Gå til innhold
  • Bli medlem

Lysegrønn fjellvandrer / vel, ennå ikke fjellvandrer...


Vestlandet

Anbefalte innlegg

Siden jeg ikke vet hva de allerede kan, kommer jeg med litt mer tips.

Husk å pakke ting i vanntette poser. Ryggsekker er ikke vanntette. Det holder med søppelsekk og plastposer, de varer som regel en hel eller en halv tur. Reservepose er praktisk.

Fyrstikker pakker du også i plastpose. Ta med 2 esker og pakk dem inn på forskjellige steder. Et par opptenningsbriketter er kjekke å ha når bålet ikke vil starte. (Var ikke noe problem hos meg denne tørre sommeren)

Ellers er en kartmappe som du kan ha rundt nakken veldig praktisk hvis du skal navigere mye. Ta med en penn der du kan tegne inn teltplasser på kartet. Hvis du har en flat kompass, kan den også ligge i mappen.

Noe annet er dobesøk. Jeg pleier nå å ta med en liten plastpose (selvoppløsbar grønnafvallspose fra kommunen) til å samle brukt dopapir i. Om kvelden kaster jeg hele posen på bålet. Eller tar dem med hjem. Posene veier lite og brenner fint.

Hvis du går litt sent på sommeren, tar du med hodelykt. Det er noe jeg av og til glemmer, siden vi er så vant til å telte i Finnmark midt på sommeren.

Husk vannbeholder. En flaske er praktisk å ha i teltet om natten. En litt større flaske er praktisk i camp. Ikke alle camp kan lages like nær vannet.

Det kan lønne seg å ta med litt ekstra salt mat, som chilinøtter. Det kan du ha behov for når du har gått og svettet mye i veldig varmt vær.

Bok er kjekt å ha på kvelden.

Som hodepute kan du bruke genseren din. Det selges også små oppblåsbare hodeputer som jeg etterhvert har kjøpt, fordi genseren ikke alltid ligger godt.

Kommer ikke på mer nå, bortsett fra at du må veie sekken før du begynner å gå. Er den for tung, må du pakke om, f.eks, ta med færre klær og færre "kjekt å ha" ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde sikkert ikke vært så dumt! Tror det er mange erfarne folk som er så vant til å gjøre ting på smarte måter at de glemmer at de oppdaget det for første gang en gang. Pluss at vi nybegynnere lærer underveis og kan hjelpe hverandre å slippe å prøve og feile så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :), tror nok ikke selve det å gå tur som sådan er hokuspokus, er vokst opp med turer i skog og mark..., men det er noe med det ukjente tror jeg, det å slå leir og overnatte. Tar med meg de råd jeg får :)!

Min første tur hadde jeg en -10 sovepose midt på vinteren. Det var nok en god del kaldere. Jeg fikk ikke opp teltet og ikke fyr på bål eller primus. Var en fin tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar selvsagt med rådet om å hoppe i det - ingen tvil om at man lærer best når man ligger bak en fonn, fryser og gnager på stivfrossen proviant :)

Alvorlig talt, det var ikke gøy mens det stod på, men jeg ville i ettertid ikke vært de mindre heldige turøyeblikkene foruten. Opplevelser man overlever, kalles erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal følge alle rådene man får på slike tråder vil det ta år og dag før man konmer seg på tur,,,

Hehe.., tror ikke jeg tar mål av meg til å klare å følge alle disse rådene på første tur :).., men det flotte med slike generøse utøsinger av gode råd er at man uansett ender opp med noe man får nytte av. Som noen har nevnt, mestringen er en viktig del av den gode opplevelsen og via disse rådene kan jeg love at jeg kjenner meg bedre rustet i utgangspunktet enn jeg gjorde før :).

Overveldende å oppleve hvor villig folk på forumet her er til å ta seg tid til å dele av egne fjellerfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde sikkert ikke vært så dumt! Tror det er mange erfarne folk som er så vant til å gjøre ting på smarte måter at de glemmer at de oppdaget det for første gang en gang. Pluss at vi nybegynnere lærer underveis og kan hjelpe hverandre å slippe å prøve og feile så mye.

