Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskekort for Hardangervidda


Mikael NJ

Anbefalte innlegg

Hei, skal gå strekningen fra Rjukan til Geilo, altså øst på Hardangervidda mellom 17 juli og 1 august. Har planer om å fiske underveis, bl.a fordi jeg delvis kommer til å basere middagsmåltidene på fisk. Lurer på hvordan det er med fiskekort. Er det mulig å få kjøpt et kort som dekker hele området, eller er jeg nødt til å kjøpe flere kort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil nok trenge å kjøpe flere kort. 

Hardangervidda-øst kortet dekker store deler av øvre Numedal statsalmenning som har restriksjoner på en del store vann, men ikke rennende vann og mindre tjern og vann. Her er det mye bra å fiske på. Heller ikke avskrekkende pris. 350,- for et ukeskort. Kortet kjøper du på inatur.no

På telemarksiden trenger du fort flere kort, litt avhengig av hvor du skal fiske. Vet at det ved Kalahovd turisthytte selges kort for 4 ulike områder. Her syntes jeg prisen er høy. 120,- døgnet eller 600,- uka. Ikke så veldig store områder heller. Kortene her er så vidt jeg vet ikke mulig å få kjøpt på nett. 

Den siste biten opp mot Geilo har nok også eget kort.

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg kjøpt kort for Hardangervidda øst og gitt blaffen i resten. Du treffer neppe noen som bryr seg, og skulle noen bry seg, er det bare å klage på dårlig tilgjengelighet av kort. Dessuten skal du jo flytte på deg, og da er det jo ikke så stort problem at folk bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet tilbake fra snau ukes tur på Vikebekkfjell. Dette er vest for Mår og ukekort koster 600. Kortet kjøpte jeg fra en postkasse utenfor Kalhovd og tilsvarende kasse står på Synken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er såpass avansert med kort der altså , ser på Lenken til stormåsen (Inatur) at det faktisk kun er fiskekortet for Hardangervidda øst som dekker en liten bit av ruta jeg har planlagt. Blir nok å gå vest for Mår ja. ukeskort til 600 kr mener jeg er dyrt. Tror jeg går for løsningen til Tjernivar og kjøper fiskekort for Hardangervidda øst. Det blir 700 kr for to uker. Det burde holde tenker jeg da!

 

Takker for svar folkens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikael:

 

Stikk innom den jakt- og fiskebutikken som er på Rjukan og du får vite alt! Iallfall hvis sjefen sjøl er til stede.

Veidemannens Jakt - Fiske og fritidsutstyr , Sam Eydes gate 93

 

Den røya: Fisket her på Østlandet (neida, du trenger ikke å være lokal)? Iallfall gratulerer med fin fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettopp fiskekort selv for østvidda. Det er rart å se på kartet som følger med hvordan de har gjort seg umake med å sørge for at man ikke skal få fisk, ved å markere alle betydelige vann som private og off limit. Visste  dette før jeg bestilte fiskekortet. Men det blir jo ett spill hele greia. De later som de selger oss muligheten til å fiske, og vi later som vi skal fiske der vi har lov. Fiskekortet er alibiet for å ha stanga i sekken. Vi har lyst på fisk, og vi kommer til å fiske...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.