Gå til innhold
  • Bli medlem

Første teltturen alene på fjellet


TV Sindre

Anbefalte innlegg

Fra 25.-26. juli reiste jeg alene med buss ut av Haugesund for å telte alene på fjellet, men begynte med Tveitalifjellet som er et lavt fjell med tette skoger og enkelt for nybegynnere. Jeg brukte 4. manns telt, men det var så vanskelig å finne god plass til teltet at jeg måtte ligge på midten i teltet. Det var mye veps, flott og mygg der, men jeg la teltet over blomstene og sprayet meg myggspray, men i 50 grader er det begrenset hvor lite jeg svetter. Det har nesten ikke regnet der, mer sannsynlig ikke regnet på lang tid. Jorden var hard, men til slutt fikk jeg løst problemet.

 

leiren.jpg?w=600&h=450

 

Dette bildet tok jeg av leiren min før jeg hadde tørket meg i skyggen. Mygg var irriterende og for å slippe mest mulig unna de, måtte jeg ligge i gangen til kuppelteltet mitt. Jeg var så svett etter å slått opp teltet at jeg ikke visste om det allerede var fiasko eller suksess. Det var ikke en overraskelse, men en plage. Jeg hadde fått langt større problemer uten myggsprayen, så den sparte jeg på utenom nødsituasjoner. Utgangen lå i et stup. Hadde ikke myggen plaget meg så mye, hadde jeg greid å fått inngangen fra bekken, men jeg måtte heller satse på å plassere inngangen vekke fra fjellveggen.

 

Jeg hadde med Åpnespis på turen, men det kjøper jeg ikke igjen. Det smakte lite og polarbrødene mettet mye mer enn Åpnespis, som er hermetikk som er selvkokende. Neste gang kjøper jeg to pakker polarbrød istedenfor en pakke og pålegg. på denne turen brukte jeg smøreost som pålegg. En pakke kjeks og 1,5 liter brus smakte ekstra godt på telttur. Og så hadde jeg vannkanne i teltet til å fylle opp vannflasken på natten og ellers når myggen plaget meg ute. Når jeg var ute fylte jeg vannflasken direkte fra rennende vann i bekken.

 

Dette var en opplevelse som fristet meg lite å reise fra. Jeg har alltid vært sånn at jeg gruer meg til å reise, men når jeg er på tur gruer jeg meg til å reise hjem. Jeg tenkte denne gangen at jeg mange venner reiser på tur, så hvorfor kan jeg ikke gjøre det samme... Av en rar grunn følte jeg at jeg begynte å høre rockemusikk tone inn og ut. Løsningen var radiolytting, istedenfor musikk som var innelåst i hjemlengselen.

 

Nå er jeg imponert over hvor enkelt det er å reise på en billig tur uten å nødvendigvis høre trafikk-støy (unntatt helikopter og fly) eller andre snakke. Men for all del bør man bruke telt som har skikkelige stenger og er vanntett. Det har aldri regnet gjennom teltet mitt, det er minst samme temperaturen i teltet som ute. Jeg hadde med meg værstasjonen som jeg fulgte værsituasjonen direkte på. Grei mulighet når myggen er plage hver gang jeg åpner døren til teltet, men det regnet litt på kvelden og litt på natten, så det var ikke så mye mygg neste morgen.

 

Nå vil jeg imponere venner og andre bekjente og har skrevet innlegg i den personlige bloggen min og lagt ut alle 3 bildene mine fra turen. Der har jeg skrevet om hvordan turen foregikk på torsdag og fredag. Jeg lurer faktisk på hvorfor det er uvanlig å telte i skog og fjell, utenfor der folk bor og bare nyte stillheten. Går an å ta med nettbrett og mobilt bredbånd hvis det er så viktig, eller en bærbar DVD-spiller, radio osv. Link

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott at du fikk deg ei overnatting i telt da Sindre, det gav vel mersmak kan jeg tenke meg, øvelse gjør mester veit du:-)

Ja, men klokken 6:10 hørte jeg på NRK Hordaland i teltet og plutselig oppfatta jeg svanelyder av en hær svaner hadde begynt å gå morgenposisjonen langs bekken jeg teltet ved siden av. Da skrudde jeg av radioen umiddelbart og ventet til jeg nesten ikke hørte svanene, men de gikk tilbake i retning mot teltet når jeg skrudde på radioen igjen. Tydelig at FM radioen er spennende i disse dager, eller hva som kan lage de lydene fra et ukjent hus ved myr og bekk. Der legger svaner mye egg, så leiren min er på helt tørr overflate.

