Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan overleve telttur i regnvær?


Bjorn

Anbefalte innlegg

Det regner og det regner, ihvertfall i Bergen.

Det får en til å tenke, hva gjør man for "overleve" en uke eller to med langvarig regn. Hvordan får man tørket klær og utstyr når det regner hele tiden? Hva slags utstyr er det smart å ta med seg i slikt vær? Ull eller kunststoff? Dun eller kunstfiberpose? Bærbart tørkeskap? :-)

 

Alle gode tips taes i mot med stor takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja... Eit produkt eg har hatt mykje glede av på regnversturar med telt er ein tarp. Denne gjev deg litt meir trivsel i leiren og betre plass til å henga opp eller frå seg blautt utstyr. Det er sjølvsagt greitt med litt skog for å få fullt utbyte av tarpen.

Dunposen pakker eg alltid i tett pakkpose og har ikkje hatt problem med fukt - sjølv i Matrefjella på hausten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke bruke primus i iglo-telt. Kan nok ta fyr hvis det begynner å blåse litt i teltet og duken blåser litt rundt veggene inne. I et større telt, lignende hustelt kan primus trygt brukes som en ovn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste du gjør er å være veldig nøye med å skille mellom tørt og vått utstyr, dvs du har et sett med feks ullundertøy, sokker, genser, etc som du kun bruker i teltet/ly når du sover eller på kvelden og et sett som du bruker ute og som det er greit at er vått og skittent. På den måten har du alltid et tørt sett i nødtilfelle og til bruk om kvelden når du skal sove. Er du nøye nok på å skille disse to så kan du fint være på tur et par uker i regnet, det er udigg å ta på det våte (kalde) settet om morgenen men det blir en vanesak.

Ellers er det flere ting du kan gjøre underveis:

- Tørke i teltet med brenner, bare vær påpasselig ved bruk i telt og tenn alltid opp ute om sommern.
- Vanntette pakksekker. Bruker dette uansett på alle turer, sorterer utstyr og sett etter farge eller merking på pakksekkene. 
- Ta med tarp hvis teltet ikke er nok. 
- Regnponcho, lettere, mindre og mer behagelig enn regntøy og så lite at man kan ta med selvom man går i gortex. Fint å bruke i camp.
- Jeg bruker en syntetisk sovepose om sommern men så lenge teltet er bra og man er nøye med vannsøl så burde ikke dunpose være noe stress, det er nesten verre om vintern (syns jeg).
- Ta med litt hyssing eller tau og heng klær til tørk hvis du får opphold, eller heng det på sekken hvis du er ute å går. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste du gjør er å være veldig nøye med å skille mellom tørt og vått utstyr, dvs du har et sett med feks ullundertøy, sokker, genser, etc som du kun bruker i teltet/ly når du sover eller på kvelden og et sett som du bruker ute og som det er greit at er vått og skittent. På den måten har du alltid et tørt sett i nødtilfelle og til bruk om kvelden når du skal sove. Er du nøye nok på å skille disse to så kan du fint være på tur et par uker i regnet, det er udigg å ta på det våte (kalde) settet om morgenen men det blir en vanesak.

 

tillater meg på det sterkeste å bifalle nettopp dette.  jeg har alltid en pakksekk med tørt tøy, ulltrøye, ullbukse, ullsokker, headover eller buff som det vel heter nå for tiden + sovepose. uansett hvor fristende det er skifter jeg alltid til vått/fuktig om dagen.  det er jo slett ikke så ille som det høres ut, og det kan være livreddende, særlig når sluddet laver ned selv om det er august. 

 

vedlagte bilder som jeg har vist før er fra august 1979 med et ikke pustende telt og regn hver dag i en uke.  men vi benyttet det lille det var av oppholdsvær til å tørke. og tro det eller ei, ingen turer kommer opp mot denne. 

post-6671-0-21601300-1373053309_thumb.jp

post-6671-0-47061600-1373053567_thumb.jp

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tillater meg på det sterkeste å bifalle nettopp dette.  jeg har alltid en pakksekk med tørt tøy, ulltrøye, ullbukse, ullsokker, headover eller buff som det vel heter nå for tiden + sovepose. uansett hvor fristende det er skifter jeg alltid til vått/fuktig om dagen.  det er jo slett ikke så ille som det høres ut, og det kan være livreddende, særlig når sluddet laver ned selv om det er august. 

 

vedlagte bilder som jeg har vist før er fra august 1979 med et ikke pustende telt og regn hver dag i en uke.  men vi benyttet det lille det var av oppholdsvær til å tørke. og tro det eller ei, ingen turer kommer opp mot denne. 

