Gå til innhold
  • Bli medlem

Statisk innertelt!


Nidarosa

Anbefalte innlegg

Hei, erfarne og kunnskapsrike fjellfolk! Jeg er en ordentlig gladamatør som har fått veldig sansen for å gå langt og ligge i telt. I den anledning trenger jeg et tomanns til meg og sekken, og har et veldig lett Easton Kilo 2P, som er finfint på sommernetter, men kanskje litt i skrøpeligste laget på Dovre i vind og regn. Så jeg kjøpte et Vango-telt som dessverre måtte returneres, og Vango var så vennlige å bytte det mot et Helium 200: http://www.vango.co.uk/force-ten/helium-200.html

 

Så langt er alt vel - det er et stødigere og mer vannbestandig telt, og har like mye plass, selv om jeg ikke kan sitte i inngangen og se ut i samme grad. MEN: Innerteltet er så statisk at det kliner seg inntil overduken. Det er to store flekker, en i hver ende, hvor de er som limt sammen. Jeg har prøvd å justere barduner og plugger og stramme innerduk og ytterduk, men de er og blir som magnetisk tiltrukket av hverandre. Jeg blir sant å si litt elektrisk selv der inne, fordi jeg akkurat tar oppi taket når jeg sitter på midten. Dette går selvfølgelig ikke an i lengden, kondensmessig eller ellers, og hvis jeg vil returnere dette også, må jeg gjøre det raskt og med god grunn, siden de allerede har gitt meg en bedre modell. (Har satt det opp oppå en stor tyvek-duk, så det er så godt som urørt.) 

 

Noen som har noen tips eller råd om hvordan man gjør innerduken litt mindre elektrisk? Jeg kan jo ikke akkurat hive det i maskina med ekstra skyllemiddel, slik jeg vanligvis gjør ...

 

Takknemlig for svar, 

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar gjerne imot andre kommentarer på teltvalget også, naturligvis. Så langt er jeg kjempefornøyd med plassen der inne, det er til og med langt nok, men litt skuffet over at jeg ikke kan sitte i inngangen og se ut på ordentlig vis. Får vel belage meg på å sitte utenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spray innerteltet med balsamspray (f.eks Natusan Kids). Vet ikke om det kan ha noen konsekvenser for vanntettheten på ytterteltet om det blir sprayet, ellers ville jeg gjort det samme med det. Men innerteltet er jo uansett ikke vanntett så der risikerer du ikke å ødelegge noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Balsamspray ville jeg aldri ha tenkt på! Det brygger opp til uvær nå, aner ikke om det kan ha noe med det å gjøre, men jeg tenker jeg skal la det stå ute og se hvor bra eller dårlig det tar regnet med disse statiske flekkene, og om de evt gir seg? Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Balsamspray ville jeg aldri ha tenkt på! Det brygger opp til uvær nå, aner ikke om det kan ha noe med det å gjøre, men jeg tenker jeg skal la det stå ute og se hvor bra eller dårlig det tar regnet med disse statiske flekkene, og om de evt gir seg? Takk for tips!

Det enkle er ofte det beste ;) Har en hund som slår gnister til tider, spes om vinteren. Søsteren min (frisør såklart) anbefalte balsamspray, hun bruker det på klær. Funker som bare pokker :) Erfaringen sier at ting blir mer statisk når lufta er tørr enn i uvær. Selvom man skulle tro at ting ble mer statisk når det lyner rundt øra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det brygger til uvær (rett før det kommer) blir det fort statisk ja :)

Flira godt her for en måneds tid siden. Gikk tur med hunden i frognerparken, og alle hadde hår som stod rett opp i været. Det gjaldt også jenter med halvmeter langt hår! 

 

Stilig å se på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi! Vel, innerteltet mitt er nå pr def ikke statisk lenger, så om det var det ene eller det andre, får vi kanskje aldri vite? Jeg har vært der ute og gjort noen små justeringer/forbedringer, og begynner å bli veldig fornøyd med dette teltet i forhold til det andre. Men hvis noen har ankepunkter eller synspunkter på Helium-teltet (litt likt et av Hilleberg sine?), så vil jeg gjerne høre dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.