Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt - 2 person - kuppel


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Jeg har også Ringstind 2, meget godt fornøyd med teltet, men som nevnt skrår taket ganske godt, så ville testet det først, om du vurderer det. Lett og enkelt og sette opp, men kan nok ikke sammenlignes med et kuppeltelt mtp vindstabilitet, om det var en av grunnene dine for å velge kuppeltelt.

Jeg har i tillegg et Helsport Svea 3 camp til vinterturene. To innganger(et SVÆRT fortelt og et lite), rette endevegger gjør at plassen innvendig er formidabel. Finner ikke noe jeg ville gjort anderledes med teltet, helt perfekt, men her snakker vi om en noe annen vektklasse enn Ringstind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

   

Mi erfaring er at 220cm er for kort (sjølv er eg omlag 1,9m) for telt der ein ligg frå yttervegg til yttervegg. Eg har Soulo som er oppgjeve til 220cm liggelengde og som har tilnærma loddrette veggar i mi liggehøgde. Det teltet er for kort for meg. Dette teltet brukar eg bare når kombinasjonen av vekt og eigenskapane i vind er viktige. Hadde eg hatt sjansen til å prøve teltet før eg kjøpte det, kan det hende eg hadde valgt det bort, men eg har desverre aldri hatt sjansen til å prøve telt før anskaffelse.

Eg har også Ringstind 1 med oppgjeve liggelengde på 240cm. Denne liggelengda føler eg er rikeleg. (men i vanleg Helsport-stil er teltet noko tyngre enn oppgjeve i katalogen).

 

Et ærlig svar! Mange som kjøper telt lærer seg å leve med de minusene teltet har og anbefaler sine telt litt blindt til andre føler jeg. Veldig enig i at det er et problem å få testet teltet før kjøp, se det oppslått og prøveligge lengden. Tungvint å måtte mase i butikken om en får slå opp teltet der og så skal du ikke engang kjøpe det. Nå, med fri retur på enkelte nettbutikker skal det vel være mulig å bestille teltet og så slå det opp i stua eller på terrassen og returnere det hvis det ikke passer. Ønskedrømmen er en diger teltmesse med hundrevis av telt oppslått hvor en kan gå rundt og prøve og kikke på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staika er "bare" 230 og veier 4 kg.

 

Fikk tilsendt dette i går som jeg hadde størst forventninger til:

Black Diamond MESA TENT MARI

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/black-diamond-mesa-tent-mari.html

 

Har rukket å slå det opp og målt en del. Det er oppgitt til liggelengde 234, veggene er tilnærmet vertikale. Når jeg dytter duken i endene slik at jeg når sømmen i bunn som kanskje blir teoretisk mulig liggelengde får jeg ca 226. Bare der er det 8 cm mindre helt teoretisk, slikt juks er det sikkert over hele linja. Rent praktisk så krymper et vanlig oppsett også ganske mye, så når teltet er satt opp helt vanlig så har en omtrent 216 cm fra vegg til vegg. Og når da liggeunderlag hever kroppen en del, sovepose osv så er dette faktisk også for kort for en person på 189 cm. Men dette var nyttig, da kan en i hvertfall stryke alle telt under 235 cm. Det skal nok helst være oppgitt minst 240 og så etter fratrekk av alt juks, fanteri og skrånende tak så lander en forhåpentligvis på noe som akkurat går an. Men 240 liggelengde, kuppeltelt (helst), da er det nok ikke mange kandidater igjen (hvis noen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staika er "bare" 230 og veier 4 kg.

 

Fikk tilsendt dette i går som jeg hadde størst forventninger til:

Black Diamond MESA TENT MARI

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/black-diamond-mesa-tent-mari.html

 

Har rukket å slå det opp og målt en del. Det er oppgitt til liggelengde 234, veggene er tilnærmet vertikale. Når jeg dytter duken i endene slik at jeg når sømmen i bunn som kanskje blir teoretisk mulig liggelengde får jeg ca 226. Bare der er det 8 cm mindre helt teoretisk, slikt juks er det sikkert over hele linja. Rent praktisk så krymper et vanlig oppsett også ganske mye, så når teltet er satt opp helt vanlig så har en omtrent 216 cm fra vegg til vegg. Og når da liggeunderlag hever kroppen en del, sovepose osv så er dette faktisk også for kort for en person på 189 cm. Men dette var nyttig, da kan en i hvertfall stryke alle telt under 235 cm. Det skal nok helst være oppgitt minst 240 og så etter fratrekk av alt juks, fanteri og skrånende tak så lander en forhåpentligvis på noe som akkurat går an. Men 240 liggelengde, kuppeltelt (helst), da er det nok ikke mange kandidater igjen (hvis noen).

