Gå til innhold
  • Bli medlem

Arter i Norge


HakonJ

Anbefalte innlegg

På tur dukker det ofte opp planter, dyr, spor eller lyder en ikke har opplevd tidligere, eller kjente og kjære dyr/planter som en har et spesielt forhold til.

 

Jeg tenkte det kunne være morsomt å samle litt arter i en tråd her på forumet, enten en ønsker å dele et funn, lage en liten quiz, eller rett og slett bare spørre om arter en lurer på hva er. Mest for gøy, men også for å motivere til å bli obs på det fine artsmangfoldet som faktisk finnes her til lands. Her skal terskelen for å bidra være ytterst lav, og alle spørsmål og svar er like velkomne. 

 

Så da utfordrer jeg det glade (na)turfolk til å lære seg en ny art på neste tur. Og ta et bilde av den. Og dele den her :)

 

Jeg kan sparke i gang med en liten plantequiz fra gårsdagens fjelltur i Troms:

 

1)

post-8581-0-73694400-1373904142_thumb.jp

 

2)

post-8581-0-16048600-1373904205_thumb.jp

 

3)

post-8581-0-88602100-1373904270_thumb.jp

 

4)

post-8581-0-36081200-1373904461_thumb.jp

 

5)

post-8581-0-07637100-1373904531_thumb.jp

 

 

Her er det bare å fyre løs, heder og ære til førstemann som tar alle :)

 

Fasit:

1) Fjellskrinneblom (Korsblomstfamilien)



2) Fjellsmelle (Nellikfamilien)

3) og 4) Reinrose (Rosefamilien)
 

5) Strutseving (Storburknefamilien)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som har lyst til å si/gjette på hvilke planter jeg har tatt bilde av på Andørja?

 

Hva med litt fugler? :)

 

1)

post-8581-0-06192100-1374393806_thumb.jp

 

2)

post-8581-0-74151100-1374393783_thumb.jp

 

3)

post-8581-0-61803600-1374393770_thumb.jp

 

4)

post-8581-0-80322800-1374393863_thumb.jp

 

5)

post-8581-0-25961300-1374393742_thumb.jp

 

6)

post-8581-0-12149900-1374393832_thumb.jp

 

7)

post-8581-0-04515000-1374393848_thumb.jp

 

Fasit:

 

1) Bjørkefink

2) Småspove

3) Svart-hvit fluesnapper

4) Gransanger

5) Gråsisik

6) Rødstilk

7) Heipiplerke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nå lagt til "fasit" til plantene og fuglene. Det var fortsatt labert engasjement rundt tråden, men jeg kjører bare på, om enn for meg selv.

 

Orkidéfamilien er verdens største plantefamilie (>20.000 arter), men i Norge vokser det kun rundt 50 arter. De fleste har mange blomster per plante, og ligner lite på det du får kjøpt i blomsterbutikken. Den orkidéen som sees oftest i Norge er flekkmarihånd, og kan blant annet kjennes igjen på sine mørkflekkede blader og store underleppe. Relativt mange orkidéer i Norge er fredet og sjeldne. Denne, som jeg møtte på i Selbu, er ikke veldig uvanlig, men sees ikke like ofte som flekkmarihånd:

 

post-8581-0-25698200-1375685075_thumb.jp

 

Vet du hvilken det er?

 

Svaret finnes her:

 

Brudespore

 

 

 

Til sammenligning ser flekkmarihånd slik ut:

 

post-8581-0-35012100-1375685339_thumb.jp 

 

 

Flekkmarihand.jpg

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Lappmarihånd?

