Gå til innhold
  • Bli medlem

Grønnskolling på tur, hvor og med hva? Tips mottak med gedigen takknemlighet!


hrmf

Anbefalte innlegg

Jeg er en rimelig nyfrelst friluftentusiast, foreløpig har de fleste turene foregått i hodet mitt. Jeg har altså mange drømmer, men jeg har vært ganske usikker på hvor jeg skal begynne, og hvordan. Erfaring har jeg stort sett bare fra dagsturer i skauen, foruten en runde på Besseggen for snart 10 år siden. Jeg har lest masse her inne den siste måneden, og har vel kommet fram til at jeg utsetter fjelltur til neste vår/sommer, jeg må først bli varm i trøya når det kommer til "telt og sovepose"-liv. Jeg tenkte derfor å ta en overnatting eller to i telt ved kysten nå i sommer. Vestfold er aktuelt for øyeblikket, er det noen som har gode forslag til hvor? Jeg er ganske åpen for forslag. Selv har jeg vurdert Løvøya i Horten, men har ikke funnet ut om det er lov med telting der. Jeg veit at det er i teorien lov å telte inntil to døgn uten å spørre grunneier om lov, med unntak som naturreservater og muligens andre områder? Skulle i alle fall gjerne visst helt sikkert. Finnes det noen plass (på internett) man kan finne ut av slikt? Jeg har forsøkt å sjekke kommunens hjemmesider, men jeg ble ikke noe særlig klokere av det.

 

Jeg er også såpass grønn at jeg ikke helt veit hva jeg burde pakke med meg. Joda, det er logisk å ha med telt, sovepose, liggeunderlag, mat og drikke, kanskje ekstra klær og sko, men hva annet? Pakkelista på UT.no nevner blant annet kokesett og brennstoff, hva vil det spesifikt si? Primus? Jeg er som sagt fullstendig blank, jeg håper dere bærer over med meg. 

 

Er det eventuelle andre ting jeg burde tenke på som jeg ikke har spurt om? Har noen kanskje litteratur å anbefale meg? "Friluftsbok for nybegynneren som ikke evner å forutse hva hu kan tenke seg å måtte ha behov for i løpet av et par døgn: punkt-for-punkt oppskrift på hvordan overleve i villmarka" eller noe lignende hadde vært noe. Jeg er lite praktisk anlagt og muligens litt svevende i tankene, men det er det jeg prøver å gjøre noe med da. :)

 

(Ligger emnet mitt på feil plass får moderator bare flytte det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle har vel startet friluftslivet sitt et sted og noen starter i speideren eller tilsvarende organisasjoner, men hvis du ikke har gått denne veien så må du nok lære "the hard way".

Det er ikke vanskelig hvis du beregner et par overnattinger langs kysten sommerstid.

Ta på deg vanlige turklær. Ta et ekstra sett klær i tilfelle du skulle bli våt. Litt ekstra sokker. Det er nok med en ytterjakke / skalljakke og en lett overtrekksbukse kan erstatte ekstra bukse. Ta gjerne med en stillongs og en ulltrøye hvis det skulle bli kaldt om natten.

En varm genser er bra. Fleece eller ull. Det kan bli kaldt å sitte foran teltet om kvelden.

Mat for den tiden du skal være borte. Ikke kjøp inn mat for ekstreme ekspedisjoner. På en kort nybegynnertur tar du med noe godt som er lett å tilberede. God mat kan berge en ellers lite vellykket tur. (Hermetikk er enkelt, men veldig tungt å bære. Egg og bacon pleier alltid å være godt om morgenen.)

En gassbrenner er lett og bra om sommeren. En stekepanne og en kjele til å koke i.

Hvis du har god tid så tar du med brødmat, smør og pålegg, men hvis du beregner å tilbakelegge lange distanser med korte pauser så kan matpakker være bra.

Sovepose, liggeunderlag og et telt hvis du ikke skal sove ute. Hvis du velger å sove ute så bør du kanskje ta med en "Grevling" eller lignende. http://www.gmax.no/produkt/591106(BC_7)/ajungilak-grevling-trekk/

Vanlig nattdugg kan gjøre soveposen ganske våt. Du kan unngå dugg ved å ligge under et stort grantre, en heller eller en gapahuk.

