Gå til innhold
  • Bli medlem

Rallarvegen rundtur


Jaap

Anbefalte innlegg

Hei ;-

 

har tenkt meg en skikkelig sykkeltur i de siste 2 uker av august. Jeg leker med tankene om å begynne med Rallarvegen helt ned til Flåm. Deretter Rv50 fra Aurlandsvangen tilbake mot Hol, hvor jeg har parkert bilen. Det er veien langs Geiterygghytta, altså.

 

Det hva jeg lurer på: er det overhodet mulig med sykkel gjennom de tunnelene som finnes i starten av Rv50, dvs ved Aurlandsdalen? Noen er ganske lenge ser det ut som på kartet, og det virker litt nifst akkurat der.

 

Håper det er noen folk her som kan svare på dette. Er åpen til alternative forslag ;-)

 

Mvh, Jaap

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for opplysninger. Er det tillat sykling på disse strekninger tror du?

Er noen år siden jeg jeg kjørte fast på Vestlandet, men jeg mener å huske at gående og syklister ikke får bruke de tunnelene. Berdalstunnelen er veldig smal og ikke anbefalt uansett om det hadde vært tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk bjoern. Er litt skeptisk selv når det gjelder kjøreevner av bilister, særlig i tunneler, så fint å få litt bekreftelse her. Det er disse tips fra praksis jeg er på jakt etter.

 

Virker som jeg nesten må utvide runden via Lærdalsøyri og over Rv52 mot Hemsedal for å unngå tunnel..? Det blir endel trening da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje skilta sykling forbudt, så det er nok lov. Sjølv ville eg følt meg mykje tryggare på den lite trafikkerte fv50 enn den overfylte rv52. Det er særleg tungtrafikken som gjer rv52 veldig lite freistande å sykle for min del.

 

 

Låvisberget og Stondalstunnelen kan du omgå ved å ta traktorvegen frå Vassbygdi til Stondalen. Trafikken er ikkje større enn at du greit kan trekke deg til sides når du høyrer og ser at det kjem bilar. Så lenge du i tilleg sørger for å bli sett, er det ikkje mykje som kan gå gale. Men å vurdere kva ein sjølv er villig til å kaste seg uti, må sjølvsagt kvar enkelt gjera sjølv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for detaillert info afe. Skal også forhøre litt med turist info i Flåm, kanskje det blir noe nyttig ut av det og.

 

Det kommer turrapport etterhvert, for de som er interessert :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det var ingen veg i Aurlandsdalen før anleggsvegen. Geiteryggtunnelen kan omgås ved å sykle over Geiteryggen.

Etterkvart som det har vorte skikk på all skiltinga, er derimot trafikken rimeleg liten no når Gudvangatunnelen er stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.