Gå til innhold
  • Bli medlem

Generelt om valg av utstyr (utskilt)


panda

Anbefalte innlegg

Denne diskusjonen er utskilt frå temaet "Gore Tex Fjellstøvler eller kun lær?"

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1090

Moderator

Til Lynx:

Dersom nybegynnere følger dine råd vil de antagelig ende opp med utstyr som er altfor dyrt, altfor tungt og ikke passer til den bruken de har i det hele tatt. Det synes jeg er dumt. Derfor har jeg tillatt meg å kommentere et par av innleggene dine. Hensikten med å gjøre det er at jeg ikke synes det er noe ålreit hvis en eller annen nybegynner svir av en masse tusenlapper på ting de ikke trenger.

Du anbefaler flere typer fjellutstyr kun begrunnet med noe du har sett på en hjemmeside eller hørt i en sportsbutikk. Det synes jeg er for tynt. Hvorfor vil du at folk skal kjøpe så tunge støvler som Isogaisa ? Det finnes mange lettere og bedre alternativer. Hvorfor vil du at folk skal investere i en så dyr jakke som "Arcteryx" Man får Goretex-jakker som er FLERE tusen kroner billigere og blir brukt på ekspedisjoner i de villeste strøk. Er ikke de bra nok ?

Du spør om min erfaring for å uttale meg om fjellutstyr. Jeg har bl.a vært på Kilimanjaro og ganske høyt på 7000 meter toppen Aconcagua. I tillegg har jeg breerfaring og ganske mange års erfaring i fjellet. Det finnes MANGE som har mye bedre erfaring enn meg her inne, men jeg føler likevel at jeg kan ha en begrunnet oppfatning om hva som er bra og hva som er dårlig innen visse typer fjellutstyr (telt f.eks kan jeg ingenting om, så det mener jeg ikke noe om heller...)

Det utstyret du anbefaler folk å kjøpe til nybegynnerbruk er dyrere og tyngre enn det jeg hadde med meg for å klatre Aconcagua. Det synes jeg blir for dumt.

P.A.nda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si meg hjertens enig i panda’s holdninger til utstyr. På min første tur i Jotunheimen på sommerføre hvor vi gikk over alle toppene mellom Gjende og Leirungsdalen, gikk jeg i gummistøvler av den gamle, brune typen som gikk opp til kneet (vanlig på syttitallet). Det gikk helt problemfritt kanskje bortsett fra snøeggen opp til fortoppen på Tjørnholstind (Steinflytind) hvor min kamerat som var bedre utstyrt enn meg, måtte hakke trinn for meg da de myke gummistøvlene ikke festet på den harde snøen. Og jeg tenker tilbake på tenårene da jeg sammen med min bror og en annen kamerat gikk en ukestur over fjellene fra kysten og inn til Svartisen og bare hadde ryggsekker av typen Bergans meis uten hoftebelte. I disse sekkene bar vi bl a på et telt som vel måtte veie minst 6 kg (bomull, pyramidetelt) og, hold dere fast, poteter. Vi hadde et rødspritapparat, og det måtte gå ganske mye rødsprit til å koke potetene. Jeg husker ikke helt, men antagelig benyttet vi også bål og en gammel kaffelars. Nei, det er helt andre ting enn utstyret som skal gjøre en tur til en minnerik opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Anorakk er greit nok, men gummistøvler? Mine gummistøvler blir våte innvendig ved bruk, pga de er tette. Jeg ville ikke brukt gummistøvler i timesvis på fjellet. Mulig at gummistøvler har forskjellige funksjoner også... :? Ved "pustende" gummistøvler (hvis det finnes..) kan det kanskje være greit, men hva med sålen? Den er vel forholdsvis myk. Eller hva med stabiliteten?