Tenn bål om kvelden hvis dette er mulig og sitt og slapp av og titt inn i flammene når natta kommer sigende på. Dette er bedre enn valium hvis du er litt stresset.

Du har kanskje lest "Når villdyret våkner" av Jack London. Her får hunden Buck små "flash backs" fra en tid da mennesket var en kraftig håret skapning som satt foran bålet om natten, med hodet mellom knærne og hendene bak nakken for å få seg noen timers søvn mens han passet ilden, stadig på vakt overfor lyder og tegn på ting som kunne være en trussel der ute i mørket.

 

På en tur med et par overnattinger vil det vanligvis være rom for litt prøving og feiling. Det er bare å "hoppe seg i det" som han sa mannen i postens reklamefilm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertlig takk for svar, REs. Jeg forstår jeg kanskje er litt seinere ute enn vanlig med å fatte interesse for natur og friluft, men det plager meg ikke å lære "the hard way", som du kaller det. Samtidig liker jeg jo å være forberedt og kanskje slippe unna unødige nybegynnerfeller, det var derfor jeg valgte å høre her i forumet. Og du har mange gode tips, det var akkurat et sånt svar jeg håpa på. Og det jeg liker aller best ved det du skriver, er at det er rom for prøving og feiling på en kort tur som denne. Ikke at jeg så for meg noen katastrofale følger om jeg skulle pakke feil eller noe slikt, men det er greit for meg å høre at jeg kanskje må erfare meg fram. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er nok å komme seg ut og finne ut hva som passer deg best. Noen går for å slå leir og kose seg der, andre slår leir bare når de er nødt.

 

Lista på dnt.no er god, men kanskje litt diffus. Den sier lite om hvorfor, men du lider ingen nød med klesvalgene der.

 

En enkel gassbrenner som du skrur fast oppå boksen synes å være noe av det bedre du kan bruke på sommeren.

 

Ta med en notisblokk og før en løpende rapport over hvordan du og turen går. Kanskje en videologg. Dessverre har man lett for å glemme småting som gikk litt på skeive så fort du sleper deg over dørstokken hjemme.

 

Husk regntøy. Gjennomvåt sekk og vandrer er ikke koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er nok å komme seg ut og finne ut hva som passer deg best. Noen går for å slå leir og kose seg der, andre slår leir bare når de er nødt.

 

Lista på dnt.no er god, men kanskje litt diffus. Den sier lite om hvorfor, men du lider ingen nød med klesvalgene der.

 

En enkel gassbrenner som du skrur fast oppå boksen synes å være noe av det bedre du kan bruke på sommeren.

 

Ta med en notisblokk og før en løpende rapport over hvordan du og turen går. Kanskje en videologg. Dessverre har man lett for å glemme småting som gikk litt på skeive så fort du sleper deg over dørstokken hjemme.

 

Husk regntøy. Gjennomvåt sekk og vandrer er ikke koselig.

Der sa du noe jeg har følt på en eller annen måte, men ikke helt fått taket på. Pakkelister sier hva, men ikke hvorfor. Det er et veldig godt poeng. Og antagelig årsaken til at jeg følt meg ganske usikker på å skulle dra på tur. Essensen er vel uansett å dra ut og prøve, det er det som må til. Men jeg noterer meg råda dine, spesielt det med å ta notater underveis. Det er som du sier fort gjort å glemme. Mange takk i alle fall. :)

 

Jeg lærte mye om teltturer fra villmarksboka til Lars Monsen.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1338276

Har ellers vært på turer med personer/ friluftsforeninger som kan mer om friluftsliv enn meg.

Har lært mye fra disse.

Hadde jeg hatt noen som helst i omgangskretsen min som dreiv med friluft, hadde jeg hengt meg på dem for lenge siden. Jeg er dessverre ikke heldig nok å ha det, og det er derfor jeg føler meg på veldig dypt vann, alt dette er helt nytt for meg. Men boka til Lars Monsen er sikkert en flott kilde, tusen hjertlig for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Regntøy (jakke og bukse)

  • Tynn vindjakke og turbukse (med god fukttransport)

  • Undertøy i ull/ullblanding + ekstra skift

  • Sokker med mye ull og god passform + ekstra skift

  • Fleecejakke eller tynn varmejakke

  • Lue

  • Ullvotter eller andre vanter/votter som er varme selv når de er våte

  • Lette innesko/inneklær 

  • Fjellstøvler og gjerne gamasjer

  • Shorts og t-skjorte (ull/kunstfiber) hvis det er meldt varmt vær

Klærne i DNT-lista passer godt sammen.

