Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda med kano


HeidiS

Anbefalte innlegg

Hei,

vi skal prøve oss med kano for første gang på Hardangervidda.

Har søkt endel på nett og ser at flere anbefaler å starte ved Tinnhølen. Spørsmålet er om noen har andre tips som startsted?

Fokuset vårt er ikke å dra flere mil om dagen, men rett og slett få en tur med flott naturopplevelse og ikke minst fiske. Å bære kano over lengre strekninger blir ikke akutelt, noe bæring er ok men ikke flere kilometer.

Vi tenkte på å starte ved Tuva turisthytte og padle til Skerjavatne men fikk vite at her er det endel privatvann så det er ikke lov å fiske.

Tar imot tips med åpne armer:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ruteforslag tatt fra Per Roger Lauristzens nye bok "Hardangervidda-de beste turene" (anbefales, pga padleturer-sykkelturer-lange og korte fotturer):

1) Kvennavassdraget: Start fra Odda kommune, parker innerst ved Valldalsvannet, Dag 1 er bæring 7-8 km til Holmavannet, resten er "luksus" og fantastiske naturopplevelser i noe av de fineste områder på vidda. Følger vassdraget nedover fra Holmavannet til Kvennsjøen, så følger en Kvenno nedover mot Møsvannet der det er rutebåt ved Mogen til veiforbindelse. Må regne en uke eller mer. Har gått store deler av denne ruten(skal "Packrafte" deler av den i august) og til tross slitet opp til start ved Holmavannet, så er det en klasse A-tur(topp). (proviant påfyll ved Litlos,ferskt brød og en kald cola!!) 

2)Rundtur til Hein: Start ved Halne fjellstove, ta båt over Halnefjorden eller padle den. Den er regulert men det er mye fisk der for kraftverket er pålagt å sette ut 11 000 fisk hvert år der som kompensasjon. Bær kort til Hein vannet . Middag på Heinseter??-Padle mot og bær kort over til Krækkja. Gå 3km til bil.(ved Halne- fjellstove).

3) Padle Rallarvegen: Start ved Finse, oppå tralle med Kano og gå en kort mil på grusvei til Tågevannet, så følges vannene nedover.

4)Fra Kalshovd turisthytte til Stordalsbu.

5)Kalshovd-til Mårbu.

6) Møsvannet rundt med avstikkere.(kajakk er nok bedre her)

Dette er noen av mange forslag. Se om du finner noe inne på padle-tråden her hos Fjellforum. Det er mange som padler på Vidda, så skulle tro du finner nok tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for veldig gode tips Hjortefot.

Kvennavassdraget, er det mulig å bruke trille til Ally? er det skogsvei....

 

Skal sjekke ut tipsene dine så faller kanskje valget på noen av disse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for veldig gode tips Hjortefot.

Kvennavassdraget, er det mulig å bruke trille til Ally? er det skogsvei....

 

Skal sjekke ut tipsene dine så faller kanskje valget på noen av disse :)

Hei igjen!

Det er lite trille muligheter mellom vannene. Fra Vassdalsvannet må det bæres. Men å slite litt første dagene synes jeg ikke gjør så mye, for da er det som regel godt med energi i kroppen. Mellom de fleste av vannene kan det padles, eller du kan lede kanoen gjennom med tau, som Lars Monsen gjør i sine videoer, mens du går langs land. Eller bæres. Personlig synes jeg at disse utfordringene er litt av sjarmen med Padlingen.

Jeg har som nevnt ikke vært alle steder mellom alle vannene så det kan være at det finnes trille muligheter. Kan hende det er noen andre her på Fjellforum som kan gi mer utfyllende tips om det.

Jeg gleder meg til å "Packrafte" deler av turen. Hvor langt vet jeg ikke. Tar det som det kommer. Skal være en måned på Vidda så tid er det nok av. Packraft båten veier bare 2,5kg så bæring er ikke noe problem. Skal starte fra Tinnhølen og gå på vestvidden mot Onkjelsvannet, så mot Litlos og rafte derfra nedover Kvennavassdraget, runde nordover mot østvidden til Geilo, og lande igjen på Tinnhølen der bilen skal stå.

Men jeg lager ikke noen hard løype, skal være kosetur og ikke et trenings- program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Det er lite trille muligheter mellom vannene. Fra Vassdalsvannet må det bæres. Men å slite litt første dagene synes jeg ikke gjør så mye, for da er det som regel godt med energi i kroppen. Mellom de fleste av vannene kan det padles, eller du kan lede kanoen gjennom med tau, som Lars Monsen gjør i sine videoer, mens du går langs land. Eller bæres. Personlig synes jeg at disse utfordringene er litt av sjarmen med Padlingen.

Jeg har som nevnt ikke vært alle steder mellom alle vannene så det kan være at det finnes trille muligheter. Kan hende det er noen andre her på Fjellforum som kan gi mer utfyllende tips om det.

Jeg gleder meg til å "Packrafte" deler av turen. Hvor langt vet jeg ikke. Tar det som det kommer. Skal være en måned på Vidda så tid er det nok av. Packraft båten veier bare 2,5kg så bæring er ikke noe problem. Skal starte fra Tinnhølen og gå på vestvidden mot Onkjelsvannet, så mot Litlos og rafte derfra nedover Kvennavassdraget, runde nordover mot østvidden til Geilo, og lande igjen på Tinnhølen der bilen skal stå.

Men jeg lager ikke noen hard løype, skal være kosetur og ikke et trenings- program.

Hei,

 

takk igjen for mye bra informasjon. Tror vi har kommet frem til et utgangspunkt så får vi ta det derifra. Vi kommer ikke til å stresse og tar ting litt som det kommer, det er tross alt sommerferie:)

Du får ha god tur og 1 mnd. med kun friluft høres veldig bra ut. GOD TUR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.