Gå til innhold
  • Bli medlem

3-sesongs dunpose


Gjest JRH

Anbefalte innlegg

Har noen gode råd og tips til kjøp av dunpose?

Jeg har kikket på Mountain Equipment Glacier 500 og Xero 500. Sist nevnte har visst nok tynt ytterstoff.

Tenkt bruk er teltturer i fjellet, både sommer og tidlig høst. Jeg har en Tyin Winter til senhøst og vinterbruk.

3-4 netter er lengden på turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Fjellreven Sarek 3-Season ?

Dette er en sovepose jeg selv vurderer til høsten. Jeg har vært å kikket etter dunposer fra leverandører som ikke bare setter krav til dubkvalitet , men også hvordan oppdrett , slakt , sankemetode , pakking og frakt blir utført. Fjellreven har fått en pris av en dyrevern/naturvern organisasjon for sitt dunfyll i jakker og soveposer.

Dette er noe som er viktig for oss som setter pris på naturen og det som kommer fra den.......synes jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt fornøjet med min Carinthia ECC Line 600. I Danmark er det Friluftslageret i Odense, der sælger den, og tidligere har de solgt den til en pris, der var ekstremt konkurrencedygtig i forhold til andre soveposer med tilsvarende specifikationer. Nu er den desværre steget noget i pris, men det er stadig en rimelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Eg har ein RAB Ascent 700 (190cm) som har 700gram 650fp dun og den har ein LIM altså nedre komfortgrense for menn på -12. Til samanlikning har  Ajungilak Lahar Winter (195cm) 800gram 650fp dun ein LIM på -13. Helsport Austfonna (185cm) har 700gram 700fp dun og Lim -9 For å samanlikne med ein høgre dunkvalitet så har Rab Andes (195cm) 800gram 800fp dun LIM -21

Dette berre som nokre eksempel.  Det kjem altså an på dunkvalitet (om det blir brukt europeisk eller amerikansk måleeinheit),blandingsforhold dun/fjær, konstruksjon av soveposen,kva slags stoff det er brukt, størrelse på soveposen og formen. 

 

Så får du dra konklusjonen sjølv. Ikkje alle synes LIM grensa er komfortabel. Om du foventar ned til -5 eller kaldare om hausten i høgfjellet så kan det vera godt å ha ein sovepose som toler ein del kaldare forhold for å vere på den sikre sida. Eller ein kan ta på seg meir klær, lakenpose, jervenduk osv

 

PS! Såg forresten at natt til torsdag så var det -1.8 på Filefjell (956 moh) og -4.6 på Fanaråken (2062moh) så ja høgfjellet kan vera kaldt sjølv i første halvdel av juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Mange takk for godt svar.

Valget står da mellom Mountain Equipment Xero 550 (Lim -'8) eller Mountain Equipment Lightline (Lim -13). Sist nevnte har 650 gram fyllvekt. Begge posene har mye loft og høy dunkvalitet. I følge Fjellsport er det noe av det beste!

Angående komfort temperatur og Lim grensa, så stiller du mange gode spørsmål:-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også WM sine poser.

Synes jeg en 3 sesongs på fjellet bør tåle noen minusgrader.

Har en sommerpose selv som vel egentlig er en 3 sesongs som går til 0 til minus 2 et sted. Hvis man ligger ved vann og det blir fuktig luft synes jeg noen ganger den kan føles litt kjølig selv på sommern. Men jeg er ikke norgesmester i å sove i pose heller så jeg har hodet ut av posen og ikke i "hetta". Har derfor ofte en tynn lue på meg pga lite hår og da går det langt bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men er en 750gram dunpose i varmeste laget til bruk ettersommer og høst på høyfjellet?

Hei

Høyfjellet kan være skummelt, selv midt på sommeren. Opplevde selv vedvarende regn, snø og sludd over noen dager i Jotunheimen seint i juli. Etter 2-3 dager med dette været kombinert med at du bor i telt, så er man ofte glad for at man har en litt for varm, kontra litt for kald pose å ligge i. Jeg personlig foretrekker også å ikke ligge fullstendig sammensnurpet.

Så en kommentar til pose-valg. Vanskelig å argumenter på valget ditt, men jeg var selv veldig på en ME xero 550 for et par år siden. Uten at jeg endte opp med å kjøpe en, så synes jeg faktisk både ajungilak altitude og ikke minst, sphere har veldig bra data sammenlignet med de aller fleste merker hvis man ser på pris/ytelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Hei og mange takk for brukererfaringene.

Jeg ligger heller ikke sammensurpet - bruker heller lue ved behov.

WM er også meget bra, men kostbart.......

Mountain Equipmemt Lightline frister mest. Denne er enda litt varmere enn Xero550, i tillegg bedre beskyttet mot kondens og fukt. Egentlig litt dyr, men den holder vel nærmest evig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har ME Dreamcatcher 650 som er nydelig pose ,kan brettes ut som dyne også.Glidelås helt ned og rundt beina.Posen er en smule tung. WM Alpenlite er den som somregel er med på tur pga vekt. Begge posene er jeg fornøyd med. Sovekomfort vinnner Dreamcatcher elegant. Alpenlite er også god. Begge anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.