Har liten tro på at gummistøvler kan være særlig behagelig å gå med i time etter time i høyfjellet.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt uenig med Panda og Ods. Spesielt sistnevnte når det nærmest romantiseres over hvordan det var på tur i gamle dager. Det funket sikkert bra det, det funket til og med bra det utstyret Nansen & Co. gikk rundt med, for ikke å snakke om utstyret Arne Næss sr. & Co. besteg Tirich Mir, men gummistøvler.

Jeg har selv blitt slept med foreldre på tur i drittvær gjennom Jotunheimen med olabukse og gummistøvler såvel som besteget Besshø med gummistøvler. Riktignok finnes det mange typer gummistøvler, men jeg vil aldri anbefale noen å kjøpe det til fjellbruk. Gå gjerne i det billigste vindtette tøy man finner på fjellet om sommeren, men ikke gummistøvler da vel? Fottøyet er noe av det aller viktigste man bruker på tur. Ikke bare skal det være funksjonelt og behagelig. Det skal også bidra til sikkerhet. Lave joggesko og gummistøvler gir en elendig ankelstøtte i forhold til godt snørte fjellstøvler. Å tråkke over langt oppi fjellet er neppe livstruende, men det er kjedelig. Selv merkede stier bærer ofte gjennom ulendt terreng og steinur. Godt fottøy er essensielt for alle, og spesielt for folk som ikke er så vante med slikt terreng.

Å ha "kjøp minst mulig" som motto er greit å ha for en person, men det er vel ikke noe å misjonere. Det er jo nesten like ekstremt som å skulle ha Himalayautstyr for en skogstur i nordmarka. Det finnes masse utstyr for fjellbruk som både bidrar til å gjøre turene mer behagelige og i mange tilfeller tryggere (da tenker jeg også på helsa, f.eks. god ankelstøtte, eller sekker som bidrar til å redusere ryggslitasje ved god anatomisk tilpasning etc.).

Å ha gode støvler og ei god sekk er ikke ting du viser deg frem med på samme måte som ei fargerik goretexjakke av hippeste merke. Det er ting du velger og bruker utfra det som er mest funksjonelt og behagelig for deg selv.

Det er fullt mulig å gå på tur med gummistøvler og olabukse og annet rimelig hverdagsutstyr, men jeg savner i alle fall ikke gummistøvlene og lignende på mine fjellturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olabukse har vel ikke blitt anbefalt her Morten. At Tom synes det er greit å bruke det, må nesten stå for hans egen regning.

Poenget vårt er ikke at hva som helst fungerer i fjellet. Det er heller at man ikke trenger vanvittig dyrt utstyr. Det man trenger er utstyr som fungerer til sitt bruk, og det trenger ikke nødvendigvis være dyrt eller nytt.

Jeg ville selv ikke brukt gummistøvler på fjellet, men jeg vet at mange andre trives greit med det. I Sverige f.eks er det mye mer vanlig enn her.

JO! Det var en debatt her for en tid tilbake hvor en eller annen mente olabukser fungerte utmerket på fjelltur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas:

Som Panda allerede påpekte i sitt innlegg var denne ene Olabuksevennen Tom. Jeg ikke registrert noen annen som har talt varmt for dette anvendelige produktet i høgfjellssammenheng her på forumet.

På mange måter er lærstøvler et mye mer tradisjonelt produkt enn gummistøvler, at det koster er heller ikke så rart. Det er jo tross alt "ekte" vare i motsetning til petroleumsproduktet gummistøvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke si meg enig PanDa...! Er det fjellutstyr en er på jakt etter, er det ikke negativt av selgeren og selge arc`treyx jakker til nybegynnere. Du har en jakke som er overlegen i kvalitet, er trygg og holder deg tørr og varm uansett vær, pluss at den holder kanksje resten av livet. Og været på fjellet er like voldsomt, enten du er nybegynner eller erfaren. Mitt bruksområdet er Finnmarksvidda, å utstyret jeg utaler meg om holder mål...!