Ull innerst, en fleece/dun/synt jakke mellom og vind,- og/eller regnjakke ytterst. Da holder du deg tørr og varm i ganske ille vær. Forutsatt at du har resten av lista og ikke legger på svøm :)

På "lue" ville jeg sagt 'en lett sak med brem' (solen skinner også til fjells) og 'en varm lue' (kulde og på natta). Fint om de to kan brukes samtidig.

Ullvotter - ja, høres mye ut, men å fryse på fingrene er ikke gøy. Selv finner jeg at tynne innerhansker i merino med noenlunde vindtette ytterhansker hjelper godt.

Ville ha lagt til et skjerf eller en buff (varming/kjøling/beskyttelse av hals og underansikt) og en tynn stilongs (litt ekstra varme for beina ved behov).

Med mindre noen kan tipse om gode sommergamasjer ville jeg latt dem være hjemme til fordel for en tynn regnbukse/chaps.

 

For min egen del (og øyensynlig også for den som har laget lista), så er spesialiserte plagg som greier en eller kanskje to oppgaver godt i lag med andre plagg som gjør andre oppgaver det som virker best, med minst vekt og med minst kostnad.

Tøy som lover tre ting samtidig (f.eks vindtett, vanntett og 'pustende'), er fantastiske når de er nye, men er antagelig avhengig av et omfattende støtteapparat.

 

Av kilder kan det være greit å lese litt rundt på nettet, fjellforum.no medregnet. Litt mange "utrolig, fantastiske naturopplevelser", men det finnes gullkorn, gjerne fra turene som ikke var så fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er også forholdsvis grønn, men fikk plutselig voldsom trang til å gå langt - om enn ikke så fort. I fjor gikk jeg Camino de Santiago, fra franskegrensa og tvers over Spania, med bare 6 kg på ryggen. Jeg skal love deg at utstyrslista forandret seg ganske kraftig fra første utkast til siste, og selv i løpet av turen kvittet jeg meg med ting og plukket opp annet. For en måneds tid siden prøvde vi å gå den norske pilegrimsleden fra Tønsberg til Oslo, men guideboka var så diffus og merkinga så tilfeldig at jeg dessverre ikke helhjertet kan anbefale det. Men vi fikk da prøvd ut utstyret i norske forhold. Noen ting jeg lærte av det:

 

- Ull er gull. Det blir ganske kaldt om natten, men med ull øverst og ullsokker i posen sover man bedre. Jeg kjøpte meg til og med en buff/hals i merino, og det hjalp på varmen. Dessuten er ull varmt selv når det er fuktig, og det er behagelig å skifte fra gåbukse til ullstilongs når man har kommet fram eller slått leir for kvelden.

- Jeg brukte camino-trikset for å unngå blemmer og såre føtter: smør vaselin på foten, ta på en tynn ankelhøy strømpebuksesokk (jepp, sånne som bestemødrene våre gikk med), og så en middels tykk ullsokk. Ingen blemmer, ingen problemer, myke og fine føtter, Og det er halve seieren. 

- Hvis du vil spise godt uten å bære på for mye, sett deg utenfor butikken og spis. Da trenger du bare en liten primus til å koke vann i, og kan spise tørrvarer, supper osv og drikke kaffe i leiren når du stopper for kvelden. 

- Ta bilder av kart du kommer over! Vi gikk i Vestfold, og det er mange fine turstier der - de fleste har store oversiktskart på parkeringsplasser o.l. Ta bilde av dem på mobilen, så har du alltid et lokalkart til hende hvis du begynner å lure på om du har gått feil. Og det er mindre å bære på. 

- Ta med deg en poncho, feks Helsports grønne, hvis sekken din ikke er altfor stor, for da får du ponchoen over sekken også. En poncho kan fungere som sekketrekk, regnjakke, sitteunderlag, ekstra varmepose - et av de mest anvendelige plaggene vi hadde med. Og hvis den er regnjakke, trenger du bare en lett skalljakke eller vindtett Pertex-jakke el. lign. mot vind og mygg. 

