Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke flue til fjellfiske?


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hei. Vurderer å prøve flueduppen neste fisketur på høyfjellet. Lurer i den anledning på hvilke fluer som er bra? Vått eller tørt? Er det best å ha flua før eller etter duppen? Og hvor mange fluer på opphenget? Er det nok med ei flue?

Håper på svar.

Anders

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange mener at det er best å henge flua foran duppen, men jeg har ikke så lang erfaring med dette.

På høyfjellet har jeg god erfaring med å fiske enten med brune og grå nymfer eller sorte og eller brune våtfluer.

Zulu, Zulu silver, Olsen, noen March Brown typer eller Wickhams fancy.

Sjekk litt hva som lever i og nær vannet av bunndyr, nymfer og flyvende innsekter.

Et annet tips kan være at du tar den første fisken du får, åpner magesekken på den og blander mageinnholdet med litt vann i en hvit skål eller et lokk eller lignende. Da ser du tydelig hva fisken har spist og kan bruke noe som ligner.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hører tørrfluer til fluestanga. Det er veldig vanskelig å få presentert tørrflua på en god måte med dupp. Man fisker helst tørrflue på vakende fisk, og plasket fra duppen blir for kraftig.

 

Når det gjelder fluevalg er jeg ganske enig med REs. Litt forskjellige typer i litt forskjellige størrelser. Det fins mange greie sett å få kjøpt, type "10 stk våtflue til fjell" osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager fluene mine selv, og det er en som heter Pålsbu og en som heter Vi menn flua. Disse får du sikkert kjøpt i en velassortert foretning. Pålsbu er en standardflue, men Vi menn flua mener jeg er komponert av Erling Sand for ukebladet Vi menn.

Disse har jeg veldig god erfaring med i bekker og vann på fjellet.

Og så må vi ikke glemme Heggeli.

Jeg fant et par bilder på nettet.

Jeg bruker stort sett bare enkel krok. Jeg vet ikke hvorfor, kanskje bare gammel vane.

post-4220-0-45815400-1375182498.jpg

post-4220-0-04642200-1375182516.jpg

post-4220-0-87624800-1375183085.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem duppen. Bruk sluk/spinner med en rød og/eller gul nymfe flue ca 50 cm over sluken ;)

  

Jeg lager fluene mine selv, og det er en som heter Pålsbu og en som heter Vi menn flua. Disse får du sikkert kjøpt i en velassortert foretning. Pålsbu er en standardflue, men Vi menn flua mener jeg er komponert av Erling Sand for ukebladet Vi menn.

Disse har jeg veldig god erfaring med i bekker og vann på fjellet.

Og så må vi ikke glemme Heggeli.

Jeg fant et par bilder på nettet.

Jeg bruker stort sett bare enkel krok. Jeg vet ikke hvorfor, kanskje bare gammel vane.

  

For min del hører tørrfluer til fluestanga. Det er veldig vanskelig å få presentert tørrflua på en god måte med dupp. Man fisker helst tørrflue på vakende fisk, og plasket fra duppen blir for kraftig.

 

Når det gjelder fluevalg er jeg ganske enig med REs. Litt forskjellige typer i litt forskjellige størrelser. Det fins mange greie sett å få kjøpt, type "10 stk våtflue til fjell" osv..

  

Mange mener at det er best å henge flua foran duppen, men jeg har ikke så lang erfaring med dette.

På høyfjellet har jeg god erfaring med å fiske enten med brune og grå nymfer eller sorte og eller brune våtfluer.

Zulu, Zulu silver, Olsen, noen March Brown typer eller Wickhams fancy.

Sjekk litt hva som lever i og nær vannet av bunndyr, nymfer og flyvende innsekter.

Et annet tips kan være at du tar den første fisken du får, åpner magesekken på den og blander mageinnholdet med litt vann i en hvit skål eller et lokk eller lignende. Da ser du tydelig hva fisken har spist og kan bruke noe som ligner.

Takk for svar. Ser ut som det blir flue foran duppen eller sluken da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste norske Bibioartene er under 10mm så krok 14 og mindre burde vel passe bra.

 

Tenkte spesifikt på Bibio pomonae (russeflue), som kan finne på å sverme i store mengder på fjellet, rundt juli/august. Denne er litt større enn typiske hårmygg, så krok 10-12 gjør ingenting for akkurat denne flua :)

 

Her er et par tørrfluemønstre:

 

http://hermansen.se/2010/11/12/imitasjon-av-bibio-pomonae/

 

http://www.eikre-fly.no/no/bindeteknikker/eikre-bibio

 

Med flue og dupp ser jeg for meg at dette mønsteret kan funke bra: 

 

http://www.diptera.co.uk/patterns/b/bibio_ti.html Med hønehackle fremst får flua litt mer bevegelse, og kan fungere som både tørr- og våtflue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte spesifikt på Bibio pomonae (russeflue), som kan finne på å sverme i store mengder på fjellet, rundt juli/august. Denne er litt større enn typiske hårmygg, så krok 10-12 gjør ingenting for akkurat denne flua :)

 

Her er et par tørrfluemønstre:

 

http://hermansen.se/2010/11/12/imitasjon-av-bibio-pomonae/

 

http://www.eikre-fly.no/no/bindeteknikker/eikre-bibio

 

Med flue og dupp ser jeg for meg at dette mønsteret kan funke bra: 

 

http://www.diptera.co.uk/patterns/b/bibio_ti.html Med hønehackle fremst får flua litt mer bevegelse, og kan fungere som både tørr- og våtflue.

