Gå til innhold
  • Bli medlem

Basic utstyr for å sikre på bratte turer


FilipG

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lite erfaring med klatring, men liker å klyve opp på bratte topper. Har ikke planer om å drive med noe heftig veggklatring, men lurer bare på hva som trengs av kunnskap og utstyr for å ha muligheten til å sikre seg med tau og noen fester når man kommer til småkinkie bratte partier, typisk beskrevet med "her kan det være kjekt med tau og sikringsutstyr".

En enkel utstyrsliste forklart på nybegynnervennlig språk settes stor pris på :-P 

Som et lite tillegg kan jeg nevne at jeg er veldig inneforstått med at om man velger å ta risikoer så store at man baserer seg på å bruke sikring, så er det selvfølgelig også viktig med kompetansen til å bruke dette utstyret, så denne tråden er i utgangspunktet bare for å få ett lite innblikk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke helt det du spør om men anbefaller deg å ta en kort "inne til uteklatring", naturlige sikringer eller tilsvarende kurs, da får du vite hva du trenger av utstyr og ikke minst hvordan du bruker det. Hjelper lite med dyre kamkiler og tau hvis du bruker utstyret feil, det blir en falsk sikkerhet som kan få kjipt utfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du brattkortet sammen med et kurs for innendørs klatring og et grunnleggende kilekurs lærer du mye. Men utlært blir man nok aldri og en del aha opplevelser får man nok uansett.

Jeg liker også å gå plasser utenfor sti. Mange plasser hadde enkel sikring kunne gitt enda finere opplevelser.

Viktigste er uansett å snu om man er i tvil og det gjelder nok med og uten tau.

Kai Gunter - LA3QMA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Veldig generelt - til korte utsatte klatrepartier som du beskriver her vil du nok komme langt med et kilesett og et greit utvalg kamkiler (små til medium str). Du trenger en del slyngesett - gjerne lenger enn hva du bruker inne for å redusere taudrag. Videre trenger du et par 120 slynger og skrukarabinere til å lage standplass med. Er det rapell må du beregne ekstra slynge® til å sette igjen.

 

Du må selvfølgelig kunne sette sikringer og lage standplass riktig, hvis ikke er det som andre påpeker falsk trygghet. Ofte på slike turer som du beskriver kan det være svært løst fjell, noe som gjør at både det å bevege seg og sette sikringer ekstra utfordrende. 

 

Kan du komme til å måtte krysse bre eller snøfelter? Det siste er ikke uvanlig å møte på i høyfjellet - og er det hardt og/eller utsatt vil du nok ønske deg stegjern og isøks, kanskje snøanker og isskruer.

 

Det finnes ingen fasit når det kommer til alpin ferdsel. Dere må selv vurdere terrenget og fatte de tiltak som er nødvendig og hensiktsmessig - Når skal dere binde dere inn? - Skal dere gå på løpede forankringer eller ha standplass?

 

Tidligere i sommer var jeg på alpinkurs med Norgesguidene, og det var veldig lærerikt. Jeg vil anbefale det eller bli med noen som har erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

 

Hei!

En enkel utstyrsliste forklart på nybegynnervennlig språk settes stor pris på :-P

 

Her kommer min liste fra en rundtur over Memurubutindene i helga med innslag av breer, egger og korte hamre. Tiden på året og ustabilt vær tilsa mulige glatte forhold (is,snø,regn). Litt sikringsutstyr øker sjansen for å gjennomføre og man kan velge mer direkte rutevalg i fast fjell enn omgåelse i "løs ur" eller forsere uforutsette trøblete punkt tryggere.

2 mann:

1 30m 1/2tau - kan brukes dobbelt, enkelt, løpende osv etter behov.

2 stegjernpar

2 korte økser

2 seler

2 prusikktau (klemknute-/gang, z-talje m.m.)

2 skukarabin (HMS knute for sikring, rappell m.m.)

2 isskruer

4 std karabiner

1 kilesett (1-10)

1 Tibloc

4 lange slynger (som forkortes etter behov)

5-6m 7mm tau til rappell feste.

F.eks tok vi en rapell ned V3, for å unngå en omgåelse på vått føre.

post-2131-0-31348900-1378208893_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke så veldig ulik lista ovenfor men når vi gikk i sommer var dette stort sett med:

 

1-2 60 m halvtau, alt etter beskrivelser av ruta

1 sett kiler

Utvalg kamkiler/hexer etter behov

Prusik til klemknuter og rapell(2 stk pr pers)

3-4 lengre slynger som kan brukes til mellomforankringer, standplass, rappell, you name it

2 skrukarabinere pr pers

Alpine slings, mengde vurderes etter hvor lange klatreruter man skal gå

Cordelette til standplass

Ca 5-6 meter med statisk tau til rappellfester

Sele

Nøttepirker

Taubrems

Trinse

Kniv

Hjelm

Isøks og stegjern etter behov

 

Legger også til at solid førstehjelpspakke, vindsekk, leatherman og hodelykt alltid er med i sekken når jeg skal ut på langtur. Jeg er ikke så veldig erfaren selv men en ting som er erfart med tanke på ferdsel i alpint terreng. Selv om man ikke skal drive med storveggsklatring og avansert fjellklatring så er det mye som må læres, gjerne noen nivåer over det man tror for å kunne mestre det som i en klatrefører ser greit ut. Jeg leste en gang her en som skreiv at han syntes det var vanskelig å skille mellom en del grad 2 og 4 i fjellet og jeg er tildels enig. Rutelesning i seg selv er en kunst. I tillegg er aspektet ved at du skal være forberedt på det verste naturen kan kaste på deg og hvordan det kan totalforandre situasjonen du er i. Kort oppsummert, man går fort igjennom de samme kursene og læringsprosessen som den som har ambisjoner om å bli storveggsklatrer. Forskjellen kommer kanskje mer til syne etterhvert med hvor mye erfaring man velger å akkumulere seg.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.