Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny stang til ferskvannsfiske.


Kristian123

Anbefalte innlegg

Hei

 

 

 

Trenger en ny stang til ferskvannsfiske og målet er at den skal kunne kaste lengst mulig. Har sjekket hva slags kroker jeg har, og de fleste er merket med 7 gram og noen litt mindre og noen litt større. 

 

 

 

Når det gjelder størrelse på fisken så tror jeg ikke det blir noe større enn 2kg, har aldrig fått noe over 500 gram og er usikker på hva som er vanlig. 

 

Har sett på noen andre tråder og kommet frem til "BeastMaster BX STC 240/270L 3-14gr" http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Shimano/Beastmaster-reisestenger/BeastMaster-BX-STC-240-270L-3-14gr--118170-p0000049510.aspx og "Shimano Exage 1000 FC" http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-frontbrems/Exage/Shimano-Exage-1000-FC-Bestselger-og-testvinner-128664-p0000060029.aspx

Senen vet jeg ikke hvor tykk burde være, er mulig man får best kastelengde jo tynnere den er?

Åssen er det med å få montert sene på snellen, kan man få det gjordt fra f.eks skittfiske?

 

 

Kom gjerne med forslag og helst hvor man får kjøpt det. Har så og si ingen anelse om hvordan man velger en ferskvannsstang så ønsker også litt veiledning om hvordan man velger. Kan også hende jeg ikke har tatt med alle vurderingskriterier så bare spørr i veg.

 

 

Hilsen Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, har en abu garcia vendetta 7 fot selv og er godt fornøyd med den, lett og fin å ha med i fjellet, tar sluker fra 5-15gram.

når det gjelder kaste lengde så kommer det veldig ann på hvor nøyaktig du er på å ha rett lengde sene til spolen på snella, 0,20-0,22mm er vanlig til ferskvannsfiske og tar ca opp til 5-6 kilo, som er "evig nok".  Du har jo også fireline som er noe sterkere og ei 0.15 sene tåler 5-6 kilo.

Du kan sikkert sende mail til skittfiske å høre om de har mulighet for å spinne på sena for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to stk. Shimano Beast master stenger i denne vektklassen, men med litt forskjellig lengde. Det eneste negative jeg kan si om disse stengene er den bevegelige delen på snellefestet som virker litt svak, men ellers er jeg veldig godt fornøyd.

Du kan kanskje spare noen kroner ved å gå for en Mitchell Avocet snslle. Du får dem enten sølvfarget eller gull og sort.  Jeg har to av disse, en Avocet II og en Avocet III Gold. En slik snellene burde passe bra til denne stangen og du burde få den til ca. halve prisen av det du må betale for den Shimano snellen du viser til.

Men Shimano er også veldig gode sneller og det er ofte gode tilbud på disse.

Til den stanga du viser til ville jeg valgt en av de to første i tabellen i linken under, men det er selvfølgelig helt opp til deg.

 

http://mitchellfishing.no/catalogue/sneller,767/haspel-sneller,768/avocet-gold-3,7128.html

 

Ikke velg for stor snelle, det tilfører bare unødvendig vekt.

 

Tykkelsen på snøret trenger ikke nødvendigvis gjenspeile størrelsen på fisken. Snøret har innebygget en viss sikkerhetsmargin og så er det sjelden at snøret tar hele vekta av fisken. Aksjonen i stanga avlaster snøret ganske mye.

 

Hvis du er i tvil så ta deg en tur på en butikk og kjenn på en slik stang med de forskjellige snellene montert. Kjenn på vekt og balanse og kjenn på gangen i snella.

Spørsmålet er: Skal du fiske eller skal du få fisk?

 

Er du ute for å fiske så er følelsen av stanga og opplevelsen ofte viktigere enn fiskelykken, men skal du ut på matauk så kan du klare deg med denne.

http://www.xxl.no/Root/Fiske/Fiskesett/Fiskeharpe/p/1041421_1_Style?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=abu%20garcia%20Fiskeharpe

 

 

 

Hvorfor kjører noen Porsche når de kunne klart seg med en Skoda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne kombinasjonen selv. Bare med bakbrems på snella. Funker fint til mitt bruk, som jeg trur ligner på det du sikter til. Når det kommer til snøretykkelse så har jeg to spoler. En med 0,12mm multi og en med 0,20 nylon. Multi til å kaste med sluk og nylon til meitefiske. Det eneste jeg har å utsette er at det er litt mange deler på stanga. Det er litt plagsomt å montere og demontere når jeg er på dagstur (og spesielt hvis jeg skal prøve flere vann på samme turen). Transportlengden er fin når jeg skal på litt lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte faktisk Exage 1000 FC snella og Exage BX STC minitele 270L stang 3-14g.

Sendte skittfiske.no e-post og spurte om de kunne fikse pakkepris inkl sene. Det eneste de kunne fikse var gratis sene.

Jeg kjøpte monofiliamentsnøre, men ser i ettertid at jeg kanskje burde kjøpe multifiliamentsnøre. Som gjerne har større bruddstyrke.