 

Det var ikke et dumt forslag! Jeg har hørt at flekkmarihånd kan forekomme uten flekker på bladene, men vet ikke om det samme gjelder for lappmarihånd. Planten på bildet har ikke flekker på bladene, så det ville vært en litt atypisk lappmarihånd i så måte. Veldig vanskelig å se på bildet, men blomstene på denne planten har (til forskjell fra lappmarihånd) et smalt og langt (kron?)blad som står i bue under blomsten. Denne planten tilhører også en annen slekt enn marihåndslekta, som lapp- og flekkmarihånd ligger under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har ikke marihand i navnet, men ligner jo unektelig på en marihand. (Orkidéfamilien kalles også Marihandfamilien)

 

Jeg har ikke noe kjennskap til lokale utbredelser, men ifølge floraen kan det kanskje være noe i flangre- eller skogfrueslekta? (bredflangre, rødflangre, hvit skogfrue, huldreblom)? Hvor sjelden er den du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske mange fine bilder av våre fugler, blomster og dyr fra den tiden fotoutstyret tok opp mesteparten av plassen i sekken, men disse bildene er på film og er montert i små plastrammer som står stuet bort i tilhørende kassetter på loftet mitt. 

Men jeg fant et bilde som jeg har lagt ut på forumet en gang før, men likevel.

Dette er må vel være en av de vakreste fjellblomstene vi har?

 

 

post-4220-0-78983000-1375773042_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dessverre ikke hvilken orkidé det er snakk om.

 

Brudespore var det jeg også kom frem til, og jeg tror det er riktig.

 

 

 

Her er to arter til fra samme turen.

 

Denne fuglen sees (og høres, om man kommer for nærme) ofte i fjellet. Egentlig en vadefugl, men trives best i lynghei og på litt tørrere områder.

 

post-8581-0-90410000-1375769494_thumb.jp

 

 

Svar:

Heilo

 

Denne er svært vanlig i hele landet (litt sjeldnere i Finnmark), og trives ofte i våt torvmosemyr. Planten er kjøttetende, og har sin egen familie med én slekt og tre rimelig like arter. 

 

post-8581-0-49158200-1375772725_thumb.jp

 

I blomst:

post-8581-0-68659800-1375769613_thumb.jp

 

Svar:

Smalsoldogg (i Soldoggfamilien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et nettsted fant jeg en beskrivelse av soldogg med en påstand om at dette var Norges eneste "kjøttetende" plante, men det må da være feil.

Denne er også kjøttetende og den ble også, i gamle dager, brukt til å konservere melk med. (Kanskje det er kjøttetende planter som er årsaken til at det forsvinner så mye tamrein og sau i fjellene våre?  :shock: )

http://nn.wikipedia.org/wiki/Tettemj%C3%B8lk

post-4220-0-06468000-1375774752_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske mange fine bilder av våre fugler, blomster og dyr fra den tiden fotoutstyret tok opp mesteparten av plassen i sekken, men disse bildene er på film og er montert i små plastrammer som står stuet bort i tilhørende kassetter på loftet mitt. 

Men jeg fant et bilde som jeg har lagt ut på forumet en gang før, men likevel.

Dette er må vel være en av de vakreste fjellblomstene vi har?

Bergfruen er vakker, søskenbarnet bergjunkeren (Saxifraga paniculata)  mer skjelden. La ut et bilde av bergjunkeren i fjor.

 

Jeg pleier å sjekke denne rett ved Stranddalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske mange fine bilder av våre fugler, blomster og dyr fra den tiden fotoutstyret tok opp mesteparten av plassen i sekken, men disse bildene er på film og er montert i små plastrammer som står stuet bort i tilhørende kassetter på loftet mitt. 

Men jeg fant et bilde som jeg har lagt ut på forumet en gang før, men likevel.

Dette er må vel være en av de vakreste fjellblomstene vi har?

 

Hadde vært kjempegøy om du fikk til å legge ut noen bilder fra samlingen.

 

For mange dukker vel røsslyng opp ved spørsmål om hva som er Norges nasjonalplante, men jeg leste nylig at bergfruen faktisk ble kåret til nasjonalplante av fagbotanikere på en internasjonal kongress i 1935. (Røsslyng ble kåret etter en avstemning i Nitimen, en gang på 60-tallet.) Jeg vil slå et slag for bergfruen, rett og slett fordi den som eneste plante i verden har Norge som sitt viktigste voksested, og fordi den er riktig så vakker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at røsslyngen ble kåret i nitimen en gang og denne planten er en viktig plante for birøkterne langs kysten av vestlandet.

