Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor stor sekk trenger man egentlig?


Anbefalte innlegg

Jeg går endel turer med 1, 2 og avogtil 3 overnattinger I fjellet og har klart meg med 55 liter helium sekk til formålet. Nå drar jeg ikke på mere enn nødvendig men nå har jeg fått blod på tann og da blir det muligens 7 dager og kanskje mere fremover.

 

Da vil jeg selvsagt ha med soveposen og teltet som vanlig, men gjerne ta med fiskestang, mere mat og noe luxus som litt vin I en platypus o.l. det skal gjerne være litt mere kos enn mine 2-3 dagers kom frem til målet turer og mere finn en fin plass og vær der en stund.

 

Jeg ser på Arcteryx Altra 75 liter eller 85 liter, holder det med 75 liter, eller bør jeg trø til med 85 liter? Hva søren bruker dere på tilsvarende turer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

75 liter bør holde.

9 dager på vidda med en 69 liters sekk (vel, effektivt litt mindre, vil jeg tro), gikk greit og jeg tror jeg skulle ha greid å snike med en liter vin og litt fiskeutstyr. Mye bra kan gjøres i matveien med ekstra olje/smør, krydder, litt salt og lange dagsmarsjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en standard pose Ajungilak Kompakt spring som tar 6 liter tror jeg, omtrent det same som en dun helårspose tror jeg den funker knall med silke innerpose som 3 sesongers pose, Ringstind 2 telt og ellers vel ja vanlig pakking vil jeg si.

 

Tror jeg klemmer til med 75 liter, det tvinger en til å pakke smartere når en har mindre plass har jeg funnet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Det kommer vel helt an på øyet som ser. Etter mange år med 95-liters sekk har jeg solgt den og bytta til 110-liters. Opplever en helt annen bærekomfort med den nye sekken enn den gamle når det blir litt vekt i den. 20kg + er uproblematisk nå. I tillegg har jeg plass til å unne meg mer mat og drikke med på tur, luksus rett og slett. Så har jeg også godt med plass hvis jeg trenger å bære fisk med tilbake. En annen, og viktig ting for meg, er når jeg drar på vinterturer. Da er teltet større, klesplaggene flere og tykkere, og man har gjerne med mer drivstoff, mat osv. Mer utstyr medfører at ihvertfall jeg har behov for større sekk. Men nå skal det også sies at jeg ønsker en sekk jeg kan bruke på lengre turer i felt, en uke eller to.

 

Jeg har da også en Bergans Telemark 60 til kortere turer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bruker en 58 liters sekk for en ukestur.

Da har jeg et enduks telt, exped downmat 9 lw liggeunderlag, samt klær og basismat inni sekken.

Utpå sekken har jeg et skumunderlag, jervenduk(brukes som sovepose/poncho/rasteplass), fiskestenger, kopp, kniv og av og til en håv hvis jeg forventer storfisk:)

Mitt største problem er å få komprimert alle ullplaggene jeg har med, vurderer dun etter hvert, i alle fall en genser.

 

Bikkja(alaska husky) går med 6 kg kløv, hvor halvparten er hennes mat og utstyr, resten er ekstra godsaker(potet, grønnsaker, kjøtt) som jeg ellers ikke ville prioritert uten hund.

 

Bikkja har en tendens til å legge godt på seg når hun står i hundegården, så hun har kun mat for 4 dager, resten baseres på fettet hun har på kroppen, fisk og rester etter matlaging samt en og annen lemen :-P

Kona er alltid like overrasket over hvor flott hun ser ut når vi kommer hjem igjen :mrgreen:

 

Underveis på turen, når maten begynner å bli spist opp, flytter jeg en del utstyr over i kløven.

 

Synes dette oppsettet fungerer bra da sekken (Osprey Kestrel) har bunnåpning og mange innfelte lommer, som gjør det lettere å ha system på ting.

 

Nå har jeg ikke med luksus som kaffekanne, gassbrenner, fat, osv men har kun med det jeg strengt tatt trenger, i tillegg til en liten spritbrenner og vindskjerm.

 

Er ganske overrasket over hvor mye jeg får plass til i sekken, men den er temmelig fullstappet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har klart deg med en 55 liters sekk på tre-dagers turer, så tror jeg det holder med en 75 liters sekk for en uke. Det er jo ikke så veldig mye mer utstyr du trenger, mer mat og noe mer for sikkerhet, været kan jo skifte mye på en uke.

Selv har familien her et "arsenal" av følgende sekker: 95, 75, 60, 50, 40 og 30 liter. Alle er i aktivt bruk. Når jeg bruker den største sekken på ukesturer på vinteren, så har kona den neststørste. Det er også greit å ha passe stor sekk når man skal plukke multer, gå kortere turer osv. Det jeg ville legge vekt på er god bærekomfort.

Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker litt forskjellige sekker men ofte opp med den største, selv på turer på 2-4 dager. Men jeg foretrekker har alt inni sekken.

Så er det litt hva man drar med. Synes jeg ikke tar med så mye men det blir litt alikevel.  Må jo ha telt, sovepose, underlag, kokeutstyr etc. Men jeg bruker en del "ferskmat" og det veier jo mer.

Alene på tur så blir det jo en del vekt som man normalt kunne delt med noen. Bikkja begynner bli eldre og har litt stiv rygg så hun bærer ikke så mye i kløven lengre.

 

Sekkene jeg bruker er Osprey Aether 70 og Norrøna Recon Pack. Så fort vekt begynner krype over 15-16 kilo er Recon bedre å bære, selv om den veier 2 kilo mer i seg selv.

Fyller den ikke opp på kortere turen men lett for å plukke den pga komfort og at det ligger noen småting som tennstål, dorull, teltlykt, ekstra lisse etc i den fast.

På 2 netter  i marka veier den ca 20 kilo ferdig. Da inkl.fiskutstur, kamera, videokamera, en skvett "brunvatten" og et par øl eller litt vin.

Tyngste bør i ferien var litt over 30 kilo, da med båt, årer etc i sekken. Men det var alikevel bedre å gå med den enn med rett over 20 kilo i Aether 2 dager før.

 

Ta en titt på Osprey Xenith 75 eller 88. God og lette sekker som er bra priset. Tipper en av de holder fint til det bruket du skisserer. Ved å legge til fleere dager på turene er det jo mer mat og drivstoff du må fylle på med.

Jeg hadde nok tatt 88 litern, veier bare 100gr mer (2,38 kilo). har du litt ekstra plass til turer som krever større pose og mer klær også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.