Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag - oppblåsbart


Anbefalte innlegg

Har stort sett brukt underlag hvor en står og bruker lungene som pumpemaskin. Var innom Oslo Sportslager for noen år siden, selgeren mente dette var ikke bra hverken for personen eller underlaget som ble fylt med fuktig luft. Man skulle bruke en pose til å presse luften inn. Har ikke kjøpt noe slikt eller tenkt over det siden. Noen som har prøvd dette og vet mer om hvordan det fungerer?

 

Vil ellers ha et liggeunderlaget som ikke er for kort (er 189 cm høy), gjerne noe antiskli på. Gjerne også så lett som mulig, men utviklingen har sikkert vært stor siden jeg så på slikt for noen år siden.

 

Hvis det ikke er noe antiskli, er det noe en kan legge på selv? Noen pennestrøk med silikonløsning f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Instruksjonsvideo til en variant av "pumpeposen" du snakker om kan du se her: 

Det finnes også underlag med integrert pumpe (svampebasert) som skal fungere greit. Hovedsaken er vel (som du sier) at fuktig luft ikke er optimalt, særlig for dunfylte underlag. Fjellsport.no har et solid utvalg sovekomfort for alle og enhver.

 

Dette med antiskli vet jeg lite om - men forstår spørsmålet, har mer enn én gang våknet i nordre enden av teltet selv

om jeg kunne sverget på at jeg sovnet på sørenden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Exped Downmat 9DLX med integrert pumpe.

Helt fantastisk underlag med meget god komfort. Ser at noen mener det er tungvindt å pumpe opp og tar lang tid. Dette vil jeg bestride. Det er fort gjort, og den innebygde svampepumpen virker helt flott. Om det tar 5 min å pumpe opp, så har jeg det sjelden så travelt på tur at det er en faktor.

Bytter ikke underlaget mitt mot noe, og er det som gjør at jeg kan dra på telttur selv med en kranglete rygg.

Sikler på en chairkit nå, slik at jeg kan sitte behagelig også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Exped DownMat 7 LW med "posepumpe".

Dette liggeunderlaget er jeg godt fornøyd med, ikke ille vekt i forhold til hva man får av komfort. Volumet sammenpakket er også imponerende, tar lite plass i sekken.

Pumpeløsningen fungerer veldig bra, videoen over viser det i praksis.

 

Kan anbefale det videre til hvem som helst :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske poster folkens! Her har det skjedd en masse god utvikling siden jeg jaktet på dette for et par år siden forstår jeg. Nå blir nesten glad for at det meste av turutstyret mitt ble stjålet fra studenthybelen på Ås.

 

Er det Exped som er ledende på markedet på slike løsninger? Kombinert med en sitte-kit så virker jo dette ganske genialt! Noen av disse med noe antiskli i tillegg så kommer jeg til å applaudere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske poster folkens! Her har det skjedd en masse god utvikling siden jeg jaktet på dette for et par år siden forstår jeg. Nå blir nesten glad for at det meste av turutstyret mitt ble stjålet fra studenthybelen på Ås.

Er det Exped som er ledende på markedet på slike løsninger? Kombinert med en sitte-kit så virker jo dette ganske genialt! Noen av disse med noe antiskli i tillegg så kommer jeg til å applaudere!

Jeg har flere Exped underlag selv, og også stol kit. Fungerer utmerket, herlig med stol kit foran bålet etter en lang dag. Min erfaring er at UL serien er litt glatt, mens de normale har antiskli. Foretrekker allikevel UL utgavene sommerstid da de veier ca en halv kilo mindre. Den halvkiloen bruker jeg i stedet for stol kitet.

Om vinteren derimot er det viktigere å ikke skli av underlaget så da bruker jeg det med antiskli.

Kan absolutt anbefale Exped underlagene, suveren kvalitet og utmerket komfort, jeg sover bedre enn hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Har nytt Exped DownMat 7M. Angrer for at jeg ikke valgte 7LW. Får dessverre ikke testet det i år.

Jeg har pakket det opp hjemme. Pumping med innebygd pumpe gikk helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett brukt underlag hvor en står og bruker lungene som pumpemaskin. Var innom Oslo Sportslager for noen år siden, selgeren mente dette var ikke bra hverken for personen eller underlaget som ble fylt med fuktig luft. Man skulle bruke en pose til å presse luften inn. Har ikke kjøpt noe slikt eller tenkt over det siden. Noen som har prøvd dette og vet mer om hvordan det fungerer?

