Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker tips om sovepose til 12-åring (dun/varm og lett)


AN

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Min datter på 12 år skal få en god sovepose til bursdagen, som kan brukes på vinterstid og jeg lurer på om noen har gode forslag å komme med?

 

Kriteriene er:

 

lett i vekt/tar liten plass,

bør tåle ned til -5- 10 minus 

gjerne vannavstøtende

Pris: gjerne under 3000,- (evt enda mindre, men jeg betaler heller noen hundrelapper for å få den liten nok i størrelse...)

 

Ang lengde: jeg pleier å velge 195 cm (så jeg slipper å holde styr på om det er juniorpose eller voksenpose når man pakker!!) Kjedelig å ta med feil størrelse i farta.

 

 

Vi har nærmere 15 soveposer i ymse tykkelser og vekt (og temperaturtålegrenser,) og fleeceteppeposer til å ha inni soveposer, men jeg vil gjerne ha en pose til henne som kan fungere uten masse ekstrautstyr på vinterstid.

 

Jeg har forresten sett at Fjellsport har tilbud på Ajungilak Shield-3-season. Er det noen som har erfaringer med denne?

 

Takker for svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Hei!

Du sier ikke noe om det er telt eller snøhule. Jeg går da ut i fra at det er telt, og ikke de kaldeste vinternettene.

Dersom soveposen skal kunne brukes om vinteren av ei 12 år gammel jente, er -5 -10 ikke tilstrekkelig.

Du bør nok velge en sovepose som er atskillig varmere en Ajungilak Shield 3-season. Du bør også velge en kortere modell - mindre å varme opp.

Ut fra hva du beskriver angående volum og vekt, er du over på en god dunpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det telt den er tenkt til ja.

 

For de kaldeste nettene har jeg tenkt at hun enten bruker fleeceteppeposen inni (øker temperaturen med 5-6 grader) evt at hun tar sin sovepose og legger seg inni en av de doble posene vi har; hvis jeg er med, så tar hun altså den ene inni 2 sammenkoblede poser sammen med meg.

 

Hun er 1,60 lang, og jeg har i grunnen tenkt at vi kjøper en i voksenlengde så hun kan bruke posen fra nå og inn i ungdomstid/voksen alder. (selv om det blir mer å varme opp)

 

Men disse zpacks-variantene: hvor stor plass tar de? Og jeg er elendig på å beregne toll/porto og den slags (flau). Hva blir ca total prisen i norske kroner da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De setter verdien langt lavere. (Jeg spurte aldri om redusert verdi).

Selv med full verdi havner du på 3000.

Dette er et av de mest kjente " ultralight/ backpacing selskapene" i USA.

Jeg har den som går til -7. Den er pakket i en 6l vanntett sekk som følger med kjøpet.

Du begynner å le når du pakker den ut.... Den bare vokser og vokser ;)

Sekkene er laget i 900+ dun. En dunkvalitet jeg ikke har sett i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.