Gå til innhold
  • Bli medlem

Vi lager en reportasje om ulike overnattingsmuligheter


Villmarksjournalist

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg jobber som journalist i magasinet Villmarksliv, og vi holder på med en sak om ulike overnattingsmetoder for villmarksfolk. Det vi ønsker er å veie fordeler mot ulemper og kostnader etc. i forhold til ulike måter å overnatte på. Vi vet at noen sverger til å sove i hengekøye, mens andre foretrekker telt, mens det for andre igjen holder nærmest å bruke en presenning som dyne.  

 

I forbindelse med denne saken er vi på utkikk etter å snakke med folk som har ulike erfaringer, eller som sverger til en type overnatting enten det er telt, presenning, hengekøye, båt, koie, hotell, bil, lavvo, gapahuk, snøhule ... I det hele tatt hva som helst.

 

Har du lyst til å dele dine erfaringer med Villmarkslivs lesere, hadde det vært fint å høre fra deg på mailen på dette formuet.

 

Mvh,

Aleksander L. Bergan,

Villmarksliv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv graver jeg meg alltid en grop i skauen. Djupt ned, sommer som vinter. Fyller gropen med granvar. Kommer det folk forbi stikker jeg et par kongler i øra og gjemmer meg under granbara. Så stikker jeg hue opp og skriker BØØØ!!!

Dem kaller meg ikke skauskrømten for ingenting.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres spennende ut. Er det nødvendig å sverge til en type overnatting? Dere trenger ekstreme meninger? :)

Ja, det lurte jeg på også. Må man sverge til en ting?  Hvert til sitt. Vi har tilgang på både hustelt fra 70tallet, fjelltelt som er nytt, lavvo og presenning og bruker alt ettersom hva som passer best.  

På sommertid foretrekker vi telt med myggnetting pga det er som kjent litt mygg  og knott her i Hedmark, utover høsten er det utrolig koselig med bål og gapahuk av presenning. Og hva slags tur det er; det varierer jo om vi har basecamp, padler eller vandrer. Til padletur foretrekker vi helt klart lavvo, med 3 unger og hund.

Ungene er med på alt og fornøyd bare de får dra på tur, de foretrekker definitivt plassen i lavvo kontra fjelltelt.

 

Det eneste vi ikke velger er hotell eller gå fra hytte til hytte eller campingplass, vi har en gjeng apekatter som har det best utenfor hotell og felleshytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går i hengekøye som regel på skauen her. I telt på fjellet siden det egner seg best der. Telt holder koken selv i drittvær det, men alltids godt å komme inn i en hytte å varme seg vis man har  vært ute en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller i en annen klasse enn de som til nå har svart. Ikke mye skau der jeg normalt ferdes. Heia er bar, og ligger mellom 700 og 1100moh. Telt eller tarp blir ofte noe mer ekstremt på grunn av vind og/eller regn.

På våre kanter er nok overnatting i selvbetjente/ubetjente turistforeningshytter absolutt det mest vanlige.

Jeg har selv ca 30 overnattinger i slike hytter i året.

 

Fordelene er lett sekk, hyggelige menesker, bedre mat. Mulighet for tørking av klær. Det teller også litt for en gammel kropp å kunne ligge godt, i det minste på en madrass. (Det å vaske opp med folk du møtte dagen før, og ha det hyggelig, er i seg selv nesten verdt hele turen.)

 

Ulempene er prisen på overnattingen, og at det er andre folk i hytta. Det er nødvendigvis ikke mange andre på samme stien, avhengig av hvilken sti som velges. I tillegg må det gjøres en liten innsats med vask og rydding, og som nevnt oppvask.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv graver jeg meg alltid en grop i skauen. Djupt ned, sommer som vinter. Fyller gropen med granvar. Kommer det folk forbi stikker jeg et par kongler i øra og gjemmer meg under granbara. Så stikker jeg hue opp og skriker BØØØ!!!

Dem kaller meg ikke skauskrømten for ingenting.

Synes denne var ekstra morsom da jeg mistenker at det egentlig ligger veldig nær sannheten. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tikket inn pr e-post i dag fra forskning.no:

 

 

Telttur kan gi bedre søvn
http://www.forskning.no/artikler/2013/juli/363344

Mangler du en god døgnrytme? Ut på telttur!

 

Selv liker jeg svært godt telt av type med dør i sideveggen, der man kan "slå ut" hele veggen om man vil ha panoramautsikt så og si. Hatt noen fine opplevelser på den måten. Umulig ikke våkne til soloppgangen da ja (men like vanskelig å sovne om kvelden, når det er så mye å "ta inn" :) ) .   Lå  nylig i et slikt - Hillebergs Unna, med inntertelt av mesh (ekstrautstyr) som erstattet det ordinære innerteltet. Mygga stod i kø på utsiden, mens jeg lå trygt og godt innenfor mesh-duken, med panoramautsikt p.g.a. den oppslåtte døra i ytterdukens sidevegg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konseptet er jo veldig bra, kan være en god måte å introdusere alternativer til Ola Nordmann-modellen (3 kg  telt, 3 kg sekk, 3 kg sovepose og nok klær til å overleve nordpolen).

 

Jeg har ikke noe å gi til journalisten, jeg er på Ola Nodmann-modellen selv, og i startgropa for en lettere tilværelse. Men forhåpentligvis har andre noe å gi, og en mulighet til å nå ut til et bredere publikum enn hva som er her inne på Fjellforum. Flott hvis dette tas litt seriøst, og ikke bare blåses bort som tull (min mening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett ute i telt. Ser da vekk fra når jeg er på hyttetur hvor man bare er på hytta(cogneclag etc).

Forskjellig telt jeg bruker avhengig av sesong og antall personer/hunder. Tarp brukes bare som ekstra "tak" i leir.

Liker best sommerteltet som har inngang på begge sider hvor man kan åpne sidene helt å ha fin utsikt. Kan og bruke innertelt alene som myggtelt da det stort sett er netting.

Favoritt vinterstid i lavlandet er Lavvulight. Deilig med ståhøyde inne. Og lett å koke inn pga god takhøyde. Ved surt vær kan det og brukes som "samlingssted". Og satt det opp på isen for å pilke når det var litt sur vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.