Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund på tur


HeidiS

Anbefalte innlegg

Hei,

 

vi har to hunder og ser at begge to blir regelrett spist opp av knott og mygg. Magen blir med andre ord helt rød, dette er nok ikke et ukjent fenomen for de som har hund.

Det jeg har gjort er å putte på mugga på panna og sele med andre ord de stedene hunden ikke kommer til.

Er det noen som bruker noe på hundene når de er på fjellet hvor mygg og knott i fullfrihet stikker de firbente?

Det skal sies at hundene virker ikke direkte berørt men ser at de sleiker seg endel på kvelden når de kommer inn i teltet. Stikkene forsvinner som oftest dagen etter.

Vi skal nå være ute i flere dager, så er det noen som har noen tips på hva man kan kjøpe eventuelt om det er noen som sier at dette går helt fint , så taes dette imot med stor takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tester for tiden et hjemmelaget middel mot utøy. So far so good :) Oppskrift her

 

Ellers har man jo dråper og halsbånd mot slikt på bl.a Tropehagen. Vi har kjøpt Menforsan-dråper der tidligere, og har ikke sett mer enn et par mygg på hunden. Fordelen med dette middelet er at det er helt naturlig og trygt å bruke, også varer det i opptil en mnd om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tester for tiden et hjemmelaget middel mot utøy. So far so good :) Oppskrift her

 

Ellers har man jo dråper og halsbånd mot slikt på bl.a Tropehagen. Vi har kjøpt Menforsan-dråper der tidligere, og har ikke sett mer enn et par mygg på hunden. Fordelen med dette middelet er at det er helt naturlig og trygt å bruke, også varer det i opptil en mnd om jeg ikke husker feil.

Fungerer denne også mot knott, mygg osv ? hvis så skal jeg jaggu investere i dette. Sprayer du på hele hunden og hvordan stiller det seg hvis de sleiker av middelet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer denne også mot knott, mygg osv ? hvis så skal jeg jaggu investere i dette. Sprayer du på hele hunden og hvordan stiller det seg hvis de sleiker av middelet ?

Ja, den har iallfall gjort det hos oss. Nå har hunden vår litt tykk pels da, så den hjelper nok litt i utgangspunktet, men jeg har ikke sett noe til myggstikk rundt snutepartiet eller under magen hvor pelsen er tynn.

Jeg ga henne en god dusj rundt omkring på kroppen like før vi gikk ut i marka. Sprayet lett over alt, men litt ekstra under magen hvor pelsen er tynnere. Har ikke tenkt over hva jeg skal gjøre hvis hun begynner å sleike det av. Det har ikke vært en aktuell problemstilling ;) Men om det nå skulle skje er det nok ikke noe problem. Verken urter, hvitløk eller sitron er farlig for hunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt flåtthalsbånd på hunden min, det skal også beskytte mot knott og mygg å andre blodsugende/bitende insekter.

 

For en stund tilbake før jeg satte på halsbåndet ble hunden angrepet av tunefluer og fikk rundt 30-40 bitt i buken og på innside av ben osv.. da ble han ekstremt slapp og sjaber form. Null problem etter at flåtthalsbåndet er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at hunder ikke reagerer på myggstikk, samtidig kom det fram på en allergitest at hunden min er allergisk mot mygg, men han har aldri klødd pga mygg, han har også for mye pels til å se om han faktisk får myggstikkk. Om hundene ikke blir brydd av det tror jeg at jeg ville tatt en enkel telefon til en veterinær og spurt før jeg hadde tatt meg bryet å spraye hunden med alt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine blir også oppspise av mygg, knott osv..

Hunder som er nakne på undersiden er vel svært utsatte for dette.

 

Har ikke gjort noen andre tiltak enn å plassere dem i teltet om det er mye i luften.

Flere tips her som kan prøves.

 

Hundene føler kløen etter myggstikkene. (bassert på observasjoner av mine troll  :-P  )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke selve stikkene som er farlige for hunder, men at de klør i etterkant slik som vi gjør og så slikker de seg på stikkene og da kan de få infeksjoner og våteksem. Som jeg nevnte tidligere fikk min hund 30-40 bitt av tunefluer som han begynte og slikke på, i tillegg ble han veldig slapp og virket dårlig. Vi dro til vetrinær og det ble straks satt på krage på han som ble på i 3 døgn og han fikk en sprøyte med antibiotika (for og motvirke evt infeksjon) og en sprøyte med kortison (for og motvirke kløe).

 

kan i tillegg nevne at min hund er en malamutte med lang pels, men er det mye åte i lufta så finner de en plass og bite/stikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.