Flott at den eldre garde også er representert her på forumet. Det er bra å få sett eldre turbilder også, og til de som må ha siste skrik på utstyrsfronten til enhver tid; studer turutstyret på bildene, sammen med torøs tanke om at ingen turer kommer opp mot den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Mareng

Er det verdt bryet å demontere/montere innerteltet for hver daglige forflytning, slik at man kan pakke dette seperat i en tørr vanntett pose? Eller går det greit å ha det montert hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med en regnponcho som jeg bruker i leir når jeg forlater tarpen slik at ytterjakken er tørr. Selv om man har tett skalljakke blir denne kaldere å sitte med i våt tilstand enn i tørr, spesielt hvis det er litt bevegelse i luften. Ved ol. tørker også godt under en tarp selv om det regner mye. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Mareng skrev:

Er det verdt bryet å demontere/montere innerteltet for hver daglige forflytning, slik at man kan pakke dette seperat i en tørr vanntett pose? Eller går det greit å ha det montert hele tiden?

Når en pakker ned teltet når det regner og ytterteltet er vått, blir stort sett innerteltet vått også. Derfor tar jeg å klipser av innerteltet og pakker for seg før jeg tar ned resten av teltet og pakker i teltposen. Å slå opp et telt der alt er vått synes jeg er lite hyggelig, derfor gjør jeg meg ekstra umake for å holde innerteltet tørt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Kjellis skrev:

Når en pakker ned teltet når det regner og ytterteltet er vått, blir stort sett innerteltet vått også. Derfor tar jeg å klipser av innerteltet og pakker for seg før jeg tar ned resten av teltet og pakker i teltposen. Å slå opp et telt der alt er vått synes jeg er lite hyggelig, derfor gjør jeg meg ekstra umake for å holde innerteltet tørt :)

AHA!!! Jeg VISSTE det!!! Endelig en ærlig sjel, takker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Blaser skrev:

 

Hadde jeg måtte vært ute i 1-2 uker med regn, så er det bare Lundhags som duger.

 

 

 

Det var en breial påstand på mest sannsynlig et svakt grunnlag, med mindre du har testet alle merkene innen fjellstøveler i 2 uker med regn og kun Lundhags holdt tett :D Men Lundhags funker sikkert de, som mange andre støvler med riktig vedlikehold, impregnering og behandling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Truant76 skrev:

Jeg har alltid med en regnponcho som jeg bruker i leir når jeg forlater tarpen slik at ytterjakken er tørr. Selv om man har tett skalljakke blir denne kaldere å sitte med i våt tilstand enn i tørr, spesielt hvis det er litt bevegelse i luften. Ved ol. tørker også godt under en tarp selv om det regner mye. 

Akkurat en regnponcho savnet jeg på siste tur.  Den er nå lagt til i pakkelisten.  Men spørsmålet blir da:  PÅ bekostning av hva som må vike plasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig hadde jeg fått verdens beste støvler.  Men hva hjalp det når jeg på siste tur hadde jeg store problemer  med å få tørket dem.  Riktignok, gjorde ikke to vadinger ikke saken bedre, men siden jeg omtrent gikk bløt på beina i 10 dager kunne jeg, da jeg, da jeg kom hjem, ganske enkelt vri av to negler. 

Moralen.  Styr unna all verdens polstring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tom42 skrev:

Styr unna all verdens polstring.

Enig. I hvert fall om man skal på en tur som går over mange døgn.

Kjøpte nylig noen svært lette halvhøye støvler/sko (Inov-8 Roclite 325) som kommer i versjoner både med og uten Gore-Tex. Jeg valgte uten, fordi jeg ikke anser at det å bli våt på beina i sommertemperaturer innebærer noen fare, og jeg antok at de ville tørke mye hurtigere uten Gore-Tex-membranen. Skoene er skikkelig gode å gå med, som et par kosetøfler med turbo og firehjulstrekk, men tørketiden er det verre med. Ga dem en god skylling etter 7-fjellsturen, da ble de selvsagt gjennomvåte (og mye tyngre) - de var ikke tørre igjen før etter halvannet døgn i romtemperatur. Virker som polstringen er av typen skumgummimadrass, noe herk å få tørt. Og skoen er tykkere polstret enn tidligere versjoner, jeg tror det er grunnen til at jeg måtte opp et hakk i størrelse. Polstringen gjør jo at ankelknoken blir godt beskyttet, men for langtur i vått terreng med nedbør i vente tror jeg at jeg må finne sko med mindre polstring.

(Sorry for å dra tråden enda mer OT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mareng skrev:

Er det verdt bryet å demontere/montere innerteltet for hver daglige forflytning, slik at man kan pakke dette seperat i en tørr vanntett pose? Eller går det greit å ha det montert hele tiden?

Splitt av innertelt/yttertelt har jeg stort sett sluttet med da duken på de nyere teltene mine uansett ikke tar til seg noe vann. Litt effektiv risting holder for å få av alt vann (fra begge sider av ytterduken) før teltet forsvinner ned i pakkposen. Blir jo uansett pakket slik at innerteltet kun har kontakt med innsiden av ytterduken, ikke utsiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at dersom det regner og ytterduken er våt, så er ofte innerduken fuktig den også. Luftfuktigheten er høyere og det blir lettere kondens mellom inner og yttertelt når en ikke får god nok transport av tørr luft.
Telt tørker dessuten ganske fort når det er oppslått og ikke regner lengre. Spesielt om en fyrer litt inne i teltet.

Jeg syner tarp er greit når det regner også. Da kan en redusere mengden regn en får på teltet, og en større uteplass slik at en slipper å sitte i teltet konstant.

