Gå til innhold
  • Bli medlem

Aconcagua - erfaringer med Ecoexpeditions?


Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er to jenter som skal forsøke oss på Aconcagua i januar 2014. Vi har vurdert flere selskaper til å arrangere turen for oss, blant annet Hvitserk som jeg forstår får mye skryt, men som kjent er en del dyrere enn andre.

 

Akkurat nå står vi igjen med EcoExpeditions, og et lokalt selskap i Argentina som heter aconcaguaexpeditions.com.

 

Er det noen som har erfaringer (gode eller dårlige) med noen av disse spesifikt for Aconcagua? Eventuelt også erfaringer med EcoExpeditions fra andre turer/fjell? Har egentlig et ok inntrykk av dem ift turene de tilbyr, men har opplevd en del administrativt rot allerede - de svarer ikke på mail, lovet å komme tilbake til meg uten at jeg hører noe, etc. Det som er viktig er at man booker gjennom noen man kan stole på og som tar deg opp og ned på en god og trygg måte.

 

Setter stor pris på innspill, tips og anbefalinger :smile:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

 

Jeg har vært på Aconcagua med egen regi og planlegging i 2008. Vi betalte for base camp service, dvs måltider i Plaza de Mulas, samt muldyrtransport av utstyr. Dette fixet vi på nett og i Mendoza. Over Plaza de Mulas gjorde vi alt selv.

 

Vi møtte flere norske kommersielle grupper, deriblant Hvitserk. Hvitserk gikk Vacasdalen, ikke normalruta. På toppdagen møtte vi det som var igjen av Hvitserk gruppen. Da var de 2 personer/ klienter og en guide igjen. Opprinnelig størrelse på gruppen var ca. 10-12 personer. Vi møtte Hvitserk igjen da vi kom ned fra fjellet. Det var stor misnøye i gruppa. De siste dagene mot toppstøtet og toppstøtet var dårlig organisert. Deltakerne i gruppa greit akklimatisert og spreke nok til å nå toppen i utgangspunktet, men de var ikke høyt nok på fjellet før de bestemte seg for toppstøt. Dermed ble toppstøtet for tungt for nesten alle sammen. Meldingen er at Hvitserk ikke er noen garanti for å nå toppen eller at turen blir en opplevelse for livet.

 

Min anbefaling er at dere bruker det kommersielle selskapet som tilbyr flest dager på fjellet til en fornuftig pris. Da får dere anledning til å bruke god tid til akklimatisering/ tilvending til høyde. Ved å ha mange dager til rådighet, så er dere også mer fleksible hvis dere opplever dårlig vær på fjellet. Hvis dere når toppen tidlig kan dere bruke ekstradagene til å reise til Santiago eller til kysten noen dager.

 

Følg drømmene og god tur!

 

mvh

PC

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vi er to jenter som skal forsøke oss på Aconcagua i januar 2014. Vi har vurdert flere selskaper til å arrangere turen for oss, blant annet Hvitserk som jeg forstår får mye skryt, men som kjent er en del dyrere enn andre.

 

Akkurat nå står vi igjen med EcoExpeditions, og et lokalt selskap i Argentina som heter aconcaguaexpeditions.com.

 

Er det noen som har erfaringer (gode eller dårlige) med noen av disse spesifikt for Aconcagua? Eventuelt også erfaringer med EcoExpeditions fra andre turer/fjell? Har egentlig et ok inntrykk av dem ift turene de tilbyr, men har opplevd en del administrativt rot allerede - de svarer ikke på mail, lovet å komme tilbake til meg uten at jeg hører noe, etc. Det som er viktig er at man booker gjennom noen man kan stole på og som tar deg opp og ned på en god og trygg måte.

 

Setter stor pris på innspill, tips og anbefalinger :smile:

Hei,

 

Jeg var der i 2011 med Aconcaguaexpeditions.com, og var veldig godt fornøyd! Både utstyr, guider og opplegg generelt var på nivå med andre (dyrere) aktører. Anbefales!

 

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bare litt nysgjerrig jeg, har nemlig sjekket en del Hvitserk-rapporter fra Aconcagua. Der virker det som om suksessraten er høy, med enten alle på toppen eller for eksempel 13 av 17 til topps, eller at ingen kom til topps på grunn av elendige værforhold. Det varierer kanskje fra år til år da...

 

Ellers vet jeg ingenting om guidede turer, var jo der sammen med Mayhassen og 500fjell i januar i fjor, og holdt på å mislykkes på grunn av dårlig næringsvett. Heldigvis for meg fikk jeg karret meg til topps likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Kilmanjaro, safari og på Zanzibar med ECO i 2008 og det gikk smertefritt. ECO kjøpte guidingtjeneste fra lokale selskaper, totalopplevelsen er da selvsagt avhengig av kvaliteten på disse. ECO har selvsagt utvidet tilbudene sine og vokst litt siden den gang, så jeg kan ikke si noe om kvaliteten oå opplevelsene som de keverer nå. Men som en tidligere respons på tråden så er antall dager turen varer avgjørende for suksessraten, sjekk hvilke tilbud som finns og ikke velg en tur med overoptimistisk tidsplan. Det hjelper ikke å være i toppform og ha en vilje av stål dersom kroppen ikke vil være med på notene. Husk også at et moderat høydeopphold før man starter selve turen vil være en form for akklimatisering. De som bor ved foten av Kilmanjaro (på ca 1000m) vil kun ha en netto stigning på 4885m. og ikke 5885m. Bor du på Geilo, så er trolig sjansen for å nå toppen større enn om du bor i Oslo og drar direkte til turmålet og begynner oppstigningen.. Ved en høyde på ca 4000m vil du trolig begynne å merke nedsatt smakssanser og dårlig matlyst, og eventuelle andre symptomer på høyden etter hvert. Det største usikkerhetsmomentet er altså om du takler høyden dersom du ikke har vært så høyt før. Hvordan det oppleves er umulig å forutse. Bruk derfor lengst mulig tid, og vær gjerne et sted med litt høyde før oppstigningen starter. Da er sjansen for å nå toppen størst, og det er bare servicegraden underveis som egentlig avhenger av turoperatøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.