- Noen småting som er kjempelure å ha med: neglesaks i stedet for negleklipper - saks kan brukes til mange flere ting. Et plastlokk til skjærefjøl/tallerken/flatt og stødig underlag til primusen. To kopper, en til kaffe osv og en annen til å lage supper og annen mat i. Så kan du gjøre begge deler samtidig, uten kaffesmak på suppa og omvendt. Et bomullsskjerf som kan brukes som skjerf, fatle, håndduk, duk, sitteunderlag, laken, putetrekk, eller sprayes med myggmiddel og vikles rundt hodet i myggfulle skoger (stort problem da vi gikk i sommer). 

- Vi lo rått av tullinger som gikk med staver. Så teit når du ikke går på ski, liksom! Men vi kjøpte et par og delte på, og jeg ville ikke vært staven min foruten, du kan bl.a. måle dybden på gjørmehullene med den før du plumper uti. Kjempesmart, og liksom avslappende å gå med. 

- Sørg for å ha en god puteordning! Jeg hadde kjempevondt i nakken fordi jeg hadde planlagt å bruke posen med ekstra skift som pute, men det endte med at jeg måtte sove i nesten alt som ikke hang til tørk, ergo null pute. Nå har jeg bedre sovepose og desto mer putemateriale. Jeg kjøpte meg Exped drybag for å holde det ekstra skiftet tørt uansett vær, og den blir en grei pute enten den har tørre eller fuktige klær i seg, spesielt hvis du trer en buff utenpå som putetrekk :D

 

Håper det kan være til hjelp, god tur!

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

  • Regntøy (jakke og bukse)

  • Tynn vindjakke og turbukse (med god fukttransport)

  • Undertøy i ull/ullblanding + ekstra skift

  • Sokker med mye ull og god passform + ekstra skift

  • Fleecejakke eller tynn varmejakke

  • Lue

  • Ullvotter eller andre vanter/votter som er varme selv når de er våte

  • Lette innesko/inneklær 

  • Fjellstøvler og gjerne gamasjer

  • Shorts og t-skjorte (ull/kunstfiber) hvis det er meldt varmt vær

Klærne i DNT-lista passer godt sammen.

Ull innerst, en fleece/dun/synt jakke mellom og vind,- og/eller regnjakke ytterst. Da holder du deg tørr og varm i ganske ille vær. Forutsatt at du har resten av lista og ikke legger på svøm :)

På "lue" ville jeg sagt 'en lett sak med brem' (solen skinner også til fjells) og 'en varm lue' (kulde og på natta). Fint om de to kan brukes samtidig.

Ullvotter - ja, høres mye ut, men å fryse på fingrene er ikke gøy. Selv finner jeg at tynne innerhansker i merino med noenlunde vindtette ytterhansker hjelper godt.

Ville ha lagt til et skjerf eller en buff (varming/kjøling/beskyttelse av hals og underansikt) og en tynn stilongs (litt ekstra varme for beina ved behov).

Med mindre noen kan tipse om gode sommergamasjer ville jeg latt dem være hjemme til fordel for en tynn regnbukse/chaps.

 

For min egen del (og øyensynlig også for den som har laget lista), så er spesialiserte plagg som greier en eller kanskje to oppgaver godt i lag med andre plagg som gjør andre oppgaver det som virker best, med minst vekt og med minst kostnad.

Tøy som lover tre ting samtidig (f.eks vindtett, vanntett og 'pustende'), er fantastiske når de er nye, men er antagelig avhengig av et omfattende støtteapparat.

 

Av kilder kan det være greit å lese litt rundt på nettet, fjellforum.no medregnet. Litt mange "utrolig, fantastiske naturopplevelser", men det finnes gullkorn, gjerne fra turene som ikke var så fine.

 

Takk for forklaring/oversetting. :) Dette blir nyttig når jeg skal ramle meg opp i fjellene, det blir vel litt i overkant ved overnatting langs kysten antar jeg? Jeg ser i alle fall ikke for meg at jeg trenger ullklær eller lue. Mulig jeg undervurderer den norske sommeren, men jeg tror ikke det?