Når det gjelder Isogaisa tror jeg fortsatt ikke du har lest tråden. Jeg mener at skoen ikke egner seg til lette fjellturer i plant terreng, men til kupert og vått terreng. Feil? En lettere sko som Bessegen eller Rupen er selfølgelig og foretrekke er turen lettere...

Så når du sier at jeg baserer mine uttalelser på bakrunn av hjemmesider og sportsbutikker så ville det vært flott om du krabba opp på fjellet ditt....

:shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing :D

[.....]selge arc`treyx jakker til nybegynnere. Du har en jakke som er overlegen i kvalitet, er trygg og holder deg tørr og varm uansett vær, pluss at den holder kanksje resten av livet. av [.....]

Utrolig at jeg ikke har kjøpt denne jakken tidligere! :D Særlig "trygg" og "varm uansett vær" samt "holder kanskje resten av livet" som tar virkelig kaken. :shock: Men er du sikker på at dette er det eneste den gjør? Du tror ikke jakken også nedbetale studielånet ditt, bærer ut søppelet, gir deg bedre betalt jobb, fetere bil, evig lykke og fred på jorden?

En ting som du ihvertfall har glemt av egenskaper som vi skal være enige om er at man trolig får større drag på blondiner i fjellheimen. Vel, ihvertfall i en eller to sesonger til før bermen (også kjent som den gemen hop eller VG-leser'n) oppdager den på tax-free og gjør den til et harrymerke. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har misforstått meg litt, Morten. Det var på ingen måte hensikten min å anbefale gummistøvler på toppturer i fjellet. Det ble da også bare en tur til i Jotunheimen før jeg anskaffet meg fjellstøvler. Innlegget var ment som en motvekt til et utstyrshysteri som preger enkelte (sikkert ikke deg) og en påminnelse om at det ikke er all verdens dyre utstyr som skal til for å oppleve en flott tur. En skal heller ikke villede foreldre som vil ta med seg sine barn til fjells, til å tro at de må kjøpe nye fjellstøvler annet hvert år under oppveksten når jente/guttungen kan bruke gummistøvlene som de sikkert har fra før. Da min yngste sønn som 11-åring hadde lyst til å tangere aldersrekorden på Storen (som for øvrig Arne Næss jr hadde), gikk han via Vetti og Midtmaradalen opp til Hjørnet i gummistøvler, og det var ikke fottøyet, men luftigheten som gjorde at han ville snu der. Å anbefale en nybegynner å skaffe seg masse dyrt utstyr før hun/han drar til fjells første gang, synes jeg er helt galt. Det er bedre å starte med det enkle og la erfaring styre den videre komplettering av utstyret.

Til den litt arrogante gjesten som mente det var galt å si ”klatre Aconcagua”. I det engelske språk heter det ”the mountain was climbed” om langt enklere topper enn Aconcagua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg tror at det er bra å få fler meninger om en ting man lurer på generelt. Veldig få ting i verden der alle er 100% enige :)

Jeg har selv begge deler. Dyrt og billig utstyr som jeg bruker på tur. Og som jeg er godt fornøyd med. Men noen ganger så lurer jeg på hva folk bruker penger på! Om man ikke gidder å ta seg råd til å kjøpe enkelte ting som koster. Så burde det være din egen sak, og om en annen du møter har alt det dyreste på seg, så får det være hans sak! Jeg liker komfort, uansett hvor jeg er. Og det er min "bisniss"! :P

Men det er ganske underholdene. Og jeg tror at enkeltes stahet kanskje har medført en tyngre bør å bære gjennom tidene. Jeg får ikke respekt for folk som var så tøffe at de bar 100kg på ryggen en gang i tida. Det bare høres litt dumt ut. En fjelltur skal være behagleig og ikke tungt slit! Vil heller bruke energi på å gå topper, og andre omveier.. Og jo mindre energi jeg bruker, jo mindre mat trenger jeg... Og til samme tid mindre brennstoff. Er ikke no "go-light"-fantast, men liker tanken å klare seg med minimalt utstyr. Og da er det enkelte ting som selges som er dyrt, men som har mange bruksområder!

