Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt/pose for 1 person


notoms

Anbefalte innlegg

Hei - jeg har hørt om veldig små telt, egnetlig mer som en tube eller (vanntett) sovepose som har et nett ved hodet. optimalt sett hadde det vært med innebygget liggeunderlag (om det eksistererer). Viktig med lav vekt, og det er ikke behov for å tåle ekstreme tempraturer (mest aktuelt på vår/sommer/høst).

 

Noe som vet hva dette kalles evnt har noen gode produktforslag? Jeg finner nok av 1-persons-telt men ikke intressert i stenger osv.

 

Jeg har helsport fjellduk og barduner som kan brukes som tarp over dersom det skulle bli ekstra dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsvaret hadde noen poser hvr yttertrekket hadde integrert liggeunderlag. Men det var jo store og tunge greier.

 

Evt kan du få kjøpe et vanntett Grevling 2000 Shelter trekk av meg(brukt 2 ganger). Så kjøper du løst myggnett til å ha rundt hodet i tillegg.

 

Bivy har som regel litt stang ved hodeenden for å holde nettet etc. Lages bl.a av MSR og Black Diamond.

Skal du campe steder med trær så finnes et jo og hengekøyer med myggnett til turbruk. Spenner du duken din over som tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har god erfaring med disse. Konseptet er flott; meget lav vekt og pakkevolum. Dessuten sovner jeg som en stein uansett.

Førstnevnte har jeg og trives godt i den, selv om den gir noe kondens, men ikke allverden. Kan faktisk kose meg itt i den lese, etc

Nettopp kjøpt en TNF Asylum Bivy men bittelitt mer plass.

Men: steget opt til et "stort" enmanntelt er ikke mye mer enn 500 gram, men for gramjegere som jeg er det flotte saker. Men noe kondens blir det jo.

Men skikkelig ego-telt, min kjæreste ble sinna da jeg kjøpte den.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne?

http://www.outnorth.no/no-marmot/home-alone-bivy-1size-alert.php?utm_source=criteo_NO&utm_medium=cpc&utm_campaign=retargeting

Selv har jeg en Hilleberg Akto og synes den er helt super. Med en slik "uteligger" som kun har plass til en person så må både sekk og kokeutstyr være ute uansett vær.

Jeg synes det er greit å kunne ta sekken inn under tak og skulle været bli for dårlig så kan du ha primusen i forteltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne?

http://www.outnorth.no/no-marmot/home-alone-bivy-1size-alert.php?utm_source=criteo_NO&utm_medium=cpc&utm_campaign=retargeting

Selv har jeg en Hilleberg Akto og synes den er helt super. Med en slik "uteligger" som kun har plass til en person så må både sekk og kokeutstyr være ute uansett vær.

Jeg synes det er greit å kunne ta sekken inn under tak og skulle været bli for dårlig så kan du ha primusen i forteltet. 

Hei - denne så også interessant ut.

Hvordan er den å sette opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det på grunn av høy vekt du ikke vil ha telt med stenger?

Tror flere går for bivvyløsninger for å spare vekt, uten å sjekke lette endukstelt. Du kan fint få telt under kiloen, bare pass på at det er gode luftemuligheter for å begrense kondens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allikevel har en tarp så ville jeg gått for en bivy ala denne:http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=22&products_id=30

Vantett bunn og pustende vannavvisende topp og veier ca 160g

Denne beskytter mot vind insekter og vannsprut om noe regn blåser inn på siden av tarpen innimellom 

 

PS: denne typen Bivy er ikke vantett, kun vannavvisende

Liggeunderlaget kan legges inni eller under, jeg foretrekker inni :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg vil også anbefale bivybag fra Mountain Laurel designs. Har den selv. Kjøp den med hel myggnetting i toppen, så blir det mindre kondens. Hvis du forventer regn så tar du med en liten tarp (ca 300 g). Bivybaggen veier rundt 200 gram og funker godt sommer som vinter. Det er ei snor ved ansiktet som du kan feste i noe over deg (grein, stav, e.l.) så får du litt plass rundt hodet. Liggeunderlaget stapper du inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - denne så også interessant ut.

Hvordan er den å sette opp?

Disse settes opp som et lite telt. De finnes mange forskjellige modeller, men de veier selvfølgelig noen gram mer enn de som er laget som et soveposetrekk.

Fordelen med disse som har stenger er at du får luft mellom soveposen og duken og da blir ikke posen så fort våt av kondens.

Jeg har ligget ute en del med bare en Ajungilak grevling utenpå posen, men det blir som regel en del kondens og våt sovepose. 

Det beste er å ligge under greinene på ei stor frittstående gran eller et stort lauvtre med tette greiner, eller så kan du spenne opp en tarp / duk mellom noen trær, eller som en gapahuk og sove under den.

Under åpen himmel blir det ofte noe nattedugg som legger seg på posen, men hvis du har "tak" over så er vanligvis posen helt tørr neste morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.