 

Jeg kjøpte snella og stanga for ørrettfiske i hovedsak, hvor fisken sjelden er over kiloen. Godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

 

Tror jeg går for  Exage 1000 FC snella og Exage BX STC minitele 270L stang 3-14g som Henrik anbefaler. Stangen koster mindre og veier mindre enn beastmasteren og tror det er letter å montere samt demontere samtidig som den er 9 fot. Ser det kan være litt irriterende å montere/demontere beastmasteren for hver gang man skal forflytte seg.

 

Når det gjelder snøre, så tror jeg at jeg prøver meg for fireline 0,15mm siden den selges i riktig lengde sånn ca, hvor multifilamentsnøret selges i ganske lange lengder.

 

 

Kom gjerne med flere erfaringer og tips, regner med det er mange fler som lurer på det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spør dem nå via mail om de kan spandere et par meter med multifilamentsnøre. De svarte faktisk på min forespørsel allerede i denne ettermiddagen "da jeg sendte spørsmål" og sa at de kun ga tilbud om gratis sene ved kjøp av den litt dyrere sorten. Svarte tilbake at jeg skulle ha det samme som deg og venter så på svar igjen. Hadde håpet på at de ville ofre en rull med multisenen slik at jeg slipper å kjøpe mange mange mange meter extra. :P

 

Spurte også om de kunne spinne på senen for meg. Fikk svar at jeg skulle legge til en melding ved kjøp slik at kanskje salgsavdelingen ville være greie å utføre den oppgaven. Spurte du om de kunne gjøre dette for deg Henrik? Prøvde selv å gjøre det på en havstang jeg har, og fikk sånn ca helt greit resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spør dem nå via mail om de kan spandere et par meter med multifilamentsnøre. De svarte faktisk på min forespørsel allerede i denne ettermiddagen "da jeg sendte spørsmål" og sa at de kun ga tilbud om gratis sene ved kjøp av den litt dyrere sorten. Svarte tilbake at jeg skulle ha det samme som deg og venter så på svar igjen. Hadde håpet på at de ville ofre en rull med multisenen slik at jeg slipper å kjøpe mange mange mange meter extra. :P

 

Spurte også om de kunne spinne på senen for meg. Fikk svar at jeg skulle legge til en melding ved kjøp slik at kanskje salgsavdelingen ville være greie å utføre den oppgaven. Spurte du om de kunne gjøre dette for deg Henrik? Prøvde selv å gjøre det på en havstang jeg har, og fikk sånn ca helt greit resultat.

Har alltid spunnet senen selv. Ser ikke på det som det største problemet igrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen med multi er at den gjerne er ganske tynn slik at det må ganske så mange meter til for å fylle opp spolen. Med andre ord dyrt. For å løse dette kan man fylle på billig mono eller rett og slett teip. Men da er jo selvsagt spørsmålet hvor mye. Blir det ikke fullt blir det korte kast. En løsning kan være å bruike to spoler. Spole på multi først, deretter mono til det er fullt. Spol så dette over på den andre spolen slik at mono blir innerst. 0,15 av vanlig multi er forøvrig overkill til lett ferskvann. Jeg bruker 0,10 på det lette og 0,12 eller 0,13 til langstanga for sluk på 25g og lett sjøfiske.

Beastmasteren er ei mye bedre stang enn den teleskopstanga. Tar vel 2 minutter å montere og det er det verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte skitt fiske om å få gratis sene ved kjøp av Exage 1000 FC snella og Exage BX STC minitele 270L stang 3-14g. De sa at det allerede var så mye rabatt på disse to produktene at de ikke kunne gi gratis sene. Var det det samme du bestilte Henrik?

 

 

 

 

Hva menes med aksjon på stangen? Målet er å kunne kaste lengst, så tror jeg ofrer litt for å ha den stangen med best kast i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen anbefale et etui til å ha stangen i under transport? Kunne vært greit med et hvor man ikke trenger å ta av snella.

 

 

Fant denne stangen også, http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Shimano/Beastmaster-reisestenger/Beastmaster-CX-STC-240-270L-3-14gr-Nyhet-2013-140832-p0000072215.aspx  Er dette egentlig den samme som BX STC? "Forskjellen er CX og BX forran STC".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror cx er en nyere modell.

Aksjon handler om hvordan stanga bøyer seg ved forskjellig belastning. Om hele, halve eller bare tuppen av stanga jobber.

Er målet lengst mulige kast ville jeg kjøpt ei lengre stang for litt tyngre sluker. 10-12 fot med kastevekt på f.eks 5 - 25g. 4 eller 5 delt. Med snelle av 2500str. Da kan du kaste sildesluker laangt. Slike er skikkelige storfiskkillere. Jensensild og atomsild i skarpe farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte skitt fiske om å få gratis sene ved kjøp av Exage 1000 FC snella og Exage BX STC minitele 270L stang 3-14g. De sa at det allerede var så mye rabatt på disse to produktene at de ikke kunne gi gratis sene. Var det det samme du bestilte Henrik?

Var det samme jeg bestilte ja.

