Gå til innhold
  • Bli medlem

helsport gimle light +2 vs gimle +2


piril

Anbefalte innlegg

Noen som har disse, og hva er forskjellen iht styrke bortsett i fra vekt.? Jeg har vært på på tur i 30 dager i sommer, med en fjellheimen light 2. Det er et suverent telt, men jeg savnet høyde når jeg lå flere dager på samme sted, og vil prøve et kuppeltelt. 

 

Da er det bare Helsport sine Gimle-telt som har den ekstra høyden, men hva med resten? Jeg leste en blogg i fra en Dansk padler som synes teltet (light-versjonen) var suverent, men han var plaget av alt for mange stangbrudd. Hva er forskjellen iht rivestyrke på de to versjonene? Er det omtrent samme kvalitet, bare at den ene har en lettere duk, og lettere vekt?

 

Sikkert noen her som har prøvd begge, og dette er tre-.sesongers telt. Hvorfor har de den rankingen? er det pga duken og stengene som ikke tåler sne-belastning,men kan de brukes likevel trygt under normal/ mild vinter- senhøstvær, eller tidlig sur vår?

 

På forhånd takk for svar

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs hvor mye høyde du trenger da. Fjellheimen 2 er vel 105cm i maks høyde. Gimle 2+ er 145cm.

Men Gimle veier forholdsvis mye da, vis snakker vel opp mot 5 kilo.

Du kan jo ikke stå i det uansett så jeg ville heller tittet på Exped Orion Extreme II. Det har høyde på 130cm i innertelt. Veier 3,3 kilo ferdig pakket. Har i motsetning til Gimle 2 innganger og 2 fortelt.

 

At Gimle er  ranket 3 sesongs er vel flere ting. Det er i Trek-segmentet til Helsport, der er det ingen helårstelt. Helsport kategoriserer vel bare teltene med stormatter som helårs-/vintertelt. Så har det nok med stabilitet, lufting og slikt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med meg et Helsport Storsylen 2+ i Femundsmarka i sommer, på kanotur. Suverent kuppeltelt og jeg ble helfrelst. 110cm innvendig høyde. Stort nok fortelt til både storsekk og kokkelering. Veldig god plass til en storvokst person som undertegnede. Bakdelen er at det veier litt over 3 kg. Litt for tungt for å bære i sekk (synes jeg). På kanotur perfekt. Hadde det kommet i en light-versjon hadde det blitt med på vandretur også. Garantert.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor mye høyde du trenger da. Fjellheimen 2 er vel 105cm i maks høyde. Gimle 2+ er 145cm.

Men Gimle veier forholdsvis mye da, vis snakker vel opp mot 5 kilo.

Du kan jo ikke stå i det uansett så jeg ville heller tittet på Exped Orion Extreme II. Det har høyde på 130cm i innertelt. Veier 3,3 kilo ferdig pakket. Har i motsetning til Gimle 2 innganger og 2 fortelt.

 

At Gimle er  ranket 3 sesongs er vel flere ting. Det er i Trek-segmentet til Helsport, der er det ingen helårstelt. Helsport kategoriserer vel bare teltene med stormatter som helårs-/vintertelt. Så har det nok med stabilitet, lufting og slikt å gjøre.

Jeg har tenkt på Exped Orion  også, men light versjonen til Gimle veier 3,4 (+/-) så det er ikke så mye om å gjøre. Orion er et helårstelt med 2 innganger, og det er selvsagt et stort pluss. 130 vs 145 er merkbart hvis en vil ha høyde, men Orion har selvsagt et større bruksområde siden det er et helårstelt.

 

Helsport har også Reinsfjell 2, som ser ut til å være et solid telt med 2 innganger, men ikke samme høyde, og det samme med Storsylen, med en stor inngang som blir nevnt her på tråden,

 

Det er ikke lett, men jeg sjanser ikke på et "750 kr" telt, uansett hvor romslig det er, med mindre noen kan gå god for det.

 

Jeg får gruble over det, og Lavvulight er også et alternativ, men da er en avhengig av helt flatt underlag så vidt jeg skjønner. Det er ikke tilgjengelig alle steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med meg et Helsport Storsylen 2+ i Femundsmarka i sommer, på kanotur. Suverent kuppeltelt og jeg ble helfrelst. 110cm innvendig høyde. Stort nok fortelt til både storsekk og kokkelering. Veldig god plass til en storvokst person som undertegnede. Bakdelen er at det veier litt over 3 kg. Litt for tungt for å bære i sekk (synes jeg). På kanotur perfekt. Hadde det kommet i en light-versjon hadde det blitt med på vandretur også. Garantert.

 

:)

Jeg har sett på det, og det ser solid ut. Jeg tar vekta i bytte mot komfort, og kommer til å vurdere det mot et par andre. Jeg er fornøyd med mitt nye Fjellheimen Light 2,. Et suverent telt, både med stabilitet, lufting og holde varmen, men det ble litt stusselig med høyden når en skal oppholde seg der over tid.

 

Jeg får oppsøke en butikk hvor en får se dem oppslått. Det finnes vel noen som tillater det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at Reinsfjell 2 kommer i superlightutgave neste år har jeg fått vite. Bakdelen er jo innerhøyden i det. Er man liten, si under 180, er det kanskje levelig. Jeg kan i allefall gå god for Storsylen 2+, men som sagt skulle jeg gjerne sett det i superlightutgave det også. Da skulle det fått bli med til fjells her i gården.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med meg et Helsport Storsylen 2+ i Femundsmarka i sommer, på kanotur. Suverent kuppeltelt og jeg ble helfrelst. 110cm innvendig høyde. Stort nok fortelt til både storsekk og kokkelering. Veldig god plass til en storvokst person som undertegnede. Bakdelen er at det veier litt over 3 kg. Litt for tungt for å bære i sekk (synes jeg). På kanotur perfekt. Hadde det kommet i en light-versjon hadde det blitt med på vandretur også. Garantert.

:)

Kanotur I Femundsmarka, uten at det involverte "vandring"? Nå lurer jeg fælt på hvor du var! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.