Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbevaring av sovepose


Abnorm

Anbefalte innlegg

Annonse

Henger den til lufting hvis det ikke var vær så jeg kunne lufte den om morgenen i camp.

Putter den i oppbevaringstrekket og legger den i skapet. Har bare dunposer.

Har ikke vasket posene, de fleste er ganske nye. Bruker som regel en liner inni for å "grise" til den istedenfor posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synder litt, og oppebarer dem stort sett i trekket. Men jeg sørger alltid for å tørke/lugte posene godt etter bruk.

Vasker dem etter anvisningen på posen etter behov, men terskelen er ganske høy da jeg synes posene blir litt dårligere etter hver vask...

 

Edit: Må bare tilføye at jeg ikke har dunposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

God lufting etter hver tur ser jeg på som helt nødvendig.

Dunposene oppbevares i Mountain Equipments egen oppbevarings nett.

Fiberposen ligger løst i et tynt bomullstrekk.

Bruker lakenpose for å utsette vasking lengst mulig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bodde før hadde jeg et stort gjesterom på loftet. Her var det skråtak, og så ble det behov for mer skapplass. Da bygget jeg skap langs den ene kneveggen. Fire skap uten skillevegger, og her la jeg soveposene i bunnen av skapene, rullet ut i sin fulle lengde.

Nå har jeg kjøpt nytt hus og her har jeg ikke slike muligheter, men jeg har et stort koffertloft og her har jeg hengt opp et par kosteskaft som jeg henger soveposene over. 

Jeg åpner dem helt og vrenger dem. Da får de både luftet og tørket seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henges til tørk/lufting når jeg kommer hjem, der blir den en ukess tid, blir oppbevart i en løs haug sammen med 3-4 andre soveposer. vaskes typ aldri. blir stappet (ikke rullet) i kompresjonstrekket ved avreise, blir aldri oppbevart i kompresjonstrekket, der er den kun ved forflytning.

 

Kan ikke huske at jeg har sølt/griset til posen noen gang. Den 20 år gamle ajungilak tyin posen holder fortsatt fint ned til -20 med den behandlingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å vite hva dere gjøre med soveposen, når dere ikke er på tur?

 

- Tar dere den ut av kompresjonsposen?

- Henger dere den opp til lufting?

- Hvor ofte vasker dere posen?

Dun eller fiber? Dunposer oppbevares best hengende i enden (i et hjørne i en tørr bod). Dersom posen ikke har hemper i enden, kjøper du gummierte klyper som festes i taket. Fest så klypen i posen der du finner en langsgående søm. Da unngår man strekkmerker i stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Viltsekk fra Biltema  http://www.biltema.no/no/Fritid/Jakt/Utstyr/Viltsekk-2000030908/
kjøpte et par av de minste (75 x 50 cm). Skal ta med den nest største (190x90) til vinterposen neste gang jeg er innom Biltema. Blir kanskje litt stor, men det er jo bare å snøre de mindre. Billig (39,90 for de minste) og grei for den som ikke har plass til å la soveposene henge fritt, og så lenge man har et tørt rom eller skap der "viltsekkene" med soveposer i skal legges. (Har fra før brukt sånne poser som man får dyner levert i, plast på ene siden, netting på andre).

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
zimwalker skrev (På 17.5.2016 den 21.33):

Viltsekk fra Biltema  http://www.biltema.no/no/Fritid/Jakt/Utstyr/Viltsekk-2000030908/
kjøpte et par av de minste (75 x 50 cm). Skal ta med den nest største (190x90) til vinterposen neste gang jeg er innom Biltema. Blir kanskje litt stor, men det er jo bare å snøre de mindre. Billig (39,90 for de minste) og grei for den som ikke har plass til å la soveposene henge fritt, og så lenge man har et tørt rom eller skap der "viltsekkene" med soveposer i skal legges. (Har fra før brukt sånne poser som man får dyner levert i, plast på ene siden, netting på andre).

Så over mine soveposer i helgen og kom til å tenke på de oppbevaringsposene jeg bruker til både dun- og syntposer (når det ikke fulgte med soveposen, eller jeg har mista/rota bort originalen). Tenkt jeg skulle tips om de, er jo en rimelig løsning. Men gjorde nå først et søk på "viltsekk" for å se om noen allerede hadde tipset om disse her. Og joda,  det hadde "noen" alt gjort :), De koster noen kroner mer nå, men er vel fortsatt billigere enn å kjøpe dedikerte mesh-poser fra sovepose-produsentene tenker jeg. Bruker at par av de nest største også nå (190x90), er bare å slå knute på.... (Skroll ned på siden for se de tre størrelsene de tilbyr: www.biltema.no/fritid/jakt/jaktverktoy/viltsekk-2000041595)

Endret av zimwalker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.