Gå til innhold
  • Bli medlem

Jetnamsklumpen 28.07.2005 - Nord-Trøndelags høyeste


andersno

Anbefalte innlegg

Etter litt fintenking har jeg kommet frem til at jeg neppe kommer til å klare alle fylkestoppene før kroppen gir opp hvis jeg ikke tar mer enn en pr år.

Derfor benyttet jeg en noe bedret værmelding til å dra til Jetnamsklumpen som er Nord-Trøndelags høyeste.

La opp til dagstur og startet grytidlig fra Trondheim og valgte å kombinere med en tur om Skorovatn, 30 år siden siste gang. Gruvedriften der hadde ødelagt mye og navn som Dausjøen sier sitt. Videre til Røyrvik og over grensen til Stora Blåsjön og derfra drøyt 3 mil nordover. Parkerte i et grustak og la lystig i vei.

Kim har lagt ut bilder fra tilsvarende tur i fjor og jeg prøvde så godt jeg kunne å følge hans råd om å holde godt til høyre innover langs Jetnamsvatnet. Men ikke godt nok, det er mange vann og bekker innover og det ble ble et par halsbrekkende bekkepasseringer på såpeglatte steiner.

Etter hvert ble spørsmålet om hvor jeg skulle gå opp aktuelt, og jeg valgte til slutt å gå opp på vestsiden av den store snøfonna og et svaberg ved siden av. Snøfonna var aktuell, men siden den så bratt ut og sluttet neders i et svaberg, prøvde jeg å sikre det "sikre" siden jeg gikk alene. Hvor sikkert dette valget var, ble jeg i tvil om da jeg kom opp på den første avsatsen og begynte vandringen i blokkura.

Tok sikte på skaret mellom Jetnamsklumpen og nabotoppen på 1.419 m, men dro opp litt for tidlig og gikk meg nesten fast i ura. Aldri noe hyggelig når du går alene. Kom etter hvert opp i skaret og derfra opp til toppen gikk greit. Men nå skjedde det som ofte skjer når jeg nærmer meg en topp; skyene og vinden kom inn. Heldigvis dro de laveste skyene nord for toppen, men nær nok til at jeg kjente litt yr fra skyene.

Utsikten fra toppen er flott, men ble litt redusert av de lave skyene. Men fikk testet det nye kameraet og er svært godt fornøyd med bildestabiliseringen som muliggjør bruk av tele uten stativ uten at det blir uklart. Det panoramabildet som ligger ute er bare et eksperiment, men gir et inntrykk av omgivelsene.

Veien ned gikk enklere, valgte en annen vei gjennom ura og la opp til å holde enda høyere opp fra vannet. På veien ned så jeg flere flokker med rein som kom opp fra vannet opp mot fjellet. De var mindre sky enn jeg var vant med, men jeg kom aldri nærmere enn 20-30 meter. Men det ble en lang og slitsom tur; gps'en viste 32 km(10 km mer enn Kim) og over 9 timer - var ikke ved bilen før kl 22:00 og det ble en lang tur tilbake til Trondheim. Valgte å kjøre om Gäddede og Lierne for å få bedre veiforhold og var i seng litt etter 3-tiden. Har tatt det bare rolig i dag!

Se bildene på http://andnorm.no/Fjellfoto/

post-474-133474395561_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eaa skrev:

Hva slags kamera/optikk har du kjøpt, Anders?

Jeg landet på et Panasonic DMC-FZ5 med Leica DC VARIO-ELMARIT zoom linse som tilsvarer 36 - 432 mm på 35mm og 5 Megapixler. Valgte det fremfor digital speilrefleks fordi det er enklere å ta med på tur og fordi det hadde optisk bildestabilisering(som har imponert meg). Dessuten lagrer det om ønskelig bilder som TIFF og det hadde responstider som var gode - jeg hater å ta bilder når tidsforsinkelsen fra jeg trykker på knappen blir så lang at motivet forandrer seg imens.

Erfaringen så langt er god og kameraet passer for mitt bruk. Til publisering på web er kvaliteten mer enn god nok.

Når det gjelder folk i fjellet, så ble jeg forbauset over at det var en god del som gikk ut fra samme sted som meg. Men ingen av dem opp På Jetnamsklumpen. Dessuten så jeg noen som teltet ved Jetnamsvatnet da jeg var på vei ned. Man ja, det var en flott opplevelse selv om det ble litt anstrengende å ta det som dagstur. Må vel utstyre meg med telt jeg og.

Forøvrig må jeg kanskje modifisere en av billedtekstene noe. Jeg sjekket http://www.miljostatus.no/templates/PageWithRightListing____2942.aspx og fant at konklusjonen var slik når det gjelder forurensningssituasjonen:

Forholdene ved Stallviksiden rapporteres å være gode, blant annet er fisken tilbake i området. På Dausjøsiden har forholdene forbedret seg. Kisforekomsten går ut i Dausjøen og en må derfor anta at det aldri har vært fisk i den og heller ikke vil bli det. Skorovas-vassdraget ventes å bli fortsatt påvirket av metallutslippene, men en kan ikke se at Namsen vil influeres av de gjenværende utslippene.

Godt å høre at tiltakene virker, får håpe det følges opp like godt over alt hvor det har vært virksomhet i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er slik den ser ut, toppen som lurte oss påsken 2003 på grunn av bl.a. ubrøytete veier i Sverige. Vi kommer igjen. Fint bilde av flott høyfjellslandskap forresten.

Åssen var det med mygg?

Hilsen en som var i seng kl. 04 natt til i dag og vet utmerket alt om slike rolige påfølgende dager. Sov til halv 10 sjanglet litt rundti huset et par timer og så på bilder fra turene, la meg igjen litt over 12 og stod opp halv 3 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morten skrev:

Åssen var det med mygg?

Så ikke snurten av mygg så var alle tiders å gå.

Har ikke sett mye insekter i det hele tatt i fjellet i år. Eneste stedet jeg har reagert på dem var på toppen av Forolhogna. Og det selv om det var en del vind der.

Kan tenkes at jeg har truffet godt med været, jeg har stort sett valgt å dra opp når det er meldt væromslag, enten før meldt forverring, eller etter meldt bedring. Som pensjonist har jeg muligheten til å dra raskt når været passer. 8)

Uansett, det har vært en flott sommer insektsmessig. Selv på turen til Vassfjellet tidligere i sommer var det lite fluer, det som ellers er problemet der midt på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mattis skrev:

Så du flere enn den ene rypa som du fikk et herlig bilde av? Det nærmer seg jo stygt 10.september..... Very Happy

Jo da, det var noen fler som fløy opp, men bare denne ene som poserte mot en perfekt bakgrunn 8)

Ellers bedriver jeg ikke den form for matauk, men har vært med og gått sammen med rypejegere og hatt fine dager i fjellet. Lykke til med 10. september og dagene etter...

Ellers var det artig å se hvor grønt det var i sydhellingen der oppe. Vinkelen er nok optimal for å samle den solvarmen som er sommerstid. Stenene var godt oppvarmet så rasting var en fornøyelse, selv i vinden på toppen. Legger ved noen bilder av vegetasjonen.

post-474-133474395579_thumb.jpg

post-474-13347439559_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.