Vil ellers ha et liggeunderlaget som ikke er for kort (er 189 cm høy), gjerne noe antiskli på. Gjerne også så lett som mulig, men utviklingen har sikkert vært stor siden jeg så på slikt for noen år siden.

Hvis det ikke er noe antiskli, er det noe en kan legge på selv? Noen pennestrøk med silikonløsning f.eks.?

Vil anbefale deg å kjøpe thermarest neoair, størrelse large. Det er 193 cm langt, og 63 bredt om jeg ikke husker feil. Gikk selv over til det av damme grunn som deg, jeg er også 189 cm.

Hdde tidligere et mindre oppblåsbart men det var glatt og smalt og kort. Det nye er helt utrolig behagelig, måtte faktisk slippe ut luft fordi det ble for hardt. Og velsig antiskli. Umulig å gli av det.

Kan også legge til vekten, 550gram.

Det koster normalt rundt 2000 i butikken men ser et firma som selger det på finn for 1199,-.

Det er løp og kjøp pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett brukt underlag hvor en står og bruker lungene som pumpemaskin. Var innom Oslo Sportslager for noen år siden, selgeren mente dette var ikke bra hverken for personen eller underlaget som ble fylt med fuktig luft. Man skulle bruke en pose til å presse luften inn. Har ikke kjøpt noe slikt eller tenkt over det siden. Noen som har prøvd dette og vet mer om hvordan det fungerer?

 

Vil ellers ha et liggeunderlaget som ikke er for kort (er 189 cm høy), gjerne noe antiskli på. Gjerne også så lett som mulig, men utviklingen har sikkert vært stor siden jeg så på slikt for noen år siden.

 

Hvis det ikke er noe antiskli, er det noe en kan legge på selv? Noen pennestrøk med silikonløsning f.eks.?

Når det gjelder antiskli.... gå innom en båtbutikk og kjøp en meter med 'slingreduk' Det er en tynn nettingduk av gummimateriale som har svært høy friksjon. Bruker det selv og sklir aldri. Bruker det også under noen matter på parketten :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Thermarest liggeunderlag i mange år, men kjøpte nylig deres seng, Thermarest LuxuryLite Mesh Cot. Den er lett, og settes raskt sammen. Spent på hvordan den vil fungere i telt om vinteren. Må kanskje mekke til noe som gjør at benene ikke synker ned i snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder antiskli.... gå innom en båtbutikk og kjøp en meter med 'slingreduk' Det er en tynn nettingduk av gummimateriale som har svært høy friksjon. Bruker det selv og sklir aldri. Bruker det også under noen matter på parketten :-P

 

Dette skal prøves! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Exped synmat UL med pumpepose, posen bruker jeg også som vantett pakkpose i sekken

Er vel ikke så gunstig å blåse opp liggeunderlag "manuelt" ? da vil man jo blåse en del fuktighet inn i underlaget....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet masse underlag hos sportslageret i dag. Min konklusjon er at posefyll-funksjonen er suveren. Da bør en velge de som ikke har integrert pumpe for å spare den unødige vekta også. Posefyllen til Exped virker ganske mye mer solid og durabel enn Thermarest sin som er litt mer klabb å få tredd på og ikke like god. Ellers er thermarest sine underlag veldig annerledes enn exped. Therma knitrer en del men jeg formen i seg selv virker ganske antiskli faktisk, de er også jevnt over veldig lette og en får fort en del gram lettere enn Exped som da rett nok ofte er tykkere. Jeg tror jeg totalt lander på Exped, litt usikker på om jeg behøver med eller uten dun? Dun tar noen gram ekstra men da får igjen på isolasjon. Hun på butikken mente jeg ikke måtte tenke bare vinterbruk for isolasjon, utenfor sommer så blir det kaldere uten god isolasjon. Står mellom disse:

 

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/exped-synmat-ul-7-lw.html

http://www.fjellsport.no/exped-downmat-ul-7-lw.html

 

Skal også ha seat kit som tar litt vekt også, bør kanskje spare litt inn på grammene da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ært på tur med både thermarwst og exped. Thermarest er det jeg har brukt "alltid".

Først: thermarest knitrer. Ja men bare i starten, etterhvert aom underlaget blir brukt forsvinner den lyden.

