi tagit med oss en 5 liters hink för rätt före vi passerade Nordre Langsua så fanns det massvis med hjortron (multer). Vi plockade 3 kg som vi drog med oss hem till frysen :D

Vädret var litt varierande men lördagen -som började med regn och blåst- slog helt om och blev utpå förmiddagen präglad av solsken och doft av uppvärmd lyng. Vi hade flera timmar i solen nere vid Langsubua innan mörkret kom. Söndagen började med sol i ansiktet, svag nedoverbacke och lätt vind i ryggen. Efter 3 timmar var vi åter på Liomseter. De som har tagit över Liomseter är föresten helt otroligt trevliga!!! Vi var där i påsken också och också då blev vi imponerade av de som drev stället.

 

Så: Med en stark och uthållig 9-åring och lite goväder blev denna turen en ren njutning. Möjligt vi lurar med 7-åringen nästa år och går motsatt väg (då kan han och jag snu efter 1 natt om det blir för tung). Då blir längsta sträckan präglad av nerförsbacke sista dagen i stället för uppförsbacke dag 1...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.