Gå til innhold
  • Bli medlem

Suunto Vector: Gadget eller nyttig?


Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med Suunto Vector eller lignende produkter?

Er dette et nyttig instrument, eller er det bare en gadget?

3210002.jpg

Klokke Suunto Vector

Et fantastisk presisjonsinstrument for deg som liker høydeforskjeller og værvarsler.

Klokken er egnet til aktiviteter som fritid med orientering, klatring, skibestigningog andre fjell- aktiviteter.

Klokka har høydemåler, barometer, elektronisk kompass, termometer og loggbok.Dessuten vanlige klokke funksjoner, alarm og tidtagning.

Den barometriske høydemåleren går til 9000m.

Klokka er vanntett til vanlig svømming, har bra belysning og batterier byttesenkelt av brukeren.

En utførlig instruksjonsbok følger naturligvis med.

Modellen er laget i lett og herdet plast. Gummiarmbånd

Vekt: 54g

Tekst hentet fra: http://www.dnt-turutstyr.no/ProductDetails.aspx?MainCategory=3&SubCategory=32&SubSubCategory=3210&productID=3210002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vector er et relativt gammelt produkt som kom i 2000.

Jeg oppgraderte til en Suunto Metron som er laget i staal og har ler rem + ripefritt glass + pulsmaaler

Jeg har vaert fornoyd baade med min Vector og 1 aar gamle Metron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Batteriforbruk er intet problem. Jeg kjoper batteri paa Clas Olson til 20kr eller noe saant, og de holder ca 1 aar. Men hvis du bruker altimeter og logg veldig hyppig, holder det ikke et helt aar altsaa.....

Hoydemaaleren er mye mer aa stole paa enn andre altimetere jeg har provd. Eneste minuset er at den kun maaler med 5m som minste intervall.

Som alle andre barometer-baserte hoydemaalere har den sine begrensninger. Den kan vise +/-100 meter feil ved store vaerforandringer i loepet av dagen. Jeg har alltid med en GPS og bruker enten denne eller kartet til aa kalibrere klokken naar jeg starter fjellturen.

Hilsen

Lyngve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har hatt Vector i 3-4 år, og har en S6 nå.

Suunto-klokkene er supre, og jeg er veldig fornøyd. Høydemåpler (med alarm for 200m :D er veldig greit, og S6 (og noen av de andre, nyere modellene) har 1m-intervaller. Det er også mulig å laste ned data til PC via USB.

Et problem med Suunto er kvaliteten. Jeg måtte sende inn Vector'en to ganger (defekt lys, defekt høydemåler), og en Suunto D3 måtte sendes inn da den sluttet å registrere dybde. Suunto svarer ikke på epost (vanlig finsk oppførsel?), men sender en splitter ny klokke med DHL/UPS etter 2-3 uker.

Jeg ville droppet Vector siden den er erstattet av nyere klokker med andre/bedre funksjoner, pluss mulighet ti nedlasting til PC.

Sjekk prisene. Før kostet Suunto-klokker latterlig mye i Norge (2800kr for Vector, hallo?), men nå er prisene mer humane.

Og altså: Jeg ville (og har) valgt S6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en X6 (nr 2, den første flatet ut etter et drøyt år, så jeg måtte reklamere, og det tok laaang tid å få ny). Fornøyd med klokken/høydemåler/loggbok/tracking, men kompasset (og klinometeret) er nærmest ubrukelig (pluss at det ikke virker lenger, men siden det ikke er til seriøst bruk har jeg ikke gjort noe med det). Morsom gimmick å kunne legge ut høydeprofil på nettet av turer.

post-794-133474397884_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.