Gå til innhold
  • Bli medlem

hvor sette garn?


theoterking

Anbefalte innlegg

hei! det ligger ett ganske stort vann rett ved hytta, ca 3 km langt, men det er nesten bare småfisk uti der, og jeg er på hytta veldig ofte (ca 120-130 døgn i året) så har jeg kjøpt 3 finmaskede garn, ettersom jeg har mulighet til å fiske en del og kansje få snittvekten litt større der. men jeg har prøvd å sette garn noen gang der, vanligvis ved marebakken. men får svært lite fisk.. kan få mere fisk av å dra oter en runde.. så noen som har tips om hvor/hvilke plasser jeg bør sette garnene?? takknemmlig for svar! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Er det noen innoser der? I såfall, forsøk å sett garnene i og rundt innosen, da dette ofte er et interessant område for fisken.
Eventuelt, er det noen større grunner der? Forsøk da å sett garnene på grunna. Eventuelt utenfor nes eller inni viker, dersom det er slike på vannet. Hvis det f.eks er et nes, går det ofte en grunne utover fra neset. Dette kan være en gunstig plass. Det gjelder å forsøke å identifisere HVOR i vannet fisken ofte går. Ofte har den sine favorittsteder, hvor den beiter og går jevnlig.

Er vannet veldig dypt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg forsøkt innosene noen ganger først. Deretter ut fra nes.

Du må nesten bare forsøke å bruke tid på å lære vannet å kjenne. Når det har såpass dybde som 40m, så er det mange steder fisken kan oppholde seg, da jeg antar at dette vannet har en viss størrelse. Jeg skal selv gå i gang med kultivering av et stort vann utenfor Tromsø. Det er meget dypt og stort, men vi vet hvor vi skal sette garnlenkene. Såpass godt kjenner vi vannet. Totalt skal over 30 finmaska garn i vannet to ganger i uka fra slutten av juli og ut i september, og vi har mål om ta ut så mye småfisk som overhodet mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg forsøkt innosene noen ganger først. Deretter ut fra nes.

Du må nesten bare forsøke å bruke tid på å lære vannet å kjenne. Når det har såpass dybde som 40m, så er det mange steder fisken kan oppholde seg, da jeg antar at dette vannet har en viss størrelse. Jeg skal selv gå i gang med kultivering av et stort vann utenfor Tromsø. Det er meget dypt og stort, men vi vet hvor vi skal sette garnlenkene. Såpass godt kjenner vi vannet. Totalt skal over 30 finmaska garn i vannet to ganger i uka fra slutten av juli og ut i september, og vi har mål om ta ut så mye småfisk som overhodet mulig.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende.. Har 2 på 27mm og ett på 32mm :)

For å bli kvitt småfisken ville jeg gått for enda mindre masker. Helst ned i 28-30 omfar ( 22-21mm) Du vil bli overrasket hvor stor fisk som kan presse seg gjennom relativt små masker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier du ikke noe om hvordan du setter garnet, men mange "amatører" setter garn som stenger fisken i stedet for å fange den.

Hvis du ser hvor nære land fisken vaker så har du enn formening om hvor langt ute garnet bør starte. 

Så fester du en tynn line i garnet og en flyter, en tom plastflaske eller lignende i enden av lina. Lina skal rekke fra land og ut til garnet.

Legg flyteren inne mellom steinene på land og sett garnet i rett linje utover. Ikke bruk noe annet, verken stein eller flyter i andre enden av garnet, da står det som det skal i vannet helt av seg selv.

Men dette visste du kanskje fra før. 

 

Det pleier å være godt ørretfiske i bakevjer og steder der mat kan komme drivende forbi. Ørreten er litt lat. Ingen vits å lete etter mat hvis maten kommer drivende forbi av seg selv.

Men pass på at ikke strømmen er for sterk. Da finner du bare garnet igjen i en stor vase.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli kvitt småfisken ville jeg gått for enda mindre masker. Helst ned i 28-30 omfar ( 22-21mm) Du vil bli overrasket hvor stor fisk som kan presse seg gjennom relativt små masker.

Skal kjøpe ett par garn som er mindre da! Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier du ikke noe om hvordan du setter garnet, men mange "amatører" setter garn som stenger fisken i stedet for å fange den.

Hvis du ser hvor nære land fisken vaker så har du enn formening om hvor langt ute garnet bør starte.

Så fester du en tynn line i garnet og en flyter, en tom plastflaske eller lignende i enden av lina. Lina skal rekke fra land og ut til garnet.

Legg flyteren inne mellom steinene på land og sett garnet i rett linje utover. Ikke bruk noe annet, verken stein eller flyter i andre enden av garnet, da står det som det skal i vannet helt av seg selv.

Men dette visste du kanskje fra før.

Det pleier å være godt ørretfiske i bakevjer og steder der mat kan komme drivende forbi. Ørreten er litt lat. Ingen vits å lete etter mat hvis maten kommer drivende forbi av seg selv.

Men pass på at ikke strømmen er for sterk. Da finner du bare garnet igjen i en stor vase.

Jeg prøvde me Stein før, fordi farfaren min sa at det skull være det. Men det ble ikke noe vellykket så bruker ikke det nå. Skal prøve å sette ved innos i kveld da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førg for at du har garn fra 28-20 omf. Da får du et mest mulig komplett inntrykk av størrelsessammensetningen i vannet. Det er dessuten svært viktig at du beskatter alle aldersgruppene. Om du kun setter 27 og 32 mm kan du faktisk risikere å fiske ut de største fiskene i vannet, og det er nettopp disse som bør spares.

 

Skaff deg et ekkolodd og gjør deg kjent med bunnforholdene. Da vil du sikkert også få none nye tips. Rygger etc., som kan være gode garnplasser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.