Gå til innhold
  • Bli medlem

Værstasjon til å observere været


TV Sindre

Anbefalte innlegg

Jeg var på telttur og hadde med værstasjonen for å observere været. Var praktisk å kunne følge med på temperatur ute og inne. Sensoren var trådløs, så den lå ute under teltduken og viste meg barometer, værprognoser og ute-temperatur. Da var det lett å lufte ut teltet uten at det ble for kaldt. Og så slapp jeg å gå ut og bli stukket av mygg for å sjekke været. For å pakke værstasjonen og sensoren forsvarlig i sekken, hadde jeg hver del i hver sin sidelomme på sekken. Den ene sidelommen hadde jeg pakket toalettvesken og værstasjonen. Den andre sidelommen hadde jeg pakket toalett-papir og sensor. Det veier så lite at man merker ikke at det ligger i bagasjen og er lett å pakke med seg på telttur.

 

Med en gang det ble 20 grader ute, gikk jeg ut for å drikke mye vann og pakke sakene, for å deretter reise hjem med buss. Det er ikke lett å pakke sammen telt når det er svettende varmt ute og gjerne 50+ grader. Solen skinner med fri sikt hele tiden på fjellet og der kan det bli varmere. Da kan det være til stor hjelp å se på en værstasjon når det begynner å bli varmt ute. På kvelden lukket jeg teltdørene når jeg så det begynte å bli kaldt ute. Før det ble noe kjøligere enn badstue kunne jeg ikke engang ha myggnettet lukket.

 

Eller er det bare jeg som har et telt som har minst samme temperatur som ute i sollyset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er logisk at det blir varmere inni teltet enn utenfor, det er lite trekk inni teltet, luften byttes ikke ut og solen skinner på så det nærmest blir et drivhus inni der. Gode ventilasjonsmuligheter er en fordel, spes på sommeren. mulighet for lufting i hver ende av teltet. Men selv ikke det er nok når solen skinner på, det lureste du kunne gjort var å legge deg i bekken, få kjølt kroppen ordentlig ned, da kan drivhusteltet en liten stund være komfortabelt. Men hva skal du egentlig med en værstasjon, du kjenner jo på kroppen om det er varmt eller kaldt? Og hvorfor gikk du ut med engang det ble 20 grader? Har det noen betydning for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde jeg neste morgen. Da ville jeg pakke teltet og reise hjem før det ble for varmt til å orke å gjøre noe med det. Det så upraktisk ut å ligge i vannet, på grunn av alle de store steinene der og myggen plaget så mye at jeg var inne i teltet hele tiden, utenom når jeg måtte hente vann. Jeg hadde også ei 2,5 liter vannkanne i teltet som jeg brukte av og til. I teltet hørte jeg på radioen med musikk og nyheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner på været og ser på himmelen.

 

Lurt å sette opp teltet der det blir skygge neste morgen, så slipper du å våkne og føle du holde på å bli kokt. PÅ varme sommernetter kan en fint la døra være oppe og kun lukke myggnettingen. Ofte legger vi oss tidlig på tur, fordi vi står opp tidlig når det er varmt. Men ikke noe er som å våkne tidlig og kose seg med en god bok.

 

OBS; noen steder er mygghull, slik som like ved myrer, vann er klekkerier for mygg. Vi har hatt stående påbud hele sommeren om at ungene MÅ lukke myggnettingen så fort som råd er. Mygghatt er forresten ikke så teit som det ser ut til, det har hjulpet meg noen ganger fra å gå fra forstanden når knotten er som verst. Og en myggspiral i teltåpningen kan hjelpe til med å holde myggen unna. Myggspiral veier ikke mye og hjelper på det verste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.