Noen kanidater er det, men da blir det basecamp telt ala Svalbard 6. Dette har gulvlengde 270 og det holdt for meg så lenge det ikke lå noe særlig snø på duken. Problemet her er at det er plundrete å sette opp og vekta er over 7 kilo....

 

Svalbard 3 med oppgitt lengde 250 ble for kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Helsport Svalbard har inngang frå enden, som i dei fleste tunelltelt. Svalbard 6 er rigtignok 250cm breidt, så der kan du ligge på tvers, og altså ha inngangen frå sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staika er "bare" 230 og veier 4 kg.

 

 Men dette var nyttig, da kan en i hvertfall stryke alle telt under 235 cm.

Man kan da ikke stryke alle telt under 235 bare fordi en produsent har oppgitt feil mål på ett telt, det er ikke mye seriøst.....

For øvrig er jeg selv 185 og har ikke hatt noen store problemer med liggelengde i telt p.g.a. det, utrolig hvor mye 4 cm gjør.....

Det har heller ikke allverdens å si om soveposen kommer litt borti innertelts duken dersom man har ett godt telt med god avstand mellom innerteltet og ytterteltet. Personlig syns jeg det har større betydning enn liggelengden inne i teltet, så sant liggelengden er stor nok til at jeg kan strekke meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som snakker mitt språk!

 

Så hva blir din løsning?

Problemet er att jeg har aldri funnet en optimal løsning som passer til alt for en høy person.

 

Alene på korte turer i fint vær bruker jeg Ringstind Superlight men pakker inn fotenden av soveposen i skalljakka.

Er vi to på tur bruker jeg Vela II fordi sideutgangene gjør det enkelt å komme ut og inn. Det  har 250 liggelengde, men begrenset romfølelse i innertelt og lite plass i fortelt.

På toppturer bruker jeg Exped Polaris som står som et fjell i full storm. Det har grei liggelengde selv i snøvær takket være rette endevegger og to fortelt. Men dør og fortelt er trange som et musehull.

På lengre turer og turer i dårlig vær bruker jeg Kaitum 2  som har tilstrekkelig liggelengde pga rette endevegger med fortelt som tar imot trykket fra vind og snø. Full takhøyde i hele lengden gir det god romfølelse.

 

Da jeg er 198 har det blitt noen bomkjøp av telt.

Helsport Fjellheimen 3 og Svalbard 3 er solgt da de ble for korte. Svalbard 6 var pga tyngde kun egnet til bruk med kano og pulk og ble solgt da det var for knotete å sette opp alene. Ringstind 2 ble solgt til fordel for superlight som veier halvparten men er trangere.

Terra Nova Laser Competition ble solgt fordi soveposen stengte for ventilasjonen.

 

Skulle jeg bare hatt et telt hadde jeg endt opp med Hilleberg kaitum 3 da det har to store innganger, god romfølelse, kongeplass alene, brukbart for to, meget bra forhold vekt/plass, solid og svært enkelt å sette opp alene.

 

Drømmeteltet ville vært Exped Orion med tilstrekkelig liggelengde. Men da med Hillebergs utvendige stangkanaler som er verdt flere tusenlapper alene. Exped har meget god kvalitet til en fin pris, flotte løsninger og design, men de flate stangkanalene liker jeg ikke.

 

Skulle du være i nærheten av Lillestrøm kan vi sette opp teltene på plenen så du får sammenlignet de modellene jeg har valgt etter 25 års prøving og feiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har heller ikke allverdens å si om soveposen kommer litt borti innertelts duken dersom man har ett godt telt med god avstand mellom innerteltet og ytterteltet.

 

I mitt Soulo er innerteltet så stramt, når teltet er ordentleg satt opp, at eg faktis føler eg ligg i mot ein vegg, riktignok ikkje veldig hard vegg. Då følest det også trangt. Fuktgjennomslag fra kondens på ytterteltduken har derimot ikkje vore noko problem, sjølv om teltet hovudsakleg vert brukt vår og haust.