Enig i alt dette :), kua glemmer kalvestegene fort, er veldig kjekt for en lysegrønn fjellvandrer å få litt servert "på sølvfat", antar det uansett blir sekkevis med plass til egne erfaringer etterhvert og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kart over byfjellene anskaffet hos DNT og nytt kompass dertil!

Takker alle dere her inne på forumet som har bidratt så velvillig med generøse, detaljerte og nyttige råd til denne lysegrønne fjellvandrer, det har vært inspirerende og bidratt til at prosessen med å komme igang med mitt "telte i fjellet prosjekt", har blitt til en både spennende og kjekk ting. Jeg har jo slettes ikke vært alene om dette med så mange som har tatt seg tid til å dele erfaringene sine, så takk igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare slå opp teltet i kjent terreng ? Der du har gått turer i skog og mark som liten. Hvis du befinner deg i en times avstand elns. fra transportvei spiller det ikke så mye rolle om alt blir vått og teltet brenner ned heller; Bare dra hjem og lær av erfaringen. Du er nødt for å ha noen "tøffe" netter ute for å lære hva som funker tenker jeg. Hvor farlig er det egentlig å bli våt og kald ? For øvrig kan jeg anbefale deg å pakke alt i poser, iallefall det tørre skiftet og soveposen din. Husk en vanntett pose/lomme til mobil o.l. Hvis du pakker ting i samme kategori i poser for seg, så er det enkelt å finne det uten å måtte plukke opp 200 og x gjenstander fra bakken etter å tømt sekken når regnet høljer ned. lettere med en 3-4 bæreposer som kan tas ut/inn. en stabil hodelykt bør du ha for å finne det du skal i mørket for med ferske navigeringskunnskaper kan det ta litt tid å komme frem... Linjeskift er oppskrytt !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare slå opp teltet i kjent terreng ? Der du har gått turer i skog og mark som liten. Hvis du befinner deg i en times avstand elns. fra transportvei spiller det ikke så mye rolle om alt blir vått og teltet brenner ned heller; Bare dra hjem og lær av erfaringen. Du er nødt for å ha noen "tøffe" netter ute for å lære hva som funker tenker jeg. Hvor farlig er det egentlig å bli våt og kald ? For øvrig kan jeg anbefale deg å pakke alt i poser, iallefall det tørre skiftet og soveposen din. Husk en vanntett pose/lomme til mobil o.l. Hvis du pakker ting i samme kategori i poser for seg, så er det enkelt å finne det uten å måtte plukke opp 200 og x gjenstander fra bakken etter å tømt sekken når regnet høljer ned. lettere med en 3-4 bæreposer som kan tas ut/inn. en stabil hodelykt bør du ha for å finne det du skal i mørket for med ferske navigeringskunnskaper kan det ta litt tid å komme frem... Linjeskift er oppskrytt !

Takk :), gode tips det der! Når det kommer til skogene vi gikk mye da jeg var barn, så er de for det meste grodd til og bebodd nå dessverre, ikke telt vennlige områder lenger og vanskelig å ta seg frem. Får nok finne noe nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig kan jeg anbefale deg å pakke alt i poser, iallefall det tørre skiftet og soveposen din. Husk en vanntett pose/lomme til mobil o.l. Hvis du pakker ting i samme kategori i poser for seg, så er det enkelt å finne det uten å måtte plukke opp 200 og x gjenstander fra bakken etter å tømt sekken når regnet høljer ned. lettere med en 3-4 bæreposer som kan tas ut/inn.

Støtter denne. Jeg bruker gjennomsiktige "Zipper" matpakkeposer fra Topp-its til småsaker,  én til førstehjelp/teip/plaster, en til (kompakt) kameraet, en til lommebok/mobil osv osv. Disse posene får du kjøpt på dagligvaresjappa - og de har glidelås.

Lett å se hva som er i de, og med en sånn rundt kameraet tør jeg å ha det i jakkelomma selv om det skulle regne/yre litt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos:

Ved neste kamerakjøp kan jeg anbefale å kjøpe et vanntett kamera. Det finnes i veldig bra kvalitet nå. Da slipper du å være bekymret for den i dårlig vær og det er gøy å bruke når du snorkler eller fanger en fisk. Vi har nå også et vanntett filmkamera. Den er veldig gøy å bruke for å dokumentere tur og fiskefangst, både over og under vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kart over byfjellene anskaffet hos DNT og nytt kompass dertil!

