Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt, for bruk på fjellet (med og uten snø) i virkelig dårlig vær.


Farer

Anbefalte innlegg

Hei Fjellforum.

Jeg skal investere i et fjelltelt for bruk vinterstid på Island og i Norge, i dårlig vær. Island byr på lite snø, men fryktelig vær. Sterk vind og regn, med frost på natten. I den anledning har jeg sett på følgende modeller:

Helsport Svalbard 3

Helsport Fjellheimen Light 3 (mest på grunn av svært gunstig pris)

Hilleberg Saivo

Hilleberg Keron GT 3

Er det noen som har noen favoritter blant disse, eller nye innspill? Jeg hadde blitt veldig glad dersom Fjellheimen Light hadde egnet seg, da det er klart billigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden vi snakker mye vind på Island og lite snø hadde jeg gått for Svalbard 3, evt highversjon. Rett og slett fordi det har stormmatter. Greit å skuffe snø oppover du på de andre om vintern men vanskelig når det ikke er snø. Med matter kan du legge stein, stokker etc på de. Svalbard er og et veldig vindstabilt telt.

 

Alternativ Fjellheimen Xtrem hvis du liker Fjellheimen godt generelt.

Skal du bruke det som 2 manns telt så kan du og titte på Helsport Storsylen Xtrem 2+. Det er selvstående, kan være en fordel hvis det er vanskelige å finne gode pluggfester rundt hele. Lest om flere som er veldig fornøyd med Storsylen.

 

Hilleberg har bra telt men man barmark og mye vind ville ihvertfall jeg ha stormatter. Mulig det kan bestilles på Hilleberg og.

Det er delte meninger om stormatter på telt men jeg foretrekker det på utsatte plasser. På markacamp bruker jeg det som regel ikke.

 

Ellers har og bl.a North Face og Eureka telt som kan være alterntiver, dog ikke sikker på om de har stormmatter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner bare til hilleberg Saivo av de nevnte teltene, og har mye godt å si om det. Hilleberg Saivo er et flott telt, du vil ha mulighet til å sette inn dobble stenger for ekstra forsterkning. Teltet har mange gode løsninger og store yttertelt. Det er vindstabilt med topp karakter, men borgern har et godt poeng med stormklaffer.

Hilleberg er avhengig av gode pluggfester til både telt og barduner (kan bruke stein som nødløsning, men synd å mulig ødelegge det).

 

Ett annet telt som også kan stille i samme klassen er Terra Nova Duty med stormklaffer. Har brukt de på mange fjellturer sommer som vinter, og det virker som gode telt. Eneste som er kjipt er at duken krymper under tørking. Det gjør at stengene har litt tregt for å komme på plass. 

 

Lykke til  :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av disse så har jeg brukt Svalbard teltene mye og vil absolutt anbefalle dem i fjellet om vintern, dog highcamp versjonene da de ellers er ganske lave. Også hørt mye bra om Hilleberg Saivo men kun prøvd det en gang, Hilleberg kan absolutt lage gode telt så tviler ikke på at dette er bra. Ser du etter telt for bruk i den norske fjellheimen vinterstid så bør lav pris ikke være det viktigste argumentet for valg av telt, kjøper du et sikkelig vintertelt så kan du slippe unna mye stress og problemer når du først er ute på tur. Det er begrensa hvor moro det er å stå å grave vekk snø eller forsterke barduneringa hele natta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Heller mot Svalbard, eventuelt Storsylen Xtrem 2+ (Storsylen virker best for mine behov, men Svalbard har fått så mye ros rundt om kring, mens Storsylen er relativt ukjent). Hillebergteltene er dyrere enn Helsport, og stormmatteargumentet appelerer til meg. Skjønner at pris ikke skal diktere valg av utstyr, men når man har mulighet til å gjøre et kupp fortjener teltet å bli tatt med i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har et Hilleberg Nammatj gt med påsydde stormmatter, dette er gjort av hilleberg. Teltet mitt er langtfra nytt så hva det koster må du evt høre om.

Har ikke helsport telt så deres kvalitet vet jeg lite om, men hilleberg kan i allefall anbefales mht styrke og varighet.