Før hadde vi kystlynghei langs kysten helt fra Frankriket og norover opp langs vestkysten av Norge, men nå er det bare rester igjen. Litt i Danmark og litt her i Norge.

Før ble røsslyngen utnyttet til mer enn honningproduksjon og ble den for høy og buskete så ble den brent. Etter brannen kom den tilbake med grønne fine skudd som igjen kunne benyttes.

 

1. Er det forresten noen som vet hvor den har navnet sitt fra?

 

2. Er det noen som vet hva Norges minste tre heter?

 

 

hjaadd:

Jeg vet ikke hvordan det går å få laget digitale bilder av slides, men det er sikkert mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden nok til og få stengt utbyggelse av et hyttefelt, rimelig stort område også, men jeg vet ikke hvilken orkidée det er snakk om.

 

Er det Brudespore??

 

Kanskje det er svartkurle - Nigritella nigra? Jeg vet den finnes i greit antall i nærheten av Stugudal, men dessverre for lite kunnskap om utbredelsen om den går helt opp der. Var og fotograferte den i sommer, særdeles vakker sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at røsslyngen ble kåret i nitimen en gang og denne planten er en viktig plante for birøkterne langs kysten av vestlandet.

Før hadde vi kystlynghei langs kysten helt fra Frankriket og norover opp langs vestkysten av Norge, men nå er det bare rester igjen. Litt i Danmark og litt her i Norge.

Før ble røsslyngen utnyttet til mer enn honningproduksjon og ble den for høy og buskete så ble den brent. Etter brannen kom den tilbake med grønne fine skudd som igjen kunne benyttes.

 

1. Er det forresten noen som vet hvor den har navnet sitt fra?

 

2. Er det noen som vet hva Norges minste tre heter?

 

 

hjaadd:

Jeg vet ikke hvordan det går å få laget digitale bilder av slides, men det er sikkert mulig.

En liten fasit eller bare litt enkel folkeopplysning siden det ikke har vert så stor respons.

Røsslyng har navnet sitt fra gammelnorsk og betyr hestelyng. Ordet hross finnes fremdeles i islandsk og betyr hest.

Røsslyng ble, helt tilbake i vikingetiden, brukt som hestefor.

 

Norges og verdens minste tre heter Museøre (Salix herbacea) og vokser i Norske høyfjellstrøk.

http://no.wikipedia.org/wiki/Mus%C3%B8re

post-4220-0-71181900-1375854630_thumb.jp

post-4220-0-65926800-1375854647_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske mange fine bilder av våre fugler, blomster og dyr fra den tiden fotoutstyret tok opp mesteparten av plassen i sekken, men disse bildene er på film og er montert i små plastrammer som står stuet bort i tilhørende kassetter på loftet mitt. 

Men jeg fant et bilde som jeg har lagt ut på forumet en gang før, men likevel.

Dette er må vel være en av de vakreste fjellblomstene vi har?

 

Enn så lenge finnes det bøttevis med firma som digitaliserer dias for deg - ett eksempel med pris her:

http://eurofoto.no/hjelp/digitalisering/

 

Men det koster, så har du bittelitt datakompetanse og mye bilder,  lønner det seg fort å kjøpe seg f.eks en av disse:

 

http://www.pixmania.com/no/no/10214/xx/xx/266/9/criteresn.html#aj-s-10214/amount-low=0,amount-min=0,amount-high=31609,amount-max=31609/sortFilter=topsellers-DESC/display-list/

 

Kvalitet følger pris her som i alle andre sammenhenger, tipper jeg. Ville nok styrt unna de aller billigste og gått for 2-3000 kroners-klassen.

 

mvh

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppfølging på orkidéene vi var innom for litt siden.

 

I en veikant på Mørekysten møtte jeg på Norges største orkidé her om dagen. Navnet står gjemt i spoileren under bildene, om noen skulle ønske å finne fram til det selv.

 

post-8581-0-73750100-1376344457_thumb.jp

 

 

post-8581-0-99054000-1376344478_thumb.jp

 

 

 

Bredflangre (Epipactis helleborine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.