Takker alle dere her inne på forumet som har bidratt så velvillig med generøse, detaljerte og nyttige råd til denne lysegrønne fjellvandrer, det har vært inspirerende og bidratt til at prosessen med å komme igang med mitt "telte i fjellet prosjekt", har blitt til en både spennende og kjekk ting. Jeg har jo slettes ikke vært alene om dette med så mange som har tatt seg tid til å dele erfaringene sine, så takk igjen :)

 

Følger spent med i denne tråden, og håper du vil fortelle om din første tur når du har hatt den. Jeg er som deg ganske ny her, og jeg er veldig imponert over kunnskapen og erfaringene til de fleste her inne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten så vi burde samle nybegynnerråd i en egen tråd for oversiktens skyld.

Kjempelurt! Jeg har også tenkt å sjekke ut telting istedet for å bo på hytter, og lurer på omtrent alt :)

Hadde sikkert blandt annet glemt å pakke fyrstikker i pose som nevnt ovenfor her.....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger spent med i denne tråden, og håper du vil fortelle om din første tur når du har hatt den. Jeg er som deg ganske ny her, og jeg er veldig imponert over kunnskapen og erfaringene til de fleste her inne.

Å jada, skal uten tvil dele opplevelsen med første tur . Nå pøser ☔☔ det jevnt her, men er lovet et par tre fine dager i helgen - kan hende det blir en jomfrutur da ☺... Flott forum dette, helt enig, mye kunnskap og ikke noe gnitskap når det kommer til å dele av den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal følge alle rådene man får på slike tråder vil det ta år og dag før man konmer seg på tur,,,

Enig i at det kan bli mye, men vi er alle forskjellig skrudd sammen. Noen kan stappe ting i sekken på fem minutter, andre trenger å skaffe seg litt trygghet før man drar ut alene. Folk som føler seg usikre trenger kanskje å gå gjennom ting i hodet et par-tre ganger ekstra før man tar det som er en enkel på-sparket-tur for andre. 

 

Jeg unner alle gode naturopplevelser. Kanskje opplevelsen blir ekstra stor for de som har en høyere terskel for å ta den første turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det kan bli mye, men vi er alle forskjellig skrudd sammen. Noen kan stappe ting i sekken på fem minutter, andre trenger å skaffe seg litt trygghet før man drar ut alene. Folk som føler seg usikre trenger kanskje å gå gjennom ting i hodet et par-tre ganger ekstra før man tar det som er en enkel på-sparket-tur for andre. 

 

Jeg unner alle gode naturopplevelser. Kanskje opplevelsen blir ekstra stor for de som har en høyere terskel for å ta den første turen.

 

I etterkant er de beste turopplevelsene jeg sitter igjen med de der noe gikk litt galt, der været var litt røft etc. Det er jo de du lærer noe av! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I etterkant er de beste turopplevelsene jeg sitter igjen med de der noe gikk litt galt, der været var litt røft etc. Det er jo de du lærer noe av! 

Er ikke uenig i det, men denne tråden er startet av en som ønsker innspill og litt hjelp for å ta den første turen. Man lærer ingenting hvis man ikke engang kommer seg ut, og for mange er det en litt større barriere å starte denne typen friluftsliv enn det kanskje er for deg..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uenig i det, men denne tråden er startet av en som ønsker innspill og litt hjelp for å ta den første turen. Man lærer ingenting hvis man ikke engang kommer seg ut, og for mange er det en litt større barriere å starte denne typen friluftsliv enn det kanskje er for deg..?

Ingenting galt med gode råd, jeg prøver bare å formidle at selv om man kanskje ikke har kartmappe, pakkposer, hatt tid til å slå opp teltet i hagen etc. eller kan navigere i tåka så kan man dra på tur. Det viktige er vel at man føler seg komfortabel med å teste noe nytt og ikke får panikk om et eller annet går litt galt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du hadde en vellykket tur. Det er utrolig mye energi å hente i små og store fjellturer!

Takk skal du ha! Rene nedturen å "bare være hjemme" :)..., men gleder meg nå over å legge planer for en høsttur også -, om ikke så altfor lenge :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.