 

Ellers var det gøy, men når jeg ikke hadde noe spesielt å gjøre der neste morgen og hæren hadde vekket meg, pakket jeg sammen raskt og gikk til terminalen for å ta buss hjem. I rolig tempo brukte jeg under en time på å gå, men som regel bare nedoverbakker. Du kan lese nærmere beskrivelse av hvordan jeg opplevde denne morgenen i innlegget som jeg har lenket til i første innlegget i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det å ta turen til et vann eller elv gjør den enda mer idyllisk. Lettere å finne billedmotiver også. Om du ikke er spesielt interessert i fisking, kan du jo bedrive "Donald-fiske" dvs. mark og dupp som du kan sitte å se på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teltet ved en bekk som rettere sagt var en rennende foss. Var deilig å kunne hente rent drikkevann fra bekken. I første innlegget i denne tråden har jeg lagt ved en link til blogg-innlegget med turrapporten og der ligger alle 3 bildene mine. I blogg-innlegget har jeg skrevet mer detaljert hva jeg opplevde på turen. Drikkevannet ble varmet opp av solskinnet hele dagen, så vannet var varmt, så det var godt å reise hjem og der kunne kjøle ned vann i drikkeglass i kjøleskapet. Det gjør jeg hele dagene. En telttur i friluft skal jeg anbefale alle å prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du hadde en fin fin tur! 

 

Øvelse gjør mester, neste gang får du nok opp teltet kjappere og kanskje litt bedre(greit å ha stramme vegger om det blir regn i løpet av natten, ellers regner det inn, noe jeg fant ut på min første telttur alene da jeg var 12 år).

 

Etter hvert finner du ut hva som er unødig vekt. All embalasje du ikke trenger legger du igjen hjemme. En liten gasskoketopp koster slikk og ingenting, og da kan du koke deg litt enkel middag. Pastagryte får du til 10kr posen på kiwi, potetms og selvfanget fisk el.l. er billigere enn slik spesialturmat. Du tjener fort inn den gasskoketoppen til gassboks på biltema. Flere her som er fornøyd med de( obs, velg den som er i ren metall, den aller billigste har en plastdings som kan smelte).

 

Jeg liker å ha med en god bok, sudoku, kryssord, eller en kortstokk, på lengere turer har jeg med alt sammen, men da har jeg gjerne med et par unger også, men jeg må bære det meste likevel.

 

Fortsett med turlivet, du finner ut av ting etter hvert. Øvelse gjør mester!

Mine barn på 8 og 10 år fant for eksempel ut at det var veldig tungt å plukke med seg enhver interessant stein de fant, for sekken ble tyngre og tyngre. Da kom de på hvorfor mamma nektet å bære med seg DS`er, flere mobiler, flere kameraer, spill osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSSt, en termos holder vann kaldt også, Fyll den med kaldt vann på morgenen og du har kaldt vann utover dagen;) Du kan også væte en tykk ullsokk i vann og tre den utenpå drikkeflaska. Pga vannet i sokken vil sola fordampe vannet istedenfor å varme vannet(men ikke putt den våte flaska i sekken slik at alt blir vått;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med tur ut. Selv sover jeg under åpen himmel, da slipper jeg å tenke på det teltstyret. Vekt og baluba.

 

skal du ha Turmat så er dette min favoritt som anbefales: http://www.gilde.no/poelser/kjoettpoelse-oekonomipakke-nytt-design-article31461-10187.html

 

Da er det bare å finne noe tørr kvast å tenne opp så er pølsa snart klar :)

 

Husk sennep og ketchup til pølsa, og tenn bålet ved vannet sommerstid.

 

Fiskestang er også ideel turredskap...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.