Duk og stenger på keron er vel av det kraftigste hilleberg bruker, innerteltet har rette endevegger. Men priser er høy.

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Hilleberg Keron 3. Det har overlevd både viltre unger og full storm på 1200 m høyde.

Jeg ser ikke poenget med stormmatter når ett telt som Keron fint klarer å ri av storm uten.

I de 2 stormene jeg har opplevd med mitt Keron har teltet stått meget stødig, det eneste man merket av stormene var blafring i teltduken.

Til sammenligning kollapset 2 andre telt i den ene stormen, og en stor speiderlavvo i den andre.

Det ene teltet og lavvoen hadde stormmatter med store steiner oppå stormmattene, når det blåser hardt blir teltdukken litt etter litt bare rykket løs fra steinen, min konklusjon er derfor at stormmatter har minimal effekt. Når det er sagt, er det neppe noen stor ulempe heller, bortsett fra at teltet blir litt tyngre, men altså ikke noen nødvendighet dersom teltet ellers er godt konstruert.

 

For øvrig er alle teltene du har i listen din svært bra telt, men jeg syns duken i Light versjonene til Helsport er noe i tynneste laget, jeg stoler derfor ikke på at den holder i lengden ved høye vindstyrker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg Hilleberg Saivo for ikke så lenge siden. Noen grunner for at jeg gikk for dette telte.

1: innertelt og yttertelt er montert sammen. Dette gjør at det er et raskt telt å sette opp å innerteltet blir ikke vått under oppsetting i dritt-vær.

2: Det er 2 innganger. En på hver kortside, veldig kjekt å ha hvis været snur retning, du slipper å fylle telte med snø, regn osv

3: Det er meget godt med luftekanaler. ( hjelper å få kondens ut av telte )

4: Det tåler mye vind / vær. Blir vist brukt mye på sydpolen og på storefjellsklatring, dette på grunn av et teltet er så vind sterkt og solid.

5: Det er et kuppeltelt, så man kan slå det opp på så og si alt underlag.

Jeg sier ikke at Saivo er det riktige telte for deg. Men dette er noe av grunnene for at jeg falt for Saivo.

Både Hilleberg og Helsport er kvalitets telt, så det kommer mere ann på hva du liker. Lykke til med valg av telt!

Noen av Forsvaret elite kompanier bruker Hilleberg. Hmm..Det er vel en grunn til det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige favoritt er The North Face VE25.

Det brukes på ekspedisjoner i Himalaya, funker fint i norske forhold også.

Har ikke prøvd de teltene du nevner.

 

Har selv kjøpt meg ve25 og er svært godt fornøyd med det både med tanke på komfort og kvalitet. Har også brukt Hilleberk Nammatj og Staika mye og ve25 er det absolutt beste og mest vindstabile teltet jeg har vært borti. Har sett Hilleberg Staika på salg til rundt 4000kr og selvom det i praksis er et ettmannstelt vinterstid så er det i mine øyne det beste teltet man får i denne prisklassen. Like vindtstabilt som ve25 og en god del enklere å sette opp men med betraktelig mindre komfort og plass. Man kan også fint bruke kun ytterduken på Staikaen i hard vært som en svært komfortabel lunch plass som settes opp på 1-2-3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjøpt meg ve25 og er svært godt fornøyd med det både med tanke på komfort og kvalitet. 

 

Min personlige favoritt er The North Face VE25.

Det brukes på ekspedisjoner i Himalaya, funker fint i norske forhold også.