 

Lengda heilt i botnen av teltet mitt er akkurat målt til 225cm, mot oppgjeve 220cm, så det er i alle fall ikkje same juks over heile linja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Man kan da ikke stryke alle telt under 235 bare fordi en produsent har oppgitt feil mål på ett telt, det er ikke mye seriøst.....

 

Ok, den var litt bråkjekk. Men slikt som jeg kaller juks, mens produsenten kanskje mener å ha delvis dekning pga en teoretisk lab kan strekke telt-duken så lang i bånn, slikt har jeg inntrykk av at er ganske gjengs over hele linja. Poenget er i at praksis så vil en måtte kutte bort så mange cm på grunn av alle faktorene; juks, skrånende tak, telt-bunnen vil aldri i praksis være helt utstrekt osv. Så my at en i mitt tilfelle altså må beregne da kanskje en halvmeter ekstra på oppgitt lengde.

 

 

Alene på korte turer i fint vær bruker jeg Ringstind Superlight men pakker inn fotenden av soveposen i skalljakka.

Er vi to på tur bruker jeg Vela II fordi sideutgangene gjør det enkelt å komme ut og inn. Det har 250 liggelengde, men begrenset romfølelse i innertelt og lite plass i fortelt.

På toppturer bruker jeg Exped Polaris som står som et fjell i full storm. Det har grei liggelengde selv i snøvær takket være rette endevegger og to fortelt. Men dør og fortelt er trange som et musehull.

På lengre turer og turer i dårlig vær bruker jeg Kaitum 2 som har tilstrekkelig liggelengde pga rette endevegger med fortelt som tar imot trykket fra vind og snø. Full takhøyde i hele lengden gir det god romfølelse.

 

 

Dette telt-budsjettet tviler jeg på at ville bli særlig populært i min heim :) Hun er ganske uforstående til at jeg trenger mer enn ETT..

Ringstind superlight virker på meg som tett på det ideelle soloteltet, jeg tror ikke jeg har nok soloturer til å forsvare å bruke 4000 på det per i dag. Forsøker meg optimistisk på bruktmarkedet.

 

 

Da jeg er 198 har det blitt noen bomkjøp av telt.

 

Har blitt en del bomkjøp på meg og. Men nå er det altså mulig å bruke åpent kjøp med dekket returfrakt og åpne det pent og forsiktig i stua, så evt sende tilbake. Nå kan jeg forstå at helt oppe i 198 cm høyde så blir utfordringen ekstra stor. Min høyde 189 mener jeg er bare normalt høyt, på ingen måte uvanlig. Og hvis en hadde laget telt som passet også personer 190+ så ville jo ikke den ekstra plassen i fotenden vært ubrukelig for lavere folk, ville gått greit å lagre ting der også. De fleste har vel med seg litt innenfor teltet også.

 

 

Skulle du være i nærheten av Lillestrøm kan vi sette opp teltene på plenen så du får sammenlignet de modellene jeg har valgt etter 25 års prøving og feiling.

 

Ikke så altfor langt, Vestby. Tar det gjerne i forbindelse med en Oslo-tur, nå blir det noen uker til pga ferie. Men jeg tar rain check på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis en hadde laget telt som passet også personer 190+ så ville jo ikke den ekstra plassen i fotenden vært ubrukelig for lavere folk, ville gått greit å lagre ting der også. De fleste har vel med seg litt innenfor teltet også.
 
Så vektfokusert store delar av markedet er, er det ikkje rart at telta vert i kortaste laget. Den absolutt enklaste måten å spare nokre gram på eit telt, er jo å lage det mindre.
 
Hilleberg hadde ein lang versjon av Keron i mange år. Ettersom versjonen ikkje er tilgjengeleg lenger, var sikkert erfaringa at markedet ikkje var stort nok. Men i eit marked som i stadig større grad tar i bruk direktebestillingar frå produsent, uavhengig av geografiske avstandar, ligg moglegheitene der for den som ser potensialet. I alle fall tunelltelt er godt eigna for å produsere med akkurat den lengda kunden vil ha¹.
 
¹Men desse vil ha inngangen i enden, og ikkje på langsida slik du har beskrive i åpningsinnlegget.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.