Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaffe på tur


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Hvordan går det med det plasthåndtaket over et bål?

 

Ellers er en ekstra kjele greit på tur. Tar ikke så mye plass i sekken hvis man passer på å fylle noe oppi den (kaffeposen f.eks).

 

Jeg bruker en versjon uten håndtak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått over til å bruke Growers Cup. Det er en pose med filter. Fyll på med vann og vent 5 min mens kaffen traktes. God kaffe, lav vekt og enkelt :-P 

 

http://www.gmax.no/produkt/728144(BC_7)/growers-cup-eske-m-5-kaffe/

 

Jeg hadde med meg en sånn jeg hadde fått som gave, mest som en arti gimmik, sist tur, og må si jeg ble positivt overraska. Den gav faktisk skikkelig god kaffe! Men syns det blir litt mye søppel og tar litt mye plass til å ha med mange sånne til lengre turer.

 

Kokekaffe slik jeg gjør det: Koker opp vann, tar kjelen bort fra varmen og tømmer i kaffen. Etter at kaffen har godgjort noen minutter løfter jeg kjelen litt og setter den ned igjen (dunker den litt) ett par ganger. Gruten synker til bunns, og kaffen blir perfekt. :)

 

Sånn gjør jeg det også :)

 

Må innrømme at det ofte blir pulverkaffe på turer det er mye å bære på. Men det smaker jo ikke spesielt godt, så skal følge med på tipsene her i tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som oftest med meg pulverkaffe i porsjonspakker. Det er godt nok for min smak. Pleier kjøpe med meg fra Starbucks og noen ganger tar jeg med fra hotelrommet på jobbtur :-)

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arvet en holder for kaffefilter som kan settes på toppen av en termos eller en kopp, foreldrene mine brukte denne på hytta på 70 og 80-tallet. De foretrakk filterkaffe over kokekaffe, så denne passet utmerket på en hytte uten strøm.

Jeg har brukt den på noen overnattingsturer for å lage frokostkaffe og dagens termos :-)

post-9060-1374699536,5137_thumb.jpg

post-9060-1374699549,266_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arvet en holder for kaffefilter som kan settes på toppen av en termos eller en kopp, foreldrene mine brukte denne på hytta på 70 og 80-tallet. De foretrakk filterkaffe over kokekaffe, så denne passet utmerket på en hytte uten strøm.

 

Den var genial @Holm :) Finnes vel sikkert noe slikt på markedet enda. Heller traktekaffe enn pulverkaffe i hvert fall. Kunne vel laget seg noe slikt av en utbrettkopp kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Prøvde tre forskjellige "Growers Cup" poser, og fytti fy for noe fjaseri, passet ihvertfall ikke min gane, og heller ikke den mere ømfintelige ganen til turkompisen. Smakte jo som kaffegrut brukt 4 gangen... Dvs Ingenting....

Trodde ved første posen at vi hadde gjort noe feil, for det var lite og ingen smak. 10 min fikk den trekke. ( husker ikke hvilken smak )

Andre posen fikk litt mindre vann og litt lengre trekktid, ikke bedre. ( Kenya )

Tredje posen fikk 3,5 dl vann og 15 min trekktid... ( Brasil )

Kommer heller til å stappe ett strømaggregat og Nespresso maskin i sekken før jeg drar med en pose "Growers Cup" igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffekjele "altfor tung" ? Høres jo helt vilt ut. Hva slags kjeler drasser folket her egentlig med seg? Jeg har en 1,4 liters standard alukjele. Den veier faen ikke mange grammene! Og de grammene er det jaggu verdt for å få laga seg skikkelig kaffe. Pulverkaffe er fullstendig no-go! Smaker våt bikkje. Kaffekjelen er noe av det absolutt viktigste jeg har med meg på tur!

 

Jeg mikser 50/50 med kokekaffe og filtermalt kaffe. Kjører standard kokekaffe (primært Friele eller Evergood), og mikser den med filtermalte kaffetyper av ymse slag for å variere litt på smaken. Da kan jeg også gå litt ned på kaffemengden jeg heller oppi når jeg koker.

 

For øvrig bruker jeg metoden "Jegerjente" bruker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellsport.no har tilbud på  "Primus Litech kaffepresse Kit 1liter". Hadde ikke tenkt å kjøpe meg kaffepresse til turbruk, men når man som fjellforumist får 15% rabatt på toppen av tilbudsprisen -  ble prisen for ei slik bare 163,- ...og da var jeg nesten nødt til å finne plass i handlevogna når jeg var innom der i dag. Hmmm nesten farlig skummelt  hvor god plass det er i slike "virtuelle handlevogner"!!

734650_LiTechCoffeeTeaPressKit_hand_400x

 

 

 

Pulverkaffe er fullstendig no-go! Smaker våt bikkje.

 

Burde vel slutte å la meg forbause over hvor mye rart folk har smakt på. Hadde kanskje for lite proviant med deg på den turen?! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dropper heller ryggsekken før jeg dropper kaffekjelen! Det er det absolutt siste jeg ville finne på å ikke ha med meg på tur. Jeg vil nesten si det slik at jeg drar på tur for å drikke kaffe. ;) Såfremt det er mulig skal det kokes på bål! 

 

Jeg kjøper bønner fra mine lokale kaffebrennere, så kverner jeg den kokemalt selv. Har en Wilfa kaffekvern som funker bra til det. Det er viktig at det kvernes og ikke hakkes. Det skal være 60-65gr kaffe på en liter vann. En toppet stor spiseskje (liten neve) er 10-12gr. Jeg bruker som regel fiskevekten min til å veie opp ønsket mengde vann i kjelen. Det er ingen grunn til å koke for sterk eller for svak kaffe. Slik kan man lettere også beregne forbruket på en lengre tur!

Som oftest blir det kjeler på 500ml 750ml og 1000ml, med henholdsvis tre, fire1/2, og seks never kaffe.

 

Jeg koker også etter samme metode som Jegerjente. Man kan gjerne røre litt med en pinne også. 

 

Her er i allefall en restaurant som har skjønt det:  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Primus LiTech kaffepresse så interessant ut, vet du om kjelen har samme diameter som Optimus Terra Weekend? Altså at det akkurat går en standard gassboks inni.

 

Det går akkurat ein gassboks oppi. Men det er ikkje nøyaktig nok mål til at eg kan seie om kaffepressa passar i Optimus-kjelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest gammeltbrukernavn111

Det er vel bare en ordentlig måte å gjøre dette på: Kokekaffe i en kaffekjele! 

 

En slik en: http://www.outnorth.no/no-trangia/kettle-244-1l.php?nosto=productpage-nosto-1 for eksempel, veier bare et par hundre gram. Og man trenger ikke noe annet kokeutstyr med på tur. I den kan man koke vann til matlaging, ris og hva man måtte ønske, så vasker man den litt i vannet og koker kaffe etterpå. Og hvis man oppbevarer kaffe eller annet inni kjelen når den er pakket i sekken tar det ikke mye ekstra plass.

 

Kan brukes både på primus og bål, og kokekaffe smaker jo best. Så en enkel alu-kjele til et par hundre kroner er alt man trenger! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også prøvd growers cup. Var fornøyd med den, en klasse over pulverkaffe. Men synes den egner seg best på småturer der du bare har Thermosen med. I tilleg som noen sa er det mye søppel å drasse på. På overnattingsturer sverger jeg til primus og kokekaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.