Gå til innhold
  • Bli medlem

Beversafari på Uåa 08.07.2013


Anbefalte innlegg

P1010583+(Large).JPG
Endelig er det ferie, og hva passer da bedre enn en liten ettermiddags tur i kajakk :-)

Marte spurte om vi kunne ta en tur å kikke etter bever, og da var ikke far vond å be. Ikke så ofte at 16 åringen kommer med slike forslag. Dessuten reiser hun 14 dager til syden, så litt alene tid satte jeg stor pris på.

Vi fikk en perfekt ettermiddag. Helt vindstille og en sol som varmet fra en skyfri, blå himmel :-)

Turen gikk fra Uvesund, innom Fosserud og videre opp til Sagen. En strekning på litt i overkant av 6 km.

P1010528+(Large).JPG

P1010541+(Large).JPG

P1010543+(Large).JPG

P1010550+(Large).JPG
Når vi kom opp til Sagen så vi at det var bever-aktivitet. Men ett lite stykke foran beveren så vi noe lite som kjempet for livet. Et lite dunete nøste som bakset med vingene og kjempet for å holde hode over vann.
Innen jeg kom bort ble den liggende med de små vingene rett ut til hver side, og med hodet ned i vannet.
Tror ikke det var lenge igjen før drukning hadde vært et faktum.

Jeg plukket den opp og holdt den inne i varme hender så lenge at den begynte å bli aktiv. Da padlet jeg iland med den i håp om at moren etter hvert ville oppdage den. Ikke sikkert det gikk slik, men den fikk i alle fall en ny mulighet :-)

P1010552+(Large).JPG
Etter denne seansen satt vi rolig i  kajakkene mens vi håpet at beveren skulle dukke opp igjen, og tålmodigheten lønnet seg.

P1010555+(Large).JPG

P1010557+(Large).JPG

P1010558+(Large).JPG

P1010553+(Large).JPG
Ikke så lett å få skarpe bilder fra kajakk, men jeg ga det et ærlig forsøk.

Etter en kort pause med litt mat og drikke tok vi en liten runde til med speiding etter bever, og nok en gang dukket den opp :-)

P1010568+(Large).JPG

P1010572+(Large).JPG

P1010574+(Large).JPG
Vi var nå begge fornøyd med kveldens opplevelser og bestemte oss for å padle hjem.

P1010578+(Large).JPG

P1010587+(Large).JPG

P1010590+(Large).JPG
Vi padlet litt over 12 km og var ute 3,5 time. En perfekt start på ferien :-)

Takk for turen Marte, og jeg håper vi kan gjøre dette oftere.





Alle bilder fra turen kan du se her:
http://galleri2013.padleines.com/#!home
     î
     î
     î   Trykk firkant for visning i fullskjerm.




Vis ekstern blogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.