Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus eta solo - tok fyr!


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Kjøpte denne av Intersport:

http://www.outnorth.no/no-primus/eta-solo-gassbrenner.php

 

Selgeren sa at den funket med alle gassbokser, bl.a. fra biltema. Alle med standard gjenger. Kjøpte så med en boks på samme butikk, en slik:

http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.fjellsport.no/media/catalog/product/cache/3/image/700x700/602f0fa2c1f0d1ba5e241f914e856ff9/2/3/230g.jpg&imgrefurl=http://www.fjellsport.no/primus-powergas-230-g-gassboks.html&h=700&w=700&sz=103&tbnid=qeod93p-wp4N_M:&tbnh=90&tbnw=90&zoom=1&usg=__VX1-HrwaLFdzvUAj228NSZBq6k0=&docid=rQdhP0ygahfrjM&sa=X&ei=eSDfUc-LEsSG4ATr4YEY&ved=0CFcQ9QEwBQ&dur=4250

 

Har brukt gassbrenner før (alt utstyret ble stjålet så måtte kjøpe nytt). Når jeg skulle skru på gassboksen på fjellet i Rondane så åpnet den for gassen veldig tidlig, lenge før jeg kunne tighte brenneren på boksen. Ante ugler i mosen, men måtte jo bare gjøre et forsøk på å tenne på da jeg var på fjellet og vi måtte ha middag. Flammene sto og jeg måtte bare skru av hele brenneren rett av gassboksen i en fei. Selve brennerens plast tok fyr og piezo-tenneren mm. ble ødelagt. Altså er hele greia ødelagt. En annen ting jeg merket var at en skal kunne klipse vannbeholderen av og på. Denne klipsefunksjonen var svært dårlig. Den løsnet bare den ene siden og holdt på å knekke av disse klipsene når jeg måtte tvinge av vannbeholderen.

 

Det siste er jo i seg selv et problem som er et stort aber, andre som har problemer med dette? Men det første, kan det være at vi brukte feil gassboks? Fungerer denne kun med de aller minste boksene som kan få plass i vannbeholderen? Trodde gjengene skulle passe og være standard?

 

Ellers ville løsningen vært helt genial! Så lenge en ikke har behov for å steke, men bruker gassen kun til å koke vann. Ser det er flere andre merker med tilsvarende produkter. MSR og Jetboil, er de bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig noe i veien med gassboksen?

 

Nettopp testet med å skru på en Coleman 250 g gassboks, plastbeina kom tett på, men det ser ut som det går greit.

 

Min er erfaring med vannholderen er at knappene må trykkes godt inn ellers henger beholderen på det ene festet når den skal taes av.

Jeg pleier å la brenneren være på når jeg heller ut kokt vann fra beholderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte samme gassboksen med en "vanlig" brenner som jeg kjøpte på Rondvassbu på samme turen uten det minste problem.

 

Forsøkte å trykke knappene svært godt inn, var ikke sjans for at beholderen skulle av.

 

Men du har generelt god erfaring med dette utstyret forstår jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Jetboil, aldri vært noen problemer med den. Har sett litt på Eta Solo, men jeg synes den ikke har gitt like bra førsteinntrykk som Jetboil...

 

Har hørt tidligere at Eta Solo har smeltet, mulig det er et problem med de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det noen ulikheter på hvor lang gassnippelen er på bokser slik at man kan få en situasjon hvor boksen åpner for gass før pakningen har tettet for lekkasjer. Dessverre ser det ut til at det betyr at for noen brennere er det noen bokser som ikke passer.

Synes kanskje du burde reklamere på denne ettersom det var selgeren som fortalte deg at alle bokser skulle passe og det høres jo i tillegg ut som den er mer kranglete enn den burde være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt forskjellig erfaring med gassbokser fra forskjellige produsenter.

Stort sett fungerer de fint.

Men en slik Powergas fungerte dårlig med en toppmonternt brenner jeg har. Måtee etterstramme hele tiden da effekten avtok. Eneste boks det har vært problem med på den brennern. Og eneste gang jeg har kjøpt Powergas.

TIl vanlig bruker jeg gassbokser fra Biltema og de har fungert supert. Dog kjøpte jeg et par nye før tur tidligere i uka. På nye gassbrennern(Optimus Vega) så er det en "flate" som går mot kant på gassboks så man ikke skal skru den for langt ned. Men da den stoppet kom det ikke noe gass ut. Måtte da skru til ganske hardt så virket den fint. Samme brenner med en Beaver gassboks fungerte helt fint.

Ser at jeg kanskje må finne bokser som passer best til de forskjellige brenner å holde meg til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik kant er det på Primus Eta Solo også.

 

.. På nye gassbrennern(Optimus Vega) så er det en "flate" som går mot kant på gassboks så man ikke skal skru den for langt ned. Men da den stoppet kom det ikke noe gass ut. Måtte da skru til ganske hardt så virket den fint. ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på slike på sportslageret i dag. Primus Eta Solo har jo en ubrukelig latterlig tungvint måte å feste vannbeholderen. Jetboil  sin der du bare enkelt vrir den på virker mye bedre, ukomplisert og grei. Men det viktigste er jo at den kan kobles til en normal gassbeholder uten å noe videre ståhei.

 

Mangler egentlig svar på om Primus Eta Solo skal kunne kobles til vanlige gassbokser eller kun en eller annen spesiell boks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik liggende i skapet. Har bare brukt den med 100g boks før (den som passer i koppen), men forsøkte å koble den på en 230g powergas nå, og det fungerte bra. Det høres ut som om du har fått en defekt brenne, sannsynligvis noe med pakningen der boksen skrus fast. På min slippes det ikke ut gass når jeg skrur fast boksen, men litt lekkasje når man monterer slike ventilbokser er normalt. Det skal dog alltid bli helt tett når man strammer til.

Jeg har brukt forskjelige gassbrennere fra primus i mange år, og har aldri brydd meg med fabrikat på ventilboksen til sommerbruk. Jeg har til gode å finne en som ikke passer og blir tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gjennom reklamasjon hos Intersport på Lillehammer. Han hadde tatt den til Primus som hadde gitt en ny men tydelig insinuerte at de mente det var brukerfeil og noe slikt "aldri" hadde skjedd før liksom..samme gamle leksa fra sånne. De ville helst gi meg en ny, men fikk til at de i det minste sendte meg den andre de hadde i stedet. En Jetboil ZIP. Kanskje ikke aller første valget mitt, men da kan jeg bruke den som en ultra-kompakt liten og lett variant og heller bruke noe litt mer stabilt til vanlige turer.

 

Han skulle ha meg til å betale porto for å sende meg den. Regnestykket blir jo da smått komisk når de tar 1000 for den (sett den solgt for over 1500 i norske butikker - kriminelt) og jeg skal betale ytterligere 150 for porto. Så koster den jo under 500 kr på flere norske nettbutikker. Men det var jeg som måtte gjøre tabben å kjøpe den fra en dyr norsk over-disk fordi jeg måtte ha den med en gang, så den må jeg vel ta på min kappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.