Andre: pumpen til exped. Poenget med fuktighet er vel bare et poeng dersom du har dun i underlaget, noe thermarest ikke har. Derfor er man nesten nødt til å bruke pumpe på expeden da den har dun eller hva det nå er.

Milde himmel for en vanvittig dårlig pumpe. Håper alle som har exped har noe annet enn den posen som følger med for den holder ikke mål overhodet. Kan med handa på hjertet si at jeg skulle blåst opp mange underlag manuelt på tiden det tar å bruke pumpen.

Valget er for meg soleklart. For alle andre turer enn lange vinterturer er det thermarest som er det beste valget. Fukt er ikke et problem, knitringen forsvinner når det blir brukt og brettet litt og at man må blåse det opp manuelt gjør ikke så mye. Har jeg pust til å gå på fjellet skal jeg klare å blåse opp et underlag.

Der har dere mine erfaringer med disse to.

Komforten, når man langt om lenge får blåst opp begge, er selvsagt super uansett hva man bruker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hokus, når jeg bruker den medfølgende pumpebagen på min Syn UL 7 LW blir det ca. 4 pump=1 minutt pluss.

Jeg er heller ikke så proff som han på videoen over som blåser for å fylle bagen max.

Sikker på det fulgte med pumpebag/brukte den riktig?

Thermarest er knallgode produkter, men jeg valgte Exped med pumpebag (for å slippe å få flashback med strandmadrasser og baderinger) på teltturer, samt slippe å få smuss i munnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Andre: pumpen til exped. Poenget med fuktighet er vel bare et poeng dersom du har dun i underlaget, noe thermarest ikke har. Derfor er man nesten nødt til å bruke pumpe på expeden da den har dun eller hva det nå er.
Milde himmel for en vanvittig dårlig pumpe. Håper alle som har exped har noe annet enn den posen som følger med for den holder ikke mål overhodet. Kan med handa på hjertet si at jeg skulle blåst opp mange underlag manuelt på tiden det tar å bruke pumpen.

 

 

 

Dette var jo veldig oppsiktsvekkende info da. Nå har jeg forøvrig bestilt exped med posepumpe (men det er åpent kjøp). Når det gjelder posepumpen, det er denne vi snakker om:

http://www.outnorth.no/no-exped/schnozzel-pumpbag.php?group=prod_prod_grp-s1%2F1283 Schnozzel Pumpbag

Men denne erfaringen skiller seg en del fra andre, se videoen som er link til øverst i tråden. Er dette bare filmtricks? Han fyller jo hele liggeunderlaget på sekunder med kun 1 og en halv fylt pose med luft. Ser helt magisk ut spør du meg.

 

Dersom en skal blåse opp et såkalt "selvoppblåsbart" underlag (som må ha ganske mye ekstra luft blåst inn) så er jeg enig i at det ikke er så mye jobb å toppe luften med å blåse selv. Men disse underlagene her som ikke tar inn noe luft selv og en må starte og blåse et panneflatt underlag på 7 og 9 cm høyde så vil jeg si gevinsten av denne pumpeposen er enorm, vel og merke hvis den funker. Har aldri testet selv. Ellers er jeg enig i at Thermarest sine også virker til å være veldig greie underlag, de selger jo også sin egen poseløsning. Men som nevnt synes jeg denne er mer styr å få på og ser ikke ut til å vare lenge før åpningen blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi var nok ikke like proff som han i videoen. Antar han har øvd seg litt før videoen ble laget.

Synes bare det tok så lang tid, mye lengre tid enn å blåse manuelt, men kan jo være at det finnes flere poseløsninger enn den vi brukte. Må forske litt på akkurat det.

Ser jo at flere lengre opp kommenterer at det tar lang tid å bruke posen. men det er jo også mange som virker å være veldig fornøyde så noe må vi jo ha gjort feil, eller hatt feil utstyr.

Kan jo også være at man blir flinkere med litt trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes flere poseløsninger fra forskjellige produsenter, men du sa det var den som fulgte med exped. Og det skal være Schnozzel Pumpbag som er den han viser på videoen. Mulig han er proff og har trent, men det virker ikke særlig avansert. Trykke ned på en pose, er vel et begrenset antall måter en kan gjøre det på?

 

Det er to som kommenterer at det tar tid, og det gjelder integrert håndpumpe. Ikke posepumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.