 

 

Kan noen anbefale et etui til å ha stangen i under transport? Kunne vært greit med et hvor man ikke trenger å ta av snella.

Med Exage BX STC minitele 270L stang 3-14g følger det med hylse du kan ha stanga i.

 

 

Tror cx er en nyere modell.

Aksjon handler om hvordan stanga bøyer seg ved forskjellig belastning. Om hele, halve eller bare tuppen av stanga jobber.

Er målet lengst mulige kast ville jeg kjøpt ei lengre stang for litt tyngre sluker. 10-12 fot med kastevekt på f.eks 5 - 25g. 4 eller 5 delt. Med snelle av 2500str. Da kan du kaste sildesluker laangt. Slike er skikkelige storfiskkillere. Jensensild og atomsild i skarpe farger.

 

Å bruke sluker på 5-25 gram på ørretfiske/innlandsfiske hvor fisken er under en kilo, ville jeg ikke bruk særlig større sluker enn 12g. Og om man leser hva Kristian123 skal bruke stanga til så er det ikke fisk på flerfoldige kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lange kast: Stang i så få deler som mulig. IKKE teleskop. Snelle med stor spolediameter og bra snørepålegging. Stang med passelig stor første ring og kjapp aksjon som ikke er for myk. Så tynn multifiliament som man tør. 0.10 sufix 832 Gore er min favoritt.

 

Snella du har kjøpt er veldig ok. Har hatt en selv i noen år, mishandlet den på det groveste og den holder fremdeles koken. Skal du ha noe enda bedre vil jeg anbefale Shimano Rarenium CI4 1000FA. Liten, lett, langtkastende (til størrelsen å være) og meget delikat å kjøre fisk på. Silkemyk brems. Ville valgt en annen stang, men om transportstørrelse er vesentlig er den ikke dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-25g kaster greit med sluker på rundt 10g. 12g atomsild er f.eks en sikker vinner der fisken er fra kvartkiloen og oppover. Samtidig har du muligheten til å bruke grovere skyts der det er aktuelt. Dupp og flue blir også en mulighet. Ulempen med kraftigere stang er selvsagt et småfisken ikke er så gøy og at du kaster dårligere med de minste slukene. Alt i alt blir det et mer allsidig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god "allrounder" om du vil kalle det det, er Berkley Series One 6-28 14 fot 3 delt, en langtkastende toppaksjons kastedrøm.  Kaster lettere sluker greit, fra 10 gram er den helt fantastisk. Er en 3 delt stang. Alternativt er jo skeletor stengene men de har ett utseende som virkelig ikke tiltaler meg. Kastevekten og lengden gjør at den fungerer til det meste, blir dog litt lang hvis du vil ha den i en båt.

 

Hvis du vil gå på det helt lettere segmented så har du Savage gear Troutizimo 0-7 2 delt 215 cm. 3 gram og oppover kaster den  bra til å være en UL stang. Er en drøm å kjøre fisk på, småfisk blir plutselig gøy, fisk over kiloen.. blir virkelig virkelig moro.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å kaste langt med sildesluker på 15-20 gram eller så. Noe helt annet er å kaste langt med 3-5 grams spinnere. Ei stang med kastevekt opp mot 25-30 gram vil være så stiv at man ikke får "ladet" stanga med så lette sluker. Da vil man kaste mye kortere med spinnerne..

 

Min ideelle stang til fjellfiske er 3-15 g, og 9-10 fot. 3/4 aksjon. Da vil den ha såpass mye rygg at man kan kjøre skikkelig fisk på den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Nanofil sene fra Berkley, den kaster helt utrolig bra, har minimalt med minne. Har tidligere hatt 0.12 Fireline, men har nå gått til 0.134 Nanofil. Bruddstyrken på nanofil er oppgitt i knutestyrke, istedet for senestyrke som de fleste andre sener er oppgitt med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 3-14gram sluker jeg er ute etter å bruke, skal bruke stangen til ferskvannsfiske og tror ikke det blir aktuelt med større agn. Skal se på sener av typen 0.10 sufix 832 Gore og Nanofil.

 

 

Edit- :D Etter å ha sett forklaringen på de forskjellige senene, så ville jeg ikke tvilt på om de var laget av armert uran svøpt i pingvinolje. Så langt faller valget på Nanofil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kan anbefale Shimano Nexave sin stangserie samt snelle, trengte nytt nå i våres og etter mye frem og tilbake gikk jeg for denne. Er en av de bedre stengene jeg har kastet med og er fantastisk å kjøre fisk på, de ligger ute til kraftig redusert pris om dagen også pga. flyttesalg på Skittfiske.no. Uansett er Shimano aldri feil, veldig slitesterkt. Har prøvd det meste fra Shimano og Nexave er noe av det beste jeg har testet, hvertfall i 1000 kroners prisklassen på stenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano Nexave http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2012/03/shimano-nexave-bx-300-ls.html og Nanofil-snøre http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2013/06/berkley-nanofil-multifilamentsnre.html kan jeg glatt anbefale! Har brukt disse kombinert på sommerens turer.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.