 

Finnes det andre telt enn NorthFace ve25 da?  :cool:​   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Dere gjør det ikke til et lett valg. The North Face VE 25 var et godt innspill, disse teltene koster under halvparten av et hvilket som helst Hillebergtelt dersom man kjøper fra en amerikansk selger, og etter litt research virker det som et førsteklasses telt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det andre telt enn NorthFace ve25 da?  :cool:​   

 

Hehe, teltene som diskuteres her er jo jevnt over svært bra, både Helsport Svalbard og Hilleberg Sivo, Staika og Nammatj er telt jeg uten noen problemer hadde tatt med på en vintertur med forventet røft vær. Finnes helt sikkert flere gode alternativer også, bla har vel både MSR og Mountain Hardware gode ekspedisjonstelt men disse har jeg ikke særlig erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et VE25 men gikk over til Hilleberg Keron. VE25 tåler riktig nok alt når det først er satt opp, men problemet er at det er vanskelig å sette opp alene i storm. Derfor droppet jeg det. Tunelltelt som Keron kan man med litt trening få opp i storm på en relativt trygg måte. Det tåler også alt. Ville gått for GT versjonen om vekten og lommeboken tåler det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet nylig fra meg et Svalbard High og kjøpte et (u)brukt Keron 3GT. Det jeg likte desidert minst med Svalbard, og som gjorde at jeg ønsket å bytte, var skrå vegger i innerteltet. Umulig å unngå at fotenden på soveposen kommer borti veggen, samtidig som man kun kan sitte helt oppreist i midten av teltet. Med innerteltet åpent dryppet da også kondens fra ytterduken inn i innerteltet (dette er selvsagt bare småpirk). Keron er enklere å slå opp, og romfølelsen er enorm i forhold. To innganger og to fortelt er veldig praktisk når man er flere/med hund.

Kvaliteten på sømmer, duk, stenger og barun(fest)er virker hakket hvassere på Keron, uten at dette var noe jeg var misfornøyd med på Svalbard.

Det jeg savner med Svalbard er strikkene for å samle barduner, pakkposen og kanskje stormmattene.

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, Fjellforum. Jeg har bestemt meg. På grunn av været på Island vil kuppeltelt rett og slett være å foretrekke fremfor tunneltelt - uansett hvor godt et tunneltelt måtte være vil et tilsvarende kuppeltelt holde ut lenger. Det etterlater Hilleberg Saivo, Helsport Svalbard/Storsylen X-Trem og TNF VE-25. Jeg lot meg til slutt overbevise om to ting: Å sette opp innerteltet først i regnvær kan være livsfarlig, og at stormmatter gir en større fordel enn ulempe. Med stormmatter og en mer behagelig prislapp står da Helsportteltene igjen, og av dem er Svalbard (High) det tryggeste valget. Dét teltet har tilsynelatende blitt tatt inn i varmen som et selvsagt valg av vintertelt her i landet.

P.S.: I USA er TNF VE-25 så billig (ca. 3650 kr) at dersom jeg befinner meg på de kyster så er det bare å kjøpe med meg et - og med footprint skal det være noe lettere å sette opp innerteltet inni ytterteltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man klarer seg fint uten stormmatter. Jeg foretrekker å kappe stengene litt på telt uten, for å senke duken litt mer mot bakken. Stormmatter setter også større krav til ventilasjon, siden det ikke kommer inn luft under duken. De kan være litt mer utsatt for kondens på varme dager.

 

Det ble nevnt over her at enkelte telt krymper når det tørker. Det gjør alle teltduker. Strammer man det opp i vått vær, vil duken stå som et trommeskinn når sola har tørket det. Derfor slakker jeg litt hvis jeg ser det kommer "tørkevær" etter ei skikkelig bløyte.

 

Man finner ekstremtelt i både tunnel og kuppelform. Det er en smakssak. Tunnelteltene er lettere å sette opp i mye vind. Det er i alle fall min erfaring. Hvis teltet skal utsettes for ekstrem vind ville jeg nok gått for en modell med mulighet for doble stenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var skeptisk til amerikansk oppsett med en og en duk til jeg selv prøvde.

Med litt trening og enkle triks er det ikke vanskelig å sette feks ve25 alene i sterk vind.