Men det viktigste av alt. Vi er forskjellige, og derfor vil det alltid være forskjellige meninger.... om alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fjelltur skal være behagleig og ikke tungt slit!

Bra du er for at folk har forskjellige meninger.... For meg er fjellturer sjelden eller aldri "behaglige". De er kombinasjon av slit men komfor hva gjelder utstyr.

Da blir toppen jeg har gått opp ekstra deilig å ha besteget. Om du bare surfer opp, var det ingen utfordring og ergo i mine øyne ikke noe å sitte på toppen og tenke store tanker om seg selv. Og for å få komfor, må man ofte bla opp noen ekstra lapper for å få riktig utstyr - iallefall de som er mye i fjellet blir som regel veldig bevisst på hva som er bra og ikke bra. Og bra koster ofte mer enn mindre bra.

For meg er utstyr en viktig dell av turopplevelsen. I mine øyne er ingenting så møkk som dårlig eller feil utstyr. Et irritasjonsmoment som ofte kan ødelegge en potensiell flott tur.

Så har vi de som på død og liv skal gå med VM i Kollen 1982 lua og Madshusski fra 70-tallet - og make a point of it. Det er også helt ok. Folk gjør som de vil. På disse sidene diskuterer vi hva vi syntes om div utstyr og da vil du møte mange sider av bordet.

photo_109.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er klart at tur er slit, og enig at det er deilig :P

Men jeg trimmer sekken min så godt jeg kan for unødvendige saker og ting. Og syns at etter å begynt med dette, så har jeg fått mer ut av turen i helhet. Blir mer effektivt på en måte :) Syns jeg går lengre, med færre pauser, har mer ork til overs! Men bruker stort sett det jeg har til overs til å ta en del omveier for å se nærmere på de vakre omgivelsene! Er mye fint å oppleve på vei til der man har lagt turen syns jeg, er ikke unormalt at jeg bruker opp 4-6 ruller med film på en helg heller :P

Hadde garantert vært mindre klok om jeg ikke spurte andre om deres meninger og erfaringer om tur og fjell. Alt fra unge vandrere til de eldre stabukkene :) Og som jeg setter pris på, hadde nok ikke fått opplevd det jeg har om ikke det var for det. Og uansett hva man tar på seg, er det viktigste å komme seg ut syns jeg. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Nivået på innleggene her er imponerende (ikke ironi denne gangen), men det heter altså Fjellforum. Til Kikut kommer du på sommertid fint frem i sandaler og smoking (skulle det regne, så stopp for tørking og vafler på Bjørnholt). Fjellet er litt anderledes. Hadde fjelltur i sommer i sandaler. Det er mye vann i fjellet, oppdaget jeg. Våte sandaler faller av hele tiden. Testet og forkastet.

Joggesko er glimrende, men du skal ha litt styrke i anklene om det er mye rullestein, slik det er f.eks. over Besseggen. Jeg hadde tilstrekkelig styrke, og på turen langs Gjende tilbake til Gjendesheim var joggesko perfekt.

Jeg synes forumtt gjenspeiler at folk kler på seg alldeles for mye, men de henger kanskje mye oppe i fjellvegger midt på vinteren (og poster inn til forumet med wap)? Helt vanlige klær holder i massevis mens du går. Jeg bruker en sterinalderanorakk på skiturer. I sekken har jeg boblejakke og overtrekksbukser. GoreTex er regntøy (men veldig bra regntøy).

Jeg har ett svakt punkt, det er hendene. Fingervanter/hansker blir alltid kalde, synes jeg. Og strikkevotter er ikke alltid egnet de heller.

Jeg er utstyrsfrik på ett punkt: Snøsokker/gamasjer. Ingenting er eklere enn snø i mellomrommet mellom buksa og skoene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.