Yttertelt bør reimpregneres med jevne mellomrom også. Da trekker ikke fuktigheten inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

Enig. I hvert fall om man skal på en tur som går over mange døgn.

Kjøpte nylig noen svært lette halvhøye støvler/sko (Inov-8 Roclite 325) som kommer i versjoner både med og uten Gore-Tex. Jeg valgte uten, fordi jeg ikke anser at det å bli våt på beina i sommertemperaturer innebærer noen fare, og jeg antok at de ville tørke mye hurtigere uten Gore-Tex-membranen. Skoene er skikkelig gode å gå med, som et par kosetøfler med turbo og firehjulstrekk, men tørketiden er det verre med. Ga dem en god skylling etter 7-fjellsturen, da ble de selvsagt gjennomvåte (og mye tyngre) - de var ikke tørre igjen før etter halvannet døgn i romtemperatur. Virker som polstringen er av typen skumgummimadrass, noe herk å få tørt. Og skoen er tykkere polstret enn tidligere versjoner, jeg tror det er grunnen til at jeg måtte opp et hakk i størrelse. Polstringen gjør jo at ankelknoken blir godt beskyttet, men for langtur i vått terreng med nedbør i vente tror jeg at jeg må finne sko med mindre polstring.

(Sorry for å dra tråden enda mer OT)

Vurderer å fjerne all polstring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tom42 skrev:

Moralen.  Styr unna all verdens polstring.

Kan ikke si at jeg har mange gode ord om Forsvarets M/77 med det er vel en av få støvler jeg har hatt hvor jeg har klart å gå støvlene tørre etter vading. Kun byttet sokker og såle (som har blitt tørket om natta)
Hadde Lundhags i mange år men pga gummidelen nede så tørket ikke de i nærheten så bra som M/77.
Er det ingen som lager noe tilsvarende M/77 bare med bedre støtte og kvalitet?

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tom42 skrev:

Akkurat en regnponcho savnet jeg på siste tur.  Den er nå lagt til i pakkelisten.  Men spørsmålet blir da:  PÅ bekostning av hva som må vike plasse?

Tja, et godt spørsmål Tom, for meg har det blitt slik at den ikke erstatter noe men blir et tillegg. Jeg har byttet skalljakken med en bomull anorakk som ikke tåler vann men kun hjelper mot vind, da denne puster mye bedre enn skalljakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Miamaria skrev:

AHA!!! Jeg VISSTE det!!! Endelig en ærlig sjel, takker.

Ante ikke at det er så sensasjonelt, eller har jeg svart veldig dumt nå?😳  

Jeg tar jo ikke av innerteltet om teltet er tørt eller bare litt fuktig :P Men regner det kraftig blir innerteltet rimelig vått pakkes det ned sammen med resten av teltet. Klart en kan fyre primus og tørke, men så mye fuel bærer jeg ikke med meg, at jeg kan fyre for å tørke telt hver dag om det regner tungt flere dager i strekk. Å sette opp et vått telt, med vått innertelt og våt teltbunn synes jeg er utrivelig. 

Dette er bare mine "2 cents" og er erfaringer jeg har gjort meg, andre må få gjøre hva de synes er best.

Endret av Kjellis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 timer siden, Kjellis skrev:

Ante ikke at det er så sensasjonelt, eller har jeg svart veldig dumt nå?1f633.png  

Jeg tar jo ikke av innerteltet om teltet er tørt eller bare litt fuktig :P Men regner det kraftig blir innerteltet rimelig vått pakkes det ned sammen med resten av teltet. Klart en kan fyre primus og tørke, men så mye fuel bærer jeg ikke med meg, at jeg kan fyre for å tørke telt hver dag om det regner tungt flere dager i strekk. Å sette opp et vått telt, med vått innertelt og våt teltbunn synes jeg er utrivelig. 

Dette er bare mine "2 cents" og er erfaringer jeg har gjort meg, andre må få gjøre hva de synes er best.

Høres ut som noe jeg må prøve, å hekte av innerteltet og pakke det seperat. Sikkert verdt den ekstra tiden det tar.

Jeg har fjellreventelt og heldigvis er det hemper som ikke kan justeres, så innerteltet blir alltid passe stramt. Her er meget god avstand mellom inner- og yttertelt, jeg må presse hardt midt i taket for å oppnå kontakt med ytterduken. Det er stort sett kondensfritt innertelt i regnvær, med mindre vi snakker rundt null grader og stillestående luft og viss forhold vinterstid. Jeg har noen små strikk på bardunene, så teltet er alltid stramt i regnvær også.

Jeg har faktisk aldri demontert innerteltet. Jeg gjør som produsenten anbefaler ved tørking etter tur: la innertelt være montert sett inn stengene og heng det opp. Jeg kjører ut bilen av garasjen og henger det til tørk i taket etter tur med innerteltet montert. Tørker 100% på denne måten. Trekker ut støpselet til portåpneren, slik at ikke madamen åpner porten og trasper teltet når det henger til tørk. Det hadde blitt dårlig stemning 😖

 

 

IMG_0550.JPG

IMG_0551.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.