Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags kano anbefales?


Kim

Anbefalte innlegg

Til de som vet litt om kanoer: hva anbefales av kano?

Sammenleggbar, er det en fordel?

Det spørs helt klart hva formålet skal være, men jeg skal ha en kano til rolige padleturer, den må være lett og stabil. Sannsynligvis blir den båret en del. Tips til hva jeg skal kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekket en del om hva som finnes, da jeg vurderte å kjøpe kano i fjor en gang. Har testet et par typer, og hørt på andres generelle erfaringer og meninger.

Kanoer finnes i mange utførelser og materialer; fra Ally med alu-skjelett og duk til håndlagede trekanoer. Jeg har prøvd kanoer i aluminium og glassfiber.

Ally'en er grei å ta med seg, siden den kan pakkes sammen. Grei hvis du bor i blokkleilighet også; da det kan være vanskelig å få lagret en "stiv" kano forsvarlig. Men vekt og volum tilsier at du ikke får med deg så mye annet hvis du går alene. Dessuten må du alltid ha med deg lappesaker, og du må behandle den forsiktig.

Kanoer i glassfiber, mykplast eller aluminium er noe tyngre enn Ally'en, men tåler adskillig mer. Aluminium "støyer" litt når bølgene slår mot skroget. Du får kjekke traller til å transportere dem på; bare å feste på et hjulsett under og et håndtak i enden. Da får du ei fin vogn som du kan lempe bagasjen oppi og rusle avgårde (eller koble den til sykkelen). Greit så lenge du har en vei å kjøre på :)

Ifølge ekspertene er trekano det ultimate (og dyreste). Disse går fint i vannet og støyer lite.

Selv ville jeg ha valgt aluminium (sjekk http://www.inkas.se) eller mykplast, mest fordi slike kanoer tåler mye og er bortimot vedlikeholdsfrie. Men nå har jeg mest lyst på havkajakk, for de går mye fortere :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal også kjøpe kano etterhvert. Har lest mye bra om Ally-kano, og når den holdt på turen til Lars M., så tror jeg den holder for "normal" bruk også. Jeg kommer til å satse på en Ally-kano når kontoen har fyllt seg opp litt!! :)

Her har du en link til en side der det står litt om kanoer og Ally-kano:

Mvh

Fjellfant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kano ja, det er moro..!

Når jeg var liten kar tok jeg en tur alene.. Endte med jeg måtte padle baklengs for å komme meg tilbake :D

Men cafe er jo koslig det! Mye bra mat som blir servert på de også for tiden også, verdt et forsøk. Kan prate om litt turer! :cry:

Men har en plast kano, fin den.. Sikkert 15 år gammel nå. Med tralle er den lett å dra med. Legger sekken oppi også, og låsern fast om jeg settern fra meg. Gått bra og vært urørt i 10 år! :) Om du legger bagasje i kanoen på tralla, anbefaler jeg å legge et beskyttende lag mellom kano og tralle. Sparer litt på kanoen i humper og ujevnt terreng. Med en som drar og en som dytter, kommer man seg gjennom utrolige steder :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Kim!

Har akkurat vert inne på hjemmesiden din og tittet litt rundt. Utrolig mye informasjon og flotte bilder! :wink:

Ser at du har fått kanoen din og testet den litt. Virker som du er godt fornøyd med valget av Ally kano. Kommer til å satse på en slik en jeg også etterhvert. Har du prøvd å padle den alene? (Ikke hver gang man vil på tur at en får med seg noen.)

Slenger på noen kjappe spørsmål om lavvoen som jeg så på noen av bildene på siden din også. Er det en Helsport 4-6 pers.? God plass til 6 personer? Fornøyd med den? Går det greit å fyre bål i den?

Det ble noen spørsmål dette! Håper du har tid til å skrive litt om dine erfaringer med kanoen og lavvoen.

Mvh

Fjellfant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanoen kan godt padles alene. Plasser bare en tung sekk eller stein foran så slipper du at kanoen får feil tyngdepunkt. Jeg er veldig fornøyd med den. Jeg har kjøpt årer som kan gjøres om til dobbelåre eller hva det heter, så da padler jeg fint alene.

I forhold til aluminiumskano eller glassfiber er nok vekt den aller størst fordelen. Kanoen veier 20 kg med alt og kan ta 380 kg nyttelast. Dvs 2-3 personer med full oppakning. Kanoen flyter fint i vannet og sklir greit over steinene, iallfall de vi har sklidd over...

Kano er virkelig et artig alternativ til tradisjonelle fjellturer. Med kanoen kan du komme til andre plasser som ellers er ganske utilgjengelige og i tillegg få oppleve naturen fra en litt annen side. Du beveger deg såpass stille frem at mye av det dyrelivet som du ellers ville ha skremt bort får du øye på nå.

