Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelig lettvekt sovepose


Theis

Anbefalte innlegg

Hei FF!

 

Jeg har en Bergans sovepose som jeg plukket opp på tilbud for 250kr. Den veier 1350g og jeg er på jakt etter noe lettere. Har sett litt rundt og har funnet noen som ser veldig bra ut, men prisen på de er så vanvittig høy. Det jeg lurer på er om det faktisk finnes lette soveposer (500-600 gram?) som ikke koster skjorta. Jeg ønsker meg en pose som kan brukes i hvertfall gjennom 3 årstider (komfort temp på rundt 0 grader hadde vært optimalt for min del vil jeg si) og kanskje på vinteren med en tynn silkepose på innsiden. Har ikke lyst til å betale mer enn 2000 kr. Noen som har forslag?

 

Bruker Therm-A-Rest Neoair Xlite liggeunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har brukt mye tid på soveposer siste tiden og tror at du skal lete lenge for å finne en bra 3-sesongspose som skal veie 0,5-0,6kg samt ikke koste mer enn 2000kr. Finnes rett og slett ikke et kinderegg som oppfyller alle disse tre kravene. Tror nok du må gå en del opp på vekten (la oss si i underkant av 1kg) for en velfungerende 3-sesongspose, og du må i så fall betale betydelig mer (fullpris) enn 2000kr for en slik dunpose (må jo være dun for at vekten skal i hele tatt være i nærheten av det du krever). Beklager du ikke får det svaret du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dukker opp noen tilbud innimellom. F.eks ble vel Sphere Spring solgt på XXL en periode for 1600-1700.

De posene som koster ned mot 2000 og er dun har som regel en dunfylling i kvalitet 600-700. De har og gjerne litt tykkere stoff så vekta tipper fort 1 kilo. Som regel veier de 1,2-1,5 et sted.

Med så lav vekt du er ute etter så snakker vi poser med beste kvalitet dun, lette stoffer etc. Disse koster sjelden under 3000,-

Så jeg tror du må lete på salg, evt se hva du finner på f.eks i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom quilt kan være ett alternativ så får du Enlightened equipment's revelation X 30 fra $ 190 + frakt og moms  av pris + frakt for en quilt som talker ca 0 grader celsius

Da er den fylt med 850 dun etter amerikansk mål på dunkvalitet ( http://en.wikipedia.org/wiki/Fill_power )

 

Grunnen til den lave prisen er at det brukes stoff med kosmetiske mangler (2. klasses kvalitet). Når det er sagt har jeg ikke funnet ut hvor stoffet i min har kosmetiske mangler....

 

http://www.enlightenedequipment.com/product/revelationx-30/

 

Quilt er en slags dyne med en fotboks og som kan stroppes fast rundt brukeren eller underlaget for å minimere kald trekk.

En quilt har ikke hetten som enn mumiesovepose har så du må bruke et hodeplagg for å varme knollen i kaldt vær.

I varmt vær gir en quilt langt større muligheter for lufting slik st du kan unngå å våkne klam og svett...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp fra Polen. Steinbra greier, meget bra priser :smile:

 

For eksempel denne. 630 gram, oppgitt til -2 komfort, men tipper den tåler enda kaldere. 1500 kr +frakt/moms. De kan også spesialsy posen etter dine ønsker  for en billig penge. 

 

http://www.sleepingbags-cumulus.com/Lite-Line-300,down-sleeping-bags,2.html

Vet du hvor lang leveringstid de har til Norge? Noen andre som har handla med dem?

 

Edit: Vet du hva jeg må betale i moms+frakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var en ukes tid. Det skal ikke være toll på sportsutstyr, frakten er billig. Du må riktignok også betale moms på frakten også. Så om posen koster ca 1500 og frakten på, tja, la oss si 200, kommer momsen på 425 kr. I tillegg kommer det som regel et difust gebyr eller to på et par hundrelapper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.