 

Jeg leser flitting på dette forumet, og det er masse ålreit lesing her. Men foreløpig skriver de fleste om en litt annen verden enn den jeg har tenkt meg ut i, jeg skal jo ikke på fjellet i aller første omgang. Ikke har jeg masse teknisk utstyr eller masse penger å bruke på det (jeg er student). Men så klart, jeg plukker opp noe her og der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er også forholdsvis grønn, men fikk plutselig voldsom trang til å gå langt - om enn ikke så fort. I fjor gikk jeg Camino de Santiago, fra franskegrensa og tvers over Spania, med bare 6 kg på ryggen. Jeg skal love deg at utstyrslista forandret seg ganske kraftig fra første utkast til siste, og selv i løpet av turen kvittet jeg meg med ting og plukket opp annet. For en måneds tid siden prøvde vi å gå den norske pilegrimsleden fra Tønsberg til Oslo, men guideboka var så diffus og merkinga så tilfeldig at jeg dessverre ikke helhjertet kan anbefale det. Men vi fikk da prøvd ut utstyret i norske forhold. Noen ting jeg lærte av det:

 

- Ull er gull. Det blir ganske kaldt om natten, men med ull øverst og ullsokker i posen sover man bedre. Jeg kjøpte meg til og med en buff/hals i merino, og det hjalp på varmen. Dessuten er ull varmt selv når det er fuktig, og det er behagelig å skifte fra gåbukse til ullstilongs når man har kommet fram eller slått leir for kvelden.

- Jeg brukte camino-trikset for å unngå blemmer og såre føtter: smør vaselin på foten, ta på en tynn ankelhøy strømpebuksesokk (jepp, sånne som bestemødrene våre gikk med), og så en middels tykk ullsokk. Ingen blemmer, ingen problemer, myke og fine føtter, Og det er halve seieren. 

- Hvis du vil spise godt uten å bære på for mye, sett deg utenfor butikken og spis. Da trenger du bare en liten primus til å koke vann i, og kan spise tørrvarer, supper osv og drikke kaffe i leiren når du stopper for kvelden. 

- Ta bilder av kart du kommer over! Vi gikk i Vestfold, og det er mange fine turstier der - de fleste har store oversiktskart på parkeringsplasser o.l. Ta bilde av dem på mobilen, så har du alltid et lokalkart til hende hvis du begynner å lure på om du har gått feil. Og det er mindre å bære på. 

- Ta med deg en poncho, feks Helsports grønne, hvis sekken din ikke er altfor stor, for da får du ponchoen over sekken også. En poncho kan fungere som sekketrekk, regnjakke, sitteunderlag, ekstra varmepose - et av de mest anvendelige plaggene vi hadde med. Og hvis den er regnjakke, trenger du bare en lett skalljakke eller vindtett Pertex-jakke el. lign. mot vind og mygg. 

- Noen småting som er kjempelure å ha med: neglesaks i stedet for negleklipper - saks kan brukes til mange flere ting. Et plastlokk til skjærefjøl/tallerken/flatt og stødig underlag til primusen. To kopper, en til kaffe osv og en annen til å lage supper og annen mat i. Så kan du gjøre begge deler samtidig, uten kaffesmak på suppa og omvendt. Et bomullsskjerf som kan brukes som skjerf, fatle, håndduk, duk, sitteunderlag, laken, putetrekk, eller sprayes med myggmiddel og vikles rundt hodet i myggfulle skoger (stort problem da vi gikk i sommer). 

- Vi lo rått av tullinger som gikk med staver. Så teit når du ikke går på ski, liksom! Men vi kjøpte et par og delte på, og jeg ville ikke vært staven min foruten, du kan bl.a. måle dybden på gjørmehullene med den før du plumper uti. Kjempesmart, og liksom avslappende å gå med. 

- Sørg for å ha en god puteordning! Jeg hadde kjempevondt i nakken fordi jeg hadde planlagt å bruke posen med ekstra skift som pute, men det endte med at jeg måtte sove i nesten alt som ikke hang til tørk, ergo null pute. Nå har jeg bedre sovepose og desto mer putemateriale. Jeg kjøpte meg Exped drybag for å holde det ekstra skiftet tørt uansett vær, og den blir en grei pute enten den har tørre eller fuktige klær i seg, spesielt hvis du trer en buff utenpå som putetrekk :D

 

Håper det kan være til hjelp, god tur!

