Gå til innhold
  • Bli medlem

Blåfjellenden fredag til lørdag - med bestyrerinnen


REJOHN

Anbefalte innlegg

En rolig kveldstur inn og en grei tur tilbake.

002.JPGDet er YR som bestemmer. Denne helga var planen å gå til Strandalen. En liten titt på YR, og det ble umiddelbart endringer i planene.

Yr meldte om store nedbørsmengder på lørdagen, med torden og lyn.

Nå trenger ikke YR alltid ha rett, men denne gangen fulgte vi fjellvettreglene.

007.JPGVærmeldingen lovet at godværet ville vare til ut på kvelden fredag. Og det ville bli en bedring i været lørdag, før det igjen kom et nedbørs-område inn over heiene. Det kunne se ut som om det ville bli en grei tur å gå inn til Blåfjellenden på fredagskvelden og gå tilbake til bilen på lørdagen. Vi hadde ingen planer for lørdagsettermiddag, og kunne derfor justere avgang fra hytta i forhold til været. Bestyrerinnen godkjente planene.

Jeg gjorde klar hjemme, pakket sekken og kjøpte inn provianten. Fjordland middag og som vanlig egg og bacon til frokost.

Bestyrerinnen stakk av litt tidlig fra jobb, og vi kom derfor av gårde rett over 4. Vi hadde en optimistisk stopp for å kjøpe noen bokser - om vi skulle være så heldig å komme over noen multer som var modne.

Det var ikke mange bilene på parkeringsplassen. Det tydet på at vi kunne bli alene. Rett oppe i bakken gikk vi på kjente - en familie med små barn en på to (og et halvt, - viktig) og en på fire år. De hadde vært inne på hytta for en natt.

Vi fikk også greie på at det var en gjeng på fire stk på vei innover.015.JPG

Fredagsturene innover heia er litt spesielle. Det blir litt kveldstemning på slutten og ting roer seg. Det er lite stress på disse turene. Det kan skyldes at jeg går noe roligere enn vanlig. Bestyrerinnen trener på langt nær så mye som meg.

På hytta hilste vi på de som var gått innover før oss. Fire nederlendere, som ville ned Fidjadalen på lørdagen.

Jeg hentet vann, og satte på middagen. Det ble selvsagt en sen middag, men sånn er det med de “fine”.

Kvelden gikk som vanlig med sudoku Max og peanøtter.

Det ble tidlig kveldsmørkt. Været som var meldt kom innover heia med bulder og brak. Vi slukket lysene, og satt og så på lynet og hørte på tordenet. Det smalt skikkelig et par ganger, men egentlig var det værste været et stykke unna.

Det ble en lummer og varm natt, og vi lå litt utpå. Sto ikke opp før nærmere ni.

Det tar et par timer å få orden på hytta. Men da vi var klar for avgang kunne vi ønske de neste gjestene velkommen til nyvasket hytte med pussete vinduer . Bortsett fra at vi ikke traff noen nye gjester.

YR bestemmer antakelig. Med dårlig værmelding, færre eller ingen på hytta.

Hjemturen gikk i jevnt og rolig tempo. Helt nede ved hyttebyen ble vi forbiløpt av tre karer fra stølen på Blåfjellenden. De hadde vært inne og sett etter sauene.

En litt uvanlig tur i og med at bestyrerinnen var med. Det var første tur på beina innover i år for henne.

Vi gamle holder fortsatt koken.

Vis hele artikkelen slik den er på hjemmesiden

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er også bruene mot Sandvatn og Fløyrli ute hele året?

Joda, hytta funka greit. Jeg tok en lunchpause der på vei fra Sandvatn til Langavatn.

Om du mener de bruene som ligger nærmest Blåfjellenden, så ligger disse ute hele året.

STF prøver å erstatte alle hengebruer med permanente, men ting tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sikkert har fått med deg så var lørdagen den verste dagen hva været angår.

Jeg hadde planer om å ta meg en sving med kanoen i helgen for å se om kantarellen hadde begynt å komme frem, men hele lørdagen og deler av søndagen gikk med til å holde vannet ute fra kjelleren og å grave opp avløp og drens som var spuns tette.

Det er sikkert en del trim i en spade også, men det er jo mye kjekkere å gjøre det man har lyst til enn å gjøre det man må.

 

P.s.

Jeg har sett litt på noen av de permanente broene som legges ut og som ingeniør så har jeg noen ganger stilt spørsmål ved utførelse og plassering, men det er sikkert noen fagpersoner som har vert med på å konstruere dem så da får vi bare håpe at de holder en del år fremover.

Det sies om oss ingeniører som jobber for oljeindustrien at hvis vi skulle ha konstruert en sykkel så ville den ha blitt over 700kg.   :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på noen av de permanente broene som legges ut og som ingeniør så har jeg noen ganger stilt spørsmål ved utførelse og plassering, men det er sikkert noen fagpersoner som har vert med på å konstruere dem så da får vi bare håpe at de holder en del år fremover.

Det sies om oss ingeniører som jobber for oljeindustrien at hvis vi skulle ha konstruert en sykkel så ville den ha blitt over 700kg.   :???:

Jeg gikk over den nye brua på stien inn mot Tomannsbu, og jeg er ikke sikker på om den ville stå for en kontroll. (Manglende rekkverk og litt svai i selve brua). Men som du selv sier dimensjonene er antakelig en god del over det som egentlig trenges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett litt på broen på vei til Taumevatn. Jeg tror det heter Djubevassbekjen.

Sveisen som holder broa til innfestingen er ikke særlig stor, en enkel liten kilsveis i hver ende av bærebjelkene, men vi får bare håpe at denne broen er så høy at ikke snø og is stopper her og presser på den i vårløsningen.

 

Men noen har kanskje regnet med både brøk og π (pi) og funnet ut at det er nok.

Vi får bare håpe.

 

Dette er vel den nye brotypen som benyttes, men hvis snø og is stopper under og ovenfor broen så bør festene være solide. Det er svære krefter ute og går når naturen først tar i.

 

Kanskje jeg bare er litt nostalgisk, men jeg tror jeg likte de gamle hengebroene bedre.

post-4220-0-75450800-1375687105_thumb.jp

post-4220-0-27965900-1375687158_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.