Gå til innhold
  • Bli medlem

Drømmetur i verdensarven


stianmedsekken

Anbefalte innlegg

For en liten tid tilbake hadde jeg 5 fantastiske dager langs Nærøyfjorden. Turen startet i Jordalen, gikk via Bakkanosi, Skarsnosi, Rimstigfjellet, Breiskrednosi, ned til Hjølmo, opp Handadalen, ut til Svamsnosi for så å gå via nydelig furuskog i Lærgdende og avslutte i Fresvik. Min egen konklusjon når turen var over var at turen ble som en Best of plate, perlene kommer helt uavbrutt på en snor. Mer utsikt, villere stup, smalere fjord og finere terreng for vandring skal man leite lenge etter!! Ligger en film fra turen på denne linken: 

 

http://vimeo.com/71354761 (får ikke lagt filmen inn direkte her  OK admin)

http://www.stianmedsekken.net

Utsikt fra Bakkanosi

DSC01566+_Snapseed.jpg

 

Teltplass på kanten av Breiskrednosi

DSC01626+_Snapseed.jpg

 

IMG_7680+_Snapseed.jpg

 

DSC01643+_Snapseed_2.jpg

 

 

 

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempefine bilder. Likte spesielt godt det bildet der teltet var skarpt og resten uskarpt i motsola der. Hvordan gjorde du det? Manuelle innstillinger?

 

Det skal "egentlig" ikke være noe problem å poste videoer direkte i posten - om ikke noe merkelig har skjedd i det siste.

 

Man må ta bort lenken (altså velge unlink oppe) - det har ikke vært slik før - skal sjekke det opp.

 

http://vimeo.com/71354761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefine bilder. Likte spesielt godt det bildet der teltet var skarpt og resten uskarpt i motsola der. Hvordan gjorde du det? Manuelle innstillinger?

 

Det skal "egentlig" ikke være noe problem å poste videoer direkte i posten - om ikke noe merkelig har skjedd i det siste.

 

Man må ta bort lenken (altså velge unlink oppe) - det har ikke vært slik før - skal sjekke det opp.

 

http://vimeo.com/71354761

 

Takk for at du fikset filmen, ser mye bedre ut enn bare linken.

Bildet er tatt ved bruk av en tilt-shift funksjon i kameraet. En veldig artig funksjon å leke seg med. Her er enda et eksempel på tilt shift fra den nydelige furuskogen i Lægdende: 

DSC01671+_Snapseed.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, dette var turen sin! Dette området er jeg meget opptatt av, og jeg har store planer for det! Trur jeg må gjøre noe med det i løpet av de nærmeste månedene...

 

Ja dette er et område som fortjener flere fotavtrykk. Om du tenker å telte anbefaler jeg å legge inn en natt nede i furuskogen i Lægdende..helt magisk skog. 

GOD TUR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder! Tilt-shift har jeg ikke hørt om. Hva slags kamera bruker du?

 

På et Tilt-Shift objektiv kan man både rotere (tilt) og forskyve (shift) selve objektivet relativt i forhold til bildeplanet. Ved å gjøre dette kan man selv bestemme hvor og med hvilken vinkel fokusplanet skal ligge(nrk beta) 

 

Vanligvis brukes altså speilrefleks med eget tilt shift objektiv for å oppnå denne effekten som ofte kalles miniatyr effekt (tar du bilde av en by med tilt shift ser det ut som en lego by) Jeg har akkurat kjøpt meg et Sony rx 100 (http://www.dinside.no/902280/sony-cyber-shot-dsc-rx100)som jeg bruker i tillegg til speilrefleksen. Dette kameraet har en effekt som simulerer tilt shift på en veldig bra måte. Er et kamera jeg på det varmeste kan anbefale til de som vil ha kanon bildekvalitet i et lite kamera. Har det alltid klart i lommen når jeg er ute på tur :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig att du tok bild med RX100 har faktisk tenkt og kjøpe meg det selv (det gamml kompak kamera mitt som  er 3 år snart er rimlig slitt så trenger nytt) når man tar " tilt-shift" med kamra blir det egetlig samme som og redigere bild i ettertid selv? eller gjør den noe som ikke photoshop osv kan fikse?

 

Takker igjen får alle bilder utrolig flink :)

 

har du filmet alt med RX100 og eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig att du tok bild med RX100 har faktisk tenkt og kjøpe meg det selv (det gamml kompak kamera mitt som  er 3 år snart er rimlig slitt så trenger nytt) når man tar " tilt-shift" med kamra blir det egetlig samme som og redigere bild i ettertid selv? eller gjør den noe som ikke photoshop osv kan fikse?

 

Takker igjen får alle bilder utrolig flink :)

 

har du filmet alt med RX100 og eller?

 

Tusen takk :-P

Rx 100 er et drømmekamera. Med stor bildebrikke, utrolig bra lysmåling, knallbra film kvalitet og et fantastisk objektiv med lysstyrke F1,8. Perfekt liten kraftpakke å ha med på tur. Ca 30% av filmen er filmet med Rx 100. Resten er filmet med speilrefleks med ulike objektiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er et område som fortjener flere fotavtrykk. Om du tenker å telte anbefaler jeg å legge inn en natt nede i furuskogen i Lægdende..helt magisk skog. 

GOD TUR!

Har faktisk sett over mot den skogen fra ryggen ned fra Stiganosi, og det frister veldig! 

 

Sogn har for lengst en enorm plass i mitt fjellhjerte! Rekker nok kun en smakebit i 2013, men en gang skal hele turen tas. Bildene gir enormt med mersmak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.