Pakk alt i riktig rekkefølge i teltposen, forankre innerduken( jeg har en line med små karabiner jeg hekter i pulken),

Og om du først bruker pulk, noe jeg mener er ganske avgjørende for hvilket telt du går for, kan du slå det opp før du drar og

la det ligge 50% oppslått på toppen av pulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ann å feste ytterduken på ve25 permanent til innerduken hvis man ønsker det selv om det kan være litt hekk mekk. Ellers har judas et godt poeng hvis man skal bruke teltet på lengre turer, da er det greit å kunne tape alle leddene unntatt midtleddet på stengene og legge hele teltet oppå pulken. Det er betraktelig enklere å gjøre med tunneltelt, så man får ta en vurdering av hvor viktig det er, kontra den ekstra stabiliteten til et kuppeltelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man klarer seg fint uten stormmatter. Jeg foretrekker å kappe stengene litt på telt uten, for å senke duken litt mer mot bakken. Stormmatter setter også større krav til ventilasjon, siden det ikke kommer inn luft under duken. De kan være litt mer utsatt for kondens på varme dager.

 

Det ble nevnt over her at enkelte telt krymper når det tørker. Det gjør alle teltduker. Strammer man det opp i vått vær, vil duken stå som et trommeskinn når sola har tørket det. Derfor slakker jeg litt hvis jeg ser det kommer "tørkevær" etter ei skikkelig bløyte.

 

Man finner ekstremtelt i både tunnel og kuppelform. Det er en smakssak. Tunnelteltene er lettere å sette opp i mye vind. Det er i alle fall min erfaring. Hvis teltet skal utsettes for ekstrem vind ville jeg nok gått for en modell med mulighet for doble stenger.

 

Når det gjelder stormmatter så tviler jeg ikke på at man klarer seg fint uten, men jeg tror at, med god nok ventilasjon, vil stormmatter gi en fordel. Jeg er litt skeptisk til å senke telt uten stormmatter for å oppnå samme effekt. Du har rett i at tunneltelt for ekstreme forhold kan være minst like gode som kuppeltelt, men som en regel er kuppelformen hakket bedre mot vind, og siden vind er hovedutfordringen på Island (der jeg stort sett kommer til å bruke teltet i nær fremtid,) så vil det være et mer naturlig valg for meg å gå for et telt som drar nytte av kuppelformen.

 

For øvrig er det verdt å nevne (siden teltet ble nevnt) at Storsylen X-Trem 2+ kun har én innvendig ventil (to til sammen.) Derfor vil ikke teltet kunne ta i bruk Airflow II (X-Trem) -systemet til Helsport (som så vidt jeg vet benytter to innvendig ventiler, én høyt plassert og én lavt plassert, i tillegg til utvendig ventil i forteltet.) Når Storsylen X-Trem i tillegg har stormmatter tror jeg mangel på ventilasjon kan være et problem i dette teltet.

 

Etter min ydmyke research (og uten å ha prøvd teltet) mener jeg imidlertid at tunnelteltet Helsport Patagonia kan være det beste valget av vintertelt. Ekstra sett med stenger følger med, og stangkanalene er utvidet med tanke på å bruke det ekstra settet. Stormmattene går i ett rundt hele teltet, og telthælene er integrert i stormmatten. Slik vil stormmatten vanskelig kunne slites løst, og blafrer ikke like mye når den gjør det. Prisen er likevel for høy for meg (8500 kroner på XXL, 8000 på Amfibi.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik Svalbard-teltet er kombinert tunnel og kuppel, meiner eg at det har fått med seg ulempene ved begge telttypane. Det er vansklegare å sette opp på grunn av dei kryssande bogane¹. I tillegg har teltet tunnellendane som lagar bråk i vinden. Sjølv ville eg heller bruke eit reint tunneltelt som Keron. Og dersom ein er i leiren som trur kuppeltelt er det einaste saliggjerande i vind, ville eg valt eit reindyrka kuppeltelt. Når det gjeld stormmatter, har eg heller ikkje den store trua. På barmark, kan det alltids brukast til å legge steinar på, men då ville eg hatt litt breiare stormmatter enn det Helsport brukar. På snø ville eg hatt eit materiale som ikkje er så glatt som vanleg teltduk. Mi erfaring er at telt som er konstruert for å ikkje ha stormmatter, fungerer også godt utan. ¹Det lar seg gjera å la stengene ligge i kanalane som ved tunneltelt. Men til bruk på barmark, er ikkje pulk å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.