 

 

 Takk for hjelpen gutter. Da skal jeg gå i butikken å kjøpe meg en flytende bombarda og noen våtfluer og nymfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte spesifikt på Bibio pomonae (russeflue), som kan finne på å sverme i store mengder på fjellet, rundt juli/august. Denne er litt større enn typiske hårmygg, så krok 10-12 gjør ingenting for akkurat denne flua :)

 

Her er et par tørrfluemønstre:

 

http://hermansen.se/2010/11/12/imitasjon-av-bibio-pomonae/

 

http://www.eikre-fly.no/no/bindeteknikker/eikre-bibio

 

Med flue og dupp ser jeg for meg at dette mønsteret kan funke bra: 

 

http://www.diptera.co.uk/patterns/b/bibio_ti.html Med hønehackle fremst får flua litt mer bevegelse, og kan fungere som både tørr- og våtflue.

Jeg laget en gang noen Daddy long legs tørrfluer hvor jeg brukte enkle fibrer fra fasanhalefjær til bein. Knyttet noen knuter på disse og da så de akkurat ut som beina på en slik stankelbein som har krasjet på vannet. Kanskje dette også kunne være en idé for beina på Bibio pomonae. Kanskje rød kalkunhale kunne brukes og så tilleggsfarge med sort vannfast tusj? Jeg synes en del syntetisk materiale ofte blir litt stive. Ref. bilde.

 

Bare en idé som jeg kanskje kunne prøve ut i helgen. 

post-4220-0-26069900-1375423330_thumb.jp

post-4220-0-16738400-1375423348_thumb.jp

post-4220-0-60999000-1375423566_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter alt som blir nevnt her. Bibio kalles også Russerflua, pga at den dukker opp i stort antall når et stabilt høytrykk ligger over Kola-halvøya. Det som skjer er at da er det en lengre periode med stabilt høytrykk, høy temperatur og generelt tørt vær. Dette er det som trigger denne flua igang. Og siden vi er i Norge så skjer ikke dette hver sommer  :mrgreen:  og da er det veldig spennende når den dukker opp, for fisken går helt av skaftet, og tar tilsynelatende ikke annet insektføde til seg. Frustrerende å se storørreten plaske og fråtse i disse hvis man ikke har en i flueboksen. 

 

Fjellfisken er kanskje ikke like kresen etter mønsterene som lavlandsørreten. Den er mer oportunistisk og spiser det den kommer over hvis det likner et insekt. Mygg, bibio, Royal Coachman og noen store bustefluer med flash tag (attraktor) fungerer bra for tørt. De tradisjonelle mønstrene er velprøvd for vått; March Brown, Zulu Silver, Greenwell`s Glory og Heckam Peckan Green nevnes i tillegg til de som allerede er nevnt. Disse er typisk oter-fluer, og de er der for en grunn - de funker! Av andre fluemønstre i fjellet er marflo et must! Så er det mus, scud, longlegs som er morsomme å ha i bakhånd. 

 

Noe annet som jeg ikke har prøvd, men lest endel om, er harving. Her er det mark som gjelder, men den skal fiskes aktivt. Dette er skumringsfiske, og nattfiske, som virker spennende.  :shock:  Gjør et søk på nett eller les siste Villmarksliv hvis du er interessert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp ei god uke på Hardangervidda Vest. Hadde ikke trengt mer en en flue: Daddy Longlegs. Tok riktignok og noen fisk på en CDC Caddis men det var mest for å se om de vile ha den. Tror nok det går ånn å fiske tørt med dupp og, må bare hive ut i banen til en fisk å så være litt mer tolmodig. Så lenge flua fortsatt flyter vil nok fisken ta den når den cruiser forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye greiere med sluk eller spinner. Ei telskopstang til 300 kr. og noen billige sluker. Fikk masse stor ørret i Blåsjø i Juli. Måtte rett og slett sleppe ut de på under halv kiloen. Helt vannvittig ! Det værste var at vi åt oss kvalme på ørret, så det ble lite fisking de neste dagene på fjellet. Det er ikke nødvendig å fiske mer enn man klarer å spise opp. Men skal tilbake i den bukta" ei gang ! 

 

Kjydepaven ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye greiere med sluk eller spinner. Ei telskopstang til 300 kr. og noen billige sluker. Fikk masse stor ørret i Blåsjø i Juli. Måtte rett og slett sleppe ut de på under halv kiloen. Helt vannvittig ! Det værste var at vi åt oss kvalme på ørret, så det ble lite fisking de neste dagene på fjellet. Det er ikke nødvendig å fiske mer enn man klarer å spise opp. Men skal tilbake i den bukta" ei gang ! 

 

Kjydepaven ??