Linda

Her var det mange praktiske tips, tusen hjertlig takk! Veldig gøy å høre fra en annen nybegynner (vel, alt er relativt, du virker å kunne mye, hehe). Jeg lurer spesielt på det du skriver om ull, stemmer det for turen deres fra Tønsberg til Oslo? For i Tønsberg har det jo vært mye fint vær, jeg kan ikke se for meg at det hadde vært noe særlig å gå med ull der i sommervær? Eller undervurderer jeg svette/kulde-aspektet eller noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert ikke sies for ofte.

Pass på at du ikke får for stor og tung sekk. Det kan gjøre en fin tur til et rent hel. . . . ..

Haha. Jeg er redd jeg fort kunne endt opp med diger sekk, ja. Men det begrenser seg heldigvis selv med en mindre sekkestørrelse. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange praktiske tips, tusen hjertlig takk! Veldig gøy å høre fra en annen nybegynner (vel, alt er relativt, du virker å kunne mye, hehe). Jeg lurer spesielt på det du skriver om ull, stemmer det for turen deres fra Tønsberg til Oslo? For i Tønsberg har det jo vært mye fint vær, jeg kan ikke se for meg at det hadde vært noe særlig å gå med ull der i sommervær? Eller undervurderer jeg svette/kulde-aspektet eller noe lignende?

 

Hei! Vi gikk fra Tønsberg til Skoger (tror jeg) og hadde utmerket vær hele tiden, bortsett fra en times styrtskur så vi fikk testet regntøy. Og det ble veldig kaldt på nettene! Jeg hadde et telt med myggnetting på innsiden og en vanntett ytterduk, og reisefølget mitt hadde et Helsport Ringstind ultralight med to lag duk - og begge våknet på natta av at vi var kalde. Da lå vi i soveposer, riktignok bare tynne sommerposer på ca 700 g hver, reisefølget hadde i tillegg silkepose inni soveposen, og begge måtte på med ullongs, ullsokker, ull-T-skjorte og fleece eller langermet ull for å få sove, men vi var kalde på ryggen (det er visst en kvinneting å fryse på ryggen?). Så ved første og beste butikk kjøpte vi slike ullvester i ull og silke i tillegg, og jeg kjøpte meg en merino-buff på en sportsbutikk. Jeg tror ikke det var fukt som gjorde det, for jeg hadde funnet ut hvordan jeg skulle spenne opp/ut teltduken på det tidspunktet. Men som sagt: Ull er gull! Jeg ville ikke ha lagt ut på telttur uten! Jeg bruker til og med to merino-T-skjorter til å gå i, fordi de ikke stinker selv etter to-tre dager uten vask, hvis det feks regner sånn at du ikke får tørket klær, og de varmer selv når de er fuktige, uten å bli for varme når du går. Så selv om vi hadde strålende solskinn på dagen - husk solkrem, forresten - ble det ordentlig kaldt på natta, både i innlandet og på kysten. Et annet tips i den anledning: Det er vanskelig å finne egnet sted å slå opp telt inne i skogen, fordi den er for tett, og også på flatlandet, fordi nesten alt er åkre eller hager.Det er et stykke mellom campingplassene, og de er ofte fulle av campingvogner som har stått der i årevis, så prøv å finne en (offentlig eid, helst) hytte, der er det vanligvis flatt og fint utenfor, og er du heldig, er det utedo også! Jeg tror det er lovlig så lenge det ikke er mer enn en natt eller to. 

 

Og selv om jeg ikke kan anbefale den pilegrimsleden som for øyeblikket er i utvikling, kan jeg helhjertet anbefale Camino de Santiago, mye friluft og lett sekk, pluss hyggelige medvandrere og mat og forfriskninger med bare noen få kilometers mellomrom. Men ikke bare for et par dager, naturligvis ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk i tafjordfjella denne uka. Gikk stort sett i shorts og en t-skjorte i ull fra Devold. Lette t-skjorter i merinoull blir ikke varme, tørker ganske fort og lukter ikke særlig selv etter flere dager på tur. Kan anbefales!

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vi gikk fra Tønsberg til Skoger (tror jeg) og hadde utmerket vær hele tiden, bortsett fra en times styrtskur så vi fikk testet regntøy. Og det ble veldig kaldt på nettene! Jeg hadde et telt med myggnetting på innsiden og en vanntett ytterduk, og reisefølget mitt hadde et Helsport Ringstind ultralight med to lag duk - og begge våknet på natta av at vi var kalde. Da lå vi i soveposer, riktignok bare tynne sommerposer på ca 700 g hver, reisefølget hadde i tillegg silkepose inni soveposen, og begge måtte på med ullongs, ullsokker, ull-T-skjorte og fleece eller langermet ull for å få sove, men vi var kalde på ryggen (det er visst en kvinneting å fryse på ryggen?). Så ved første og beste butikk kjøpte vi slike ullvester i ull og silke i tillegg, og jeg kjøpte meg en merino-buff på en sportsbutikk. Jeg tror ikke det var fukt som gjorde det, for jeg hadde funnet ut hvordan jeg skulle spenne opp/ut teltduken på det tidspunktet. Men som sagt: Ull er gull!

 

Kvinner sover gjerne "kaldere" enn menn - årsaken kjenner jeg ikke - men det er variasjoner på hva folk tåler av kulde på natta. Dere fikset det jo, men lurer på om det kan ha vært underlagenes feil?

 

Hvis ull er gull, hva skal vi si om merinoull? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene hadde et typisk norsk, svart sammenrullbart underlag, som er varmt, men ikke behagelig, og den andre hadde et ME Helium 3.8 oppblåsbart, som var varmt OG behagelig. Vi oppfattet det som en ren lufttemperatur-greie, siden det ble verre utover natten og så bedre igjen - hadde det vært fuktighet, ville det jo ha blitt verre jo lenger vi var i teltet.

Og hvis ull er gull, må merino være platina!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vi gikk fra Tønsberg til Skoger (tror jeg) og hadde utmerket vær hele tiden, bortsett fra en times styrtskur så vi fikk testet regntøy. Og det ble veldig kaldt på nettene! Jeg hadde et telt med myggnetting på innsiden og en vanntett ytterduk, og reisefølget mitt hadde et Helsport Ringstind ultralight med to lag duk - og begge våknet på natta av at vi var kalde. Da lå vi i soveposer, riktignok bare tynne sommerposer på ca 700 g hver, reisefølget hadde i tillegg silkepose inni soveposen, og begge måtte på med ullongs, ullsokker, ull-T-skjorte og fleece eller langermet ull for å få sove, men vi var kalde på ryggen (det er visst en kvinneting å fryse på ryggen?). Så ved første og beste butikk kjøpte vi slike ullvester i ull og silke i tillegg, og jeg kjøpte meg en merino-buff på en sportsbutikk. Jeg tror ikke det var fukt som gjorde det, for jeg hadde funnet ut hvordan jeg skulle spenne opp/ut teltduken på det tidspunktet. Men som sagt: Ull er gull! Jeg ville ikke ha lagt ut på telttur uten! Jeg bruker til og med to merino-T-skjorter til å gå i, fordi de ikke stinker selv etter to-tre dager uten vask, hvis det feks regner sånn at du ikke får tørket klær, og de varmer selv når de er fuktige, uten å bli for varme når du går. Så selv om vi hadde strålende solskinn på dagen - husk solkrem, forresten - ble det ordentlig kaldt på natta, både i innlandet og på kysten. Et annet tips i den anledning: Det er vanskelig å finne egnet sted å slå opp telt inne i skogen, fordi den er for tett, og også på flatlandet, fordi nesten alt er åkre eller hager.Det er et stykke mellom campingplassene, og de er ofte fulle av campingvogner som har stått der i årevis, så prøv å finne en (offentlig eid, helst) hytte, der er det vanligvis flatt og fint utenfor, og er du heldig, er det utedo også! Jeg tror det er lovlig så lenge det ikke er mer enn en natt eller to. 

 

Og selv om jeg ikke kan anbefale den pilegrimsleden som for øyeblikket er i utvikling, kan jeg helhjertet anbefale Camino de Santiago, mye friluft og lett sekk, pluss hyggelige medvandrere og mat og forfriskninger med bare noen få kilometers mellomrom. Men ikke bare for et par dager, naturligvis ...

 

 

Gikk i tafjordfjella denne uka. Gikk stort sett i shorts og en t-skjorte i ull fra Devold. Lette t-skjorter i merinoull blir ikke varme, tørker ganske fort og lukter ikke særlig selv etter flere dager på tur. Kan anbefales!

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Jeg skjønner greia, ull er gull. ;) Takk for input begge to. Jeg får titte meg rundt etter ei t-skjorte av merinoull i neste uke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.