Lavvuen er 4-6 personer. Jeg har valgt denne pga vekt og at jeg sjelden har behov for større. 4 personer har god plass i lavvuen, 6 går nok også, men da begynner det å bli litt trangere.

Bålfyring har jeg testet et par ganger og har funnet ut følgende. Det er viktig å stenge for all trekken nederst på duken. Vindretningen kan gjerne komme delvis inn gjennom døra hvor du også har all trekken. Åpningen trenger ikke være på mer enn 20-30 cm fra bakken. Viktig med tørr og kløvet ved. Mest mulig flate på veden. Flammene bør nok ikke over mer enn 30-40 cm, selv om jeg har hatt de høyere uten at noe skjedde :wink:

Kano og lavvu hører sammen. På kanotur slipper du å bære og lavvuen veier litt mer enn et vanlig telt. Helsport lavvu 4-6 pers veier om jeg ikke husker feil: 5 kg + stang. Det er utrolig trivelig å ligge i lavvuen med bålet som midtpunktet. Anbefales på det varmeste!

Håper du fikk noe ut av dette da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Ally i over 20 år. Jeg kjøpte den første modellen som kom på markedet, den er 4.90 m lang og veier 12.5 kg uten årer. Med 240 kg last har den et fribord på 15 cm. Vi var hele familien (4 stk) med oppakning for overnatting på padletur i marka. Hele kanoen (uten årer) gikk i en vanlig striesekk som jeg la på tvers på bagasjebæreren på sykkelen. På turer fra Mylla til byen tok vi tog til Grua og drosje til Myllsdammen hvor kanoen gikk i bagasjerommet på drosjen. Jeg har hele tiden syntes det var en fantastisk farkost med den fleksibiliteten den ga med hensyn til hvordan komme seg på tur. Den glassfiberarmerte duken er utrolig sterk. Vi har padlet i elver og støtt på steiner uten at det har satt merker. Da den er så lett er det nødvendig med noe tyngde foran (som det har vært påpekt tidligere i dette forum) når en padler alene. Ally er en kano som absolutt er å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Takker for kjapt og informerende svar! :wink:

Kan jeg spørre hvor mye du måtte ut med for komplett kano-utrustning? Handlet du på nettet? Har sett at de selger Ally`n på "Sport-It.no", der kan en velge mellom "standard" og "trap". Har med setene og gjøre tror jeg, men hva er forskjellen? Hva har du på din kano? De så gode ut de setene som du har.

Mvh

Fjellfant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Takker for kjapt og informerende svar! :D

Kan jeg spørre hvor mye du måtte ut med for komplett kano-utrustning? Handlet du på nettet? Har sett at de selger Ally`n på "Sport-It.no", der kan en velge mellom "standard" og "trap". Har med setene og gjøre tror jeg, men hva er forskjellen? Hva har du på din kano? De så gode ut de setene som du har.

Mvh

Fjellfant

Prisen på min 16,5' kano er veiledende ca 12.000 kr. Det er den mellomste av de tre. Jeg har sannsynligvis trap-seter, de kan justeres opp og ned i forkant. Jeg har i tillegg bestilt meg ryggstø til setene, kjekt å ha på fisketur :)

Jeg bestilte kanoen min på en lokal sportsforretning hvor jeg er skikkelig stamkunde :wink: Kjekt med tanke på rabatter... Utover det vet jeg ikke hvor du får den særlig billig.

Årene bestilte jeg fra Bull Ski og Kajakk (het det vel...). De er lette og robuste og kan som sagt omgjøres til en dobbelåre. De kostet veiledende 1250 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim,

Jeg er enig at lavvo er tingen, men hvordan holder du unna de rundt 3 milliarder mygg som etterhvert prøver å stifte nærmere bekjentskap med dere. Jeg har erfart at de ikke er så frempå mens det er liv i bålet, men natten er laaaang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det var dem da... for å ta det seriøse først så er det viktig å få tettet best mulig rundt kantene. Greiner gjør ofte en god innsats der. Myggnetting er jo både i døra, i lufteluker og i toppen. I tillegg finnes det mygglys og andre anti-myggsaker. Men helt kvitt myggen blir man nok aldri når den er hissig.

Det useriøse er å f.eks. henge opp et skilt på utsiden med Mygg forbudt. Myggen går også mest til angrep på de som er mest sexy, så la de gjerne ligge utenfor lavvuen som mygg-mat :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Skulle jeg kjøpt kano i dag, ville nok Ally vært øverst på ønskelista - pga vekt og det praktiske ved at den er sammenleggbar.

Da vi kjøpte vår kano i 1983 fantes ikke Ally, og da ble det en Grumman 17' Super, vekt ca. 28 kg. Kjøpt ny av gamle Bull himself. Man kan mene mye om aluminium, men duverden for en suveren kano dette har vært! Den har vært med oss på ekspedisjoner i hele Skandinavia gjennom 22 år: Før vi fikk unger, med unger, og nå som de er blitt "voksne" (hah!) drar de ut aleine med den. Vi har trillet på skogsveier med tralle, og bært gjennom ulendt terreng med bæreåk. Opplevd rundvelt i Målselva og blikkstille solnedganger i Dalsland. Og storm som sluppet ut av en sekk mens vi satt midt ute på Rogen! Venner har lånt den og blitt inspirert til egne kjøp. Med unntak av noen riper i bunnen ser den etter alle disse årene forstsatt ut som den var ny. Kanoen er rett og slett i ferd med å bli et arvestykke!

Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous
Jeg har hatt Ally i over 20 år. Jeg kjøpte den første modellen som kom på markedet, den er 4.90 m lang og veier 12.5 kg uten årer. Med 240 kg last har den et fribord på 15 cm. Vi var hele familien (4 stk) med oppakning for overnatting på padletur i marka. Hele kanoen (uten årer) gikk i en vanlig striesekk som jeg la på tvers på bagasjebæreren på sykkelen. På turer fra Mylla til byen tok vi tog til Grua og drosje til Myllsdammen hvor kanoen gikk i bagasjerommet på drosjen. Jeg har hele tiden syntes det var en fantastisk farkost med den fleksibiliteten den ga med hensyn til hvordan komme seg på tur. Den glassfiberarmerte duken er utrolig sterk. Vi har padlet i elver og støtt på steiner uten at det har satt merker. Da den er så lett er det nødvendig med noe tyngde foran (som det har vært påpekt tidligere i dette forum) når en padler alene. Ally er en kano som absolutt er å anbefale.
Monsen liker allyen er så lett å reparere hvis den blir skadet. En alu-kano er ikke like lett å reparere hvis ting går galt. Tenker på å kjøpe en ally selv. Hvis man drar alene virker det som det eneste fornuftige alternativet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Monsen liker allyen er så lett å reparere hvis den blir skadet. En alu-kano er ikke like lett å reparere hvis ting går galt. Tenker på å kjøpe en ally selv. Hvis man drar alene virker det som det eneste fornuftige alternativet.
PS! Kan ikke skrive enda.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er i den heldige situasjon at jeg har tilgang til flere ulike kanoer. Hva som foretrekkes er avhengig av hva slags tur det er snakk om. Til lengre turer med en del eller mye bæring helt klart ally. Det samme alene på elv. Alene på stille vann f.eks. dorging velger jeg en 14 fot mad river explorer. Denne bruker jeg også på aleneturer med mulighet til å bruke tralle. Når jeg padler sammen med noen velger jeg en 16 fots nordlys adventure som er rask og lettmanøvrert (ville ha foretrukket en 16 fots MR explorer). Favoritten til padling på elv når vi er to er en mad river freedom. (Mye mad river her, mest tilfeldig, andre produsenter har nok like bra kanoer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner godt til Haslekano. Ville ikke kjøpt en slik sjøl. Dette pga at den er tung og dessuten vanskelig å svinge. Vil du ha en kano som du kan løfte opp på biltaket alene er det et dårlig valg. Skal du ha den liggende et sted og ta noen småturer på stille vann fungerer den greit. Stødig, solid og lett å få til å gå rett fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan anbefale en type kano til bruk for maks 3 stykker? Vi vil nok kun bruke denne på forskjellige vann rundt forbi til fisking, og turer gjerne med oppakning. Er jo uerfarne med kano, så har kikket en del men blir nesten bare mer i tvil synes jeg. Bør vel ikke være for tung, trenger heller ikke være veldig dyr. Å ikke minst så må den være stabil. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både lett og billig er ikke det letteste å finne! Må nok fort regne med rundt 15000 for en noenlunde lett kano i god kvalitet. Til 3 personer med oppakning bør du helst ha en som er litt større enn normalen på rundt 16 fot. Men 16 fot går vel om du ikke skal ha alt for mye bagasje. Av 16 fots all round kanoer kan jeg virkelig anbefale mad river explorer. Over 16 fot er utvalget mye mindre. mad river revelation ser ok ut. We no nah har også noen på rundt 17 fot som ser bra ut. sjekk f.eks aktivfritid.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var å så på en Mad River Explorer 14 tt igår, så fin ut den men litt liten synes jeg. Ser vel at den på 16 fot er sikkert bedre egnet. Noen som kjenner til disse? 16 foteren er jo forholdsvis tung, 35 kilo men er kanskje ikke så ille vekt det. Noen synspunkter på dette?? ;) Noen som vet om dette er stødige kanoer? Va ikke noe kjøl å snakke om så vi kommer vel bare til å padle i ring med en sånn kano. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.