Hvor i Blåsjø var det du fisket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fiskemetode jeg anbefaler på det kaldeste. Det er metoden harving, som foregår det det er mørkt. Det innebærer at du kun fester en markkrok, og trer mange mark på kroken. Deretter kaster du agnet så langt ut som du overhodet greier. Hold stangen høy, se opp i luften, og så ser du bylyset. Begynn å sveiv sakte inn, og la marken stripe i overflaten. Ørreten tar ved at den går opp i overflaten og og angriper marken. Når du hører et plask uti mørket, sent stangen og åpn haspellbøylen, og tell til ti. Etter ti sekunder gir du tilslag og sveiver inn fisken. Dette er en metode som fungerer utmerket på både fjellet og i marka!

Tjitt fiske!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fiskemetode jeg anbefaler på det kaldeste. Det er metoden harving, som foregår det det er mørkt. Det innebærer at du kun fester en markkrok, og trer mange mark på kroken. Deretter kaster du agnet så langt ut som du overhodet greier. Hold stangen høy, se opp i luften, og så ser du bylyset. Begynn å sveiv sakte inn, og la marken stripe i overflaten. Ørreten tar ved at den går opp i overflaten og og angriper marken. Når du hører et plask uti mørket, sent stangen og åpn haspellbøylen, og tell til ti. Etter ti sekunder gir du tilslag og sveiver inn fisken. Dette er en metode som fungerer utmerket på både fjellet og i marka!

Tjitt fiske!

 

Skal jammen prøve denne metoden. Skal på fisketur i Sirdalsheiene i begynnelsen av September. Får bare grave opp noen feite mark med litt tyngde i.

 

Albert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du noen damer på Hardangervidda ? 

Var nettopp ei god uke på Hardangervidda Vest. Hadde ikke trengt mer en en flue: Daddy Longlegs. Tok riktignok og noen fisk på en CDC Caddis men det var mest for å se om de vile ha den. Tror nok det går ånn å fiske tørt med dupp og, må bare hive ut i banen til en fisk å så være litt mer tolmodig. Så lenge flua fortsatt flyter vil nok fisken ta den når den cruiser forbi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si meg enig i at Russerflua kan gi meget godt fiske. Da jeg var på fjellet for to år siden hadde jeg et slikt fiske med denne flua. Det var faktisk også med dupp som du etterspør. I tillegg blir aldri det aldri feil med streaking caddis, mygg eller "traveren" Black gnat.

 

SRM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg laget en gang noen Daddy long legs tørrfluer hvor jeg brukte enkle fibrer fra fasanhalefjær til bein. Knyttet noen knuter på disse og da så de akkurat ut som beina på en slik stankelbein som har krasjet på vannet. Kanskje dette også kunne være en idé for beina på Bibio pomonae. Kanskje rød kalkunhale kunne brukes og så tilleggsfarge med sort vannfast tusj? Jeg synes en del syntetisk materiale ofte blir litt stive. Ref. bilde.

 

Bare en idé som jeg kanskje kunne prøve ut i helgen. 

 

 

Det bilde du linket til ser ut som det er gummistrikk. Det er ikke spesielt stivt å verken jobbe med eller fiske med. For min del som fluefisker som hater fluebinding så vil jeg ha mest mulig holdbare fluer og fluer som er effektive. Der lange bein er nødvendig som feks bruker jeg istedet for fasanfibre enten fireline eller tilsvarende snøre eller tynn strikk. men for all del smak og behag. 

 

Når det gjelder imitasjoner av russeflua, så ser jeg det er linket til "mitt mønster" http://hermansen.se/2010/11/12/imitasjon-av-bibio-pomonae/

Dette kan jeg bekrefte at fungerer som imitasjon av russeflua. Er vel ikke så ofte man treffer på de i store nok antall, men det hender jo. Som regel ikke på tur når det er størst sannsynlighet å treffe på de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Dady Longleg som er på bildet har samme bein som den jeg laget en gang, men jeg brukte en annen type krok og en syntetisk kropp. Til bein ble det brukt fasanhale.

Jeg kunne ikke finne igjen denne flua nå, og sannsynligvis er den for lengst fløyet til de evige fiskevann hvor ørreten aldri slutter å vake på speilblanke fluevann. 

 

Her er noen bilder av krok og kropp som ble brukt.

 

Jeg fant derimot et gammelt forsøk på en steinflue.

Etter en fisketur hvor jeg så slike steinfluer komme svømmende på vannet og krøp opp på steinene inne ved vannkanten så forsøkte jeg meg på noen steinfluer.

Denne er med kroken vendt opp uten at jeg tror at det vil være noen fordel. Kanskje derfor den enda ligger og slenger sammen med fjær og bindetråd.

Kroppen på denne steinflua er laget med en spesiell hekleteknikk som jeg så på tv en gang for sikkert minst en generasjon siden. Den gang programmet ble tatt opp på VHS kassett.

post-4220-0-28609800-1376809037_thumb.jp

post-4220-0-61837900-1376809054_thumb.jp

post-4220-0-52421600-1376809088_thumb.jp

